4341
Sök

Blir bensin dålig med tiden?

17 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
Hej!

Har nyligen ställt av min bil för vintervila! Den står i varmgarage och jag har tankat den fullt. Jag kommer att starta bilen en gång i veckan.

Nu till frågan! Blir bensinen dålig och i så fall kan den påverka nåt på bilen negativt?

Ska jag ha tanken tom eller full, vad är bäst?

4 554 Inlägg
7 oktober 2007
jag hade nog valt att ha den så full som de går, för att motverka kondensbildning i denstår den och det blir varmt och kallt bildas kondens och så blir de vatten i bensinen och då går dom inte så bra tillslut

101 Inlägg
7 oktober 2007
ska du köra den lite också? för annars ser jag ingen mening i att starta upp den (och låta den stå på tomgång)

är ingen fara att köra med bensinen till våren, jag har aldrig märkt nåt iaf.

Mvh Nisse

17 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
NilsG skrev:
ska du köra den lite också? för annars ser jag ingen mening i att starta upp den (och låta den stå på tomgång)

är ingen fara att köra med bensinen till våren, jag har aldrig märkt nåt iaf.

Nej, jag kommer ej att köra den någonstans då den står upphissad på pallbockar!
Vill endast starta upp den så alla system kommer i rullning!

Smålänning
7 887 Inlägg
7 oktober 2007
På ett halvår hinner inte bensinen bli dålig. Ha fulltankat bara, och om du ska starta den så ska du görna köra med den, även om den är upphissad. Håll på bromsen och belasta den lite...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
7 oktober 2007
Ja bensinen blir sämre den faller sönder pga av att den är så hårt crackad från raffinaderierna, Men över vintern så hinner det inte hända så mycket.
dessutom har du ju bränsle filtret som tar upp en del.
Men har du en högprestanda motor som är lite känslig så skulle jag slå i akrylatbensin i den istället.
Vet att motorsågar och bensindrivna grästrimmers brukar vara lite kinkiga på vanlig bensin
Jag jobbade på Ok ett par år och då fick vi denna information om sönderfallet av bensinen
Angående full eller tom tank så brukar man säga att man alltid ska ha full tank då det då finns mindre yta som kondens kan uppstå på.
Men har du den i varmgarage hela tiden utan att köra ut den i kylan när du startar den så spelar det ingen roll
Senast redigerat av rickard10735 (7 oktober 2007)

Sök