3177
Sök

Svenska avundsjukan

DFFL
9 020 Inlägg
7 oktober 2007
HardCore skrev:
FireTraXX skrev:
HardCore skrev:
...
Men säger som en del andra; så länge nån kör runt i sin t.ex. rostiga sketna 240 ska personen i fråga inte kommentera min bil negativt!

Så en konstkritiker som blir av med armarna får inte längre vara konstkritiker?
Får Schumacher inte tycka att någon kör dåligt för att han inte längre kör F1?
Om jag ser någon som stylat en A4 -04 och tycker att den är skitful, får jag då inte säga att jag tycker det för att jag inte stylat min?

Sammanfattningsvis så vill jag säga att oavsett vem man är, vad man kör eller hur man har det så har man all rätt att kritisera hur andra har det, vad andra kör eller hur andra är.

Självklart, kanske skulle förtydligat mig lite.
Men om vi säger att du kör runt i en 740 som precis hänger ihop och inte har råd till bättre. Är du verkligen berättigad att säga t.ex:
"Varför har du köpt en sån skitbil din fattiglapp"? Om vi säger att jag har en Bmw m3 e46.

Lite extremt exempel kanske, men nu förstår du kanske mer vad jag menar?
Det är ju ett klassiskt avundsjukt uttalande.

Självklart måste ju sån kritik som du skrev om få framföras.
Samma som jag när jag kollar på fotboll, jag kan kritisera spelet trots att jag själv inte är någon hejare på fotboll (Är inget läktarproffs wink ).

Är skillnad på konstruktiv kritik och den kritik som kommer från en som är missunnande, eller hur?

Men ifall jag skulle få för mig att lägga upp min bil igen, skulle du då aldrig ens tänka tanken att säga att min bil är ful?
Oavsett om A4 B6 är den absolut fulaste bilen du någonsin sett och skyr den som pesten.

Eftersom att du kör en gammal sierra och jag kör en "ny" A4...

Då är ju inte du berättigad till att ha någon åsikt om min bil ifall man tänker som du gör.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

321 Inlägg
7 oktober 2007
FireTraXX skrev:
HardCore skrev:
FireTraXX skrev:

Så en konstkritiker som blir av med armarna får inte längre vara konstkritiker?
Får Schumacher inte tycka att någon kör dåligt för att han inte längre kör F1?
Om jag ser någon som stylat en A4 -04 och tycker att den är skitful, får jag då inte säga att jag tycker det för att jag inte stylat min?

Sammanfattningsvis så vill jag säga att oavsett vem man är, vad man kör eller hur man har det så har man all rätt att kritisera hur andra har det, vad andra kör eller hur andra är.

Självklart, kanske skulle förtydligat mig lite.
Men om vi säger att du kör runt i en 740 som precis hänger ihop och inte har råd till bättre. Är du verkligen berättigad att säga t.ex:
"Varför har du köpt en sån skitbil din fattiglapp"? Om vi säger att jag har en Bmw m3 e46.

Lite extremt exempel kanske, men nu förstår du kanske mer vad jag menar?
Det är ju ett klassiskt avundsjukt uttalande.

Självklart måste ju sån kritik som du skrev om få framföras.
Samma som jag när jag kollar på fotboll, jag kan kritisera spelet trots att jag själv inte är någon hejare på fotboll (Är inget läktarproffs wink ).

Är skillnad på konstruktiv kritik och den kritik som kommer från en som är missunnande, eller hur?

Men ifall jag skulle få för mig att lägga upp min bil igen, skulle du då aldrig ens tänka tanken att säga att min bil är ful?
Oavsett om A4 B6 är den absolut fulaste bilen du någonsin sett och skyr den som pesten.

Eftersom att du kör en gammal sierra och jag kör en "ny" A4...

Då är ju inte du berättigad till att ha någon åsikt om min bil ifall man tänker som du gör.

Skitsamma, du verkar inte fatta vad jag skriver. Eller så gör du det och har enligt mig väldigt konstig uppfattning om ämnet.
Ger upp här, se dig som segrare i debatten och god natt!

