Nu börjar det bli intressant.
När jag var på elmia förra året stog jag och kikade på ett bilstereobygge då sådana ligger mig varmt om hjärtat.
Det som var mindre intressant var att det såg bra ut på håll, men när man ställde sig intill bilen såg jag massor av blessyrer.
Bl.a.
rinningar i lacken
sprickor i plastade grejjer
sliprepor i plastade grejjer
glipor i plastade grejjer
Pratade med han som ägde bilen och frågade varför han inte la ner mer tid, då fick jag kastat i ansiktet att jag var avundsjuk.
Till att börja med, låt oss titta på ordet avundsjuk.
Att vara avundsjuk /adjektiv/ betyder att hysa avund. Man kan vara avundsjuk på någon för något, eller på något. Det betyder att man själv vill ha samma sak.
Så, jag ville alltså ha en bilstereobil som lät som skit, sprickor, glipor, repor, dåligt lackad för att jag ifrågasatte varför man inte gör ett bygge ordentligt direkt ?
Skulle inte tro det.
Däremot, ordet RESPEKT bör många ta och slå upp i en ordlista, eller nej, jag gör det åt er.
Respekt brukar användas som exempel på socialt kapital. I denna mening handlar respekt om det värde som omgivningen sätter på en persons handlingar och dennes åsikter. Respekt kan sålunda inte utkrävas, endast förtjänas.
Jag respekterar byggaren jag beskrev ovanför för dennes insats, även om resultatet enligt mig inte är passande på en bilmässa.
Däremot respekterade inte personen ifråga min konstruktiva kritik utan kallade mig avundsjuk.
Sveriges mest använda ursäkt när man konfronteras med kritik är just "du är bara avundsjuk".
För mig är det inget annat än "ja, jag vet om det men kan/orkar/vill inte bättre".
Så sluta kalla folk avundsjuka för att dom har åsikter om saker, de enda som har problem är de som vräker ur sig just den termen, inte den som ifrågasätter.
Jag själv blir också avundsjuk, men inte på materiella ting.
Däremot på kunskap och framgång, inte för en bil som banken äger och någon hittat glasfiberavdelningen på biltema och kladdad lite på