DFFL
9 020 Inlägg
7 oktober 2007
Antagligen så förstår jag inte vad du menar eftersom att du säger så.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

CrxVt
7 oktober 2007
Jag tycker de inte gör nått så länge avunsjukan är bara ord eller tanke. Men då folk förstör andras bilar för att dom e avundsjuk då har de nog redan gått för långt.

12 086 Inlägg
7 oktober 2007
Hakan_J skrev:
Som rubriken lyder:ett hett ämne,det jag undrar nu är:jag antar att det finns ganska många med utlänsk bakrund här på gorg eftersom det är så många medlemmar,är det likadant i andra länder som i sverige med avundsjukan på grannar mm  typ "jaha nu har svenssons köpt nu volvo igen,undrar hur dom har råd med den " ni vet säkert hur det brukar låta,så låt höra är det bara vi svenskar som är så jävla avudsjuka på andra,eller smile

Lär dig skriva vafan.

12 086 Inlägg
7 oktober 2007
Har läst en del inlägg.. jag blir mörkrädd av folks sosseavundsjuka och hur vissa argumenterar?

Ämnet invandrare vill jag inte änns kommentera, jag vill inte bli för upprörd såhär på söndagsnatten. Men gnälliga sossar som tjurar för att någon köpt sin bil på avbetalning? Lixom vafan, jag blir så trött! Skit i vad andra gör hela tiden, gör ditt eget liv drägligt, lägg ner energin på att skapa ett lyckligt liv ist för att gå o va förbannad på alla andra som har de bättre. Och det är nästan jämt de där jävla vänsterpacken som gnäller.. åhh

Nu har jag hettsat upp mig ändå sad

terazzi
8 oktober 2007
Jag kan väl erkänna att jag är avundsjuk på vissa, men dem som kör porsche/ferrari eller liknande är jag inte avundsjuk på.
Men att höra om vissa som det går bra för,som inte blir malliga så fort dem har lite pengar som dem flesta blir. Med andra ord giriga. Finns ett antal här som tjänar bra men inte är malliga om det och som jobbar hårt för det.
Menar inte nu att resten inte är så,men måste ta ett exempel ju..

Hur fin den porschen 911'n än är i mina ögon så är jag inte avundsjuk för det.
Tycker snarare,hade jag haft dem pengarnade jag gjort dittan eller dattan tex på min bil.
Så kanske inte är avundsjuk ändå.. huvudsaken är ju att man lever och mår bra..

Om man köpt bilen på kredit eller inte? kunde jag inte bry mig mindre faktiskt.
Håller med bobo ovan så.
Hoppas ni förstod vad jag menade med detta..

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
8 oktober 2007
Efter att ha läst hela tråden efter min tidigare kommentar har jag läst en helvetes jävla massa strunt men också ett par guldklimpar här inne wink Bland annat den här som jag tyckte var hur bra som helst:
TdiR skrev:
Har läst nästan alla inlägg o tycker att det fins en del avundsjuka o en del rasism ..
Är själv invandrare från Bosnien .. Kom til Sverige 92 på grund av kriget som dom flesta andra från Bosnien ..
Min familj jobbar o jag själv jobat sen jag var 17 år gammal, är idag 26 .. Att köpa en dyr bil är väldigt enkelt .. Det kan göra alla idag , o så är det en prioriterings sak .. Jag röker inte o jag dricker väldigt sällan .. Bor i en mindre stad osv ... Märker att många svenska grannar är avundsjuka o även många invandrare men så säger jag när nån frågar .. Jobbar man hårt så kan man få i stortsett allt i livet ...
Sen gillar jag inte heller invandrare som går på bidrag o kör fina bilar mm o samma sak med bråk o grejer ..

Så ni riktiga svenskar , tycker inte att ni ska behöva dra alla invandrare över en kant då alla inte bråkar osv o sen så är inte heller alla svenskar helgonen då dom också ställer till med mycket skit ...

Hoppas verkligen ingen tar illa upp av det jag skrev , det är bara så jag tycker och inte illa menat mot nån

Tackar för mig

Och sen kom jag underfund med att det finns 2 olika sorters avundsjuka som jag själv brukar mycket, och jag ogillar att jag faktiskt har vart avundsjuk på det dåliga sättet, kritiserat alla smågrejjer när det stora hela är underbart. Det är något jag ska ändra på nu, när jag verkligen fick upp ögonen för det. smile
Sen har jag varit avundsjuk många många gånger, och vissa av gångerna har jag sagt det till personen jag är avundsjuk på, på ett bra sätt, t.ex. "Jäklar vad snygg den här bilen var, önskar att jag kunde ha en lika snygg" eller "Riktigt snyggt gjort, hur har du gått till väga" och en massa liknande.
Tack för mig, hoppas att jag inte skrev allt för mycket skit mitt i natten. smile
Senast redigerat av Mäki (8 oktober 2007)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

2 911 Inlägg
8 oktober 2007
Nu börjar det bli intressant.

När jag var på elmia förra året stog jag och kikade på ett bilstereobygge då sådana ligger mig varmt om hjärtat.
Det som var mindre intressant var att det såg bra ut på håll, men när man ställde sig intill bilen såg jag massor av blessyrer.

Bl.a.
rinningar i lacken
sprickor i plastade grejjer
sliprepor i plastade grejjer
glipor i plastade grejjer

Pratade med han som ägde bilen och frågade varför han inte la ner mer tid, då fick jag kastat i ansiktet att jag var avundsjuk.

Till att börja med, låt oss titta på ordet avundsjuk.
Att vara avundsjuk /adjektiv/ betyder att hysa avund. Man kan vara avundsjuk på någon för något, eller på något. Det betyder att man själv vill ha samma sak.

Så, jag ville alltså ha en bilstereobil som lät som skit, sprickor, glipor, repor, dåligt lackad för att jag ifrågasatte varför man inte gör ett bygge ordentligt direkt ?

Skulle inte tro det.

Däremot, ordet RESPEKT bör många ta och slå upp i en ordlista, eller nej, jag gör det åt er.
Respekt brukar användas som exempel på socialt kapital. I denna mening handlar respekt om det värde som omgivningen sätter på en persons handlingar och dennes åsikter. Respekt kan sålunda inte utkrävas, endast förtjänas.

Jag respekterar byggaren jag beskrev ovanför för dennes insats, även om resultatet enligt mig inte är passande på en bilmässa.
Däremot respekterade inte personen ifråga min konstruktiva kritik utan kallade mig avundsjuk.

Sveriges mest använda ursäkt när man konfronteras med kritik är just "du är bara avundsjuk".

För mig är det inget annat än "ja, jag vet om det men kan/orkar/vill inte bättre".

Så sluta kalla folk avundsjuka för att dom har åsikter om saker, de enda som har problem är de som vräker ur sig just den termen, inte den som ifrågasätter.

Jag själv blir också avundsjuk, men inte på materiella ting.
Däremot på kunskap och framgång, inte för en bil som banken äger och någon hittat glasfiberavdelningen på biltema och kladdad lite på wink

215 Inlägg
8 oktober 2007
Jag är nöjd med min risiga 240 fast jag har pengar till en nyare bil smile

Avstängd
658 Inlägg
8 oktober 2007
Grabbar och tjejer det är som jag har skrivit tidigare.

Den vise mannens inlägg big_smile

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!

3 113 Inlägg
8 oktober 2007
har en blogg om just det här ämnet men har inte blivit publicerad ännu.. har väntat i typ mer än en vecka nu.. hmm

Semper Fi

12 086 Inlägg
8 oktober 2007
Asså avundsjuka är nog väldigt olika definierat här. att va avundsjuk behöver inte va dåligt. Men jag skulle aldrig vilja kalla mig avundsjuk bara för att jag vill ha något som någon annan har.

Det decibel säger går att förklaras mkt enkelt. Någon som är "avundsjuk" på något klankar ofta ner på denne som en attack för att man själv inte har de. Nu verkar inte just ditt exempel vara så, men ofta är de så. Sorgligt.

Om jag tycker min kompis har en snygg bil som jag inte har råd med men skulle vilja ha, jag tycker inte de är avundsjuka. FÖR att jag skulle aldrig ränka tanken, fifan för han att han har råd med den och kan glassa när inte jag kan. Man missunnar andra människor. En rättighet man inte har! Sluta missunna er på andra, skit i andra och hur de fick sin bil! va glad för honom lr åtminstone låt de va och sträva efter egen belåtenhet.

Om en invandrare utan jobb som går på bidrag och fuskar kör en ny bmw så bryr jag mig inte nämnvärt. Jag konstaterar att de är skit och röstar blått alt SD i valet och propagerar i den mån jag orkar mot SYSTEMET som tillåter detta bidragsfusk i den utsträckning som försegår idag (bland annat), inte enskilda människor.

Makaronborrare
993 Inlägg
8 oktober 2007
Såg i gårdagens gt världskrigs rubrikerna. DOM ÄGER DOM DYRASTE BILARNA I DIN KOMMUN! Unik lista. Vad är vitsen med en sån lista i kvällstidning egentligen? Var säkert en del avundsjuka svenssons som satt och retade sig över människorna på listan tongue Jag skulle aldrig kunna sitta och reta upp mig över alla som äger fina bilar. Vad fan ska vi vara så avundsjuka för? Det handlar dessutom mycket om prioriteringar hur mycket man vill lägga på sin bil. Jag tänker definitivt byta upp mig den dagen jag får ett jobb med bättre betalt tongue Och att sen hacka på dom som har lånat till sina bilar är riktigt lågt. Vad har det för betydelse? Ganska patetiskt då säkert många av dessa personer själva lånat pengar tex till sin Bostad

volvoraggare
4 776 Inlägg
8 oktober 2007
varför vara avis på nått man aldrig skulle ha råd me själv brukar jag säga. faktum är jag åker omkring i en gammal 240 från 90 talet så är jag nöjd ändå.

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

8 156 Inlägg
8 oktober 2007
calibra1992 skrev:
Såg i gårdagens gt världskrigs rubrikerna. DOM ÄGER DOM DYRASTE BILARNA I DIN KOMMUN! Unik lista. Vad är vitsen med en sån lista i kvällstidning egentligen?

Det är ju för att biltjuvarna ska veta var dom ska leta...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

volvoraggare
4 776 Inlägg
8 oktober 2007
Phaetoon skrev:
calibra1992 skrev:
Såg i gårdagens gt världskrigs rubrikerna. DOM ÄGER DOM DYRASTE BILARNA I DIN KOMMUN! Unik lista. Vad är vitsen med en sån lista i kvällstidning egentligen?

Det är ju för att biltjuvarna ska veta var dom ska leta...

då slipper dom ödsla tod på sånna som hos som åker billigt skit hehe

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
8 oktober 2007
Jag är nog lite avundsjuk fast på ett bra sätt! Jag tänker som så att Fyfan vilken snygg bil och dreglar lite och så och tänker sedan en sån vill jag ha med! Mer blir det inte! Jag har lån jag vet! Men kan unna mig andra saker nu med lån som jag inte hade kunnat ,om jag var tvungen att spara pengar till att köpa en ny bil! Jag flyttade hemifrån alldeles för tidigt för att ha kunnat spara pengar till en dyr bil! Men jag köper grejer till bil,reser med min familj och lägger en massa pengar på renovering och elektronik i hemmet! Allt detta hade jag inte kunnat göra om jag var tvungen att spara ihop pengar till dyrare bilar! Nu har jag det mesta som jag vill ha i livet och är nöjd med det men man vill ju ändå ha nyare versionen av bilmärket man äger! Handlar väl om prioriteringar! Vissa inlägg vill man inte yttra sig om då dessa är ganska onödiga. Nu var ju frågan om det fanns i andra länder och ja det finns det! Människan är tydligen funtad så! Vare sig  grannens bajshydda är slätare än min eller Grannens frus silikontuttar är större än min frus eller den där bilen är snyggare än min!Over and Out
/Avundsjuk Svenne med Saab/BMW
Senast redigerat av MikeAero (8 oktober 2007)

-Mike-

Sök