3248
Sök

Kapning av fjädrar???

20 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hur mkt kan man kapa utan att det blir för bumpigt??Jag kör den del blandat så som grus så som asfalt hur mkt ska jag kapa??Ska jag kapa?? Vad tycker ni.

Tacksam för snabba svar:cool:

Brett e rätt

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
10 oktober 2007
#2
Börja med ett varv, ta mer om du vill sen. Du märker hur mycket du kan ta.


Eliminator
1 441 Inlägg
10 oktober 2007
#3
Om du kapar ta ett halvvarv åt gången prova och ta ett halvvarv igen om du vill ha lägre,, ibland kan ett kvarts varv vara till räckligt. Beror lite på hur mjuka hårda de är från början. Är de mjuka kan du ta mer åt gången.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

593 Inlägg
10 oktober 2007
#4
visst kan du kapa, bra alternativ när man inte vill kosta på sänksats (som man sedan ändå får kapa för de sänker för dåligt),

kapa av 2 varv fram och 1 ½ varv bak,, då blir det ett snyggt stuk, som ändå är fult körbart, dock lite stötigare smile,  Observera att du måste sätta fast fjädrarna fram och bak med ex, slangklämma annars gråter besiktningen.. Lycka till

Eliminator
1 441 Inlägg
10 oktober 2007
#5
Inte så listigt att ta typ 2 varv direkt, vet ju inte hur mjuka fjädrarna är osv. Inte kul om det blir för mycket.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

20 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#6
Okej tack så jätte mkt för dom snabba svaren.Verkligen tacksam.Tror det blir 1,5 fram å 2 bak eller 0.5 fram å 1 bak vaa skulle ni rekomendara av dom 2 altenativen?

Brett e rätt

Jajjemen!
1 512 Inlägg
10 oktober 2007
#7
3 varv runtom på en 740 är minimum! wink
De funkar utan problem, sätter du bara fast fjädrarna så går de tillomed besikta.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

593 Inlägg
10 oktober 2007
#8
Ja skulle som jag nämde köra 2 varv fram (för de e så tokhöga org, fram) och sedan 1½ varv bak för då blir sista varvet på fjäder baktill (underlättar vid fastsättnnig av fjäder bak..)

om du tar 0,5 varv fram blir knappt nån skillnad, ,och 2 varv bak kan bli på gränsen till lite "hängstuk" om fjädrarna börjar bli kassa..

lycka tilll smile

20 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#9
Okej då får jag väl ta som du säger:P Hur mkt mer bumpigt blir det?

Brett e rätt

1 785 Inlägg
10 oktober 2007
#10
Trinkz skrev:
Hur mkt kan man kapa utan att det blir för bumpigt??Jag kör den del blandat så som grus så som asfalt hur mkt ska jag kapa??Ska jag kapa?? Vad tycker ni.

Tacksam för snabba svar:cool:

Skaffa en sänkningssats istället och behåll lite vägegeskaper

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

.......
2 655 Inlägg
11 oktober 2007
#11
dbjanoz skrev:
Trinkz skrev:
Hur mkt kan man kapa utan att det blir för bumpigt??Jag kör den del blandat så som grus så som asfalt hur mkt ska jag kapa??Ska jag kapa?? Vad tycker ni.

Tacksam för snabba svar:cool:

Skaffa en sänkningssats istället och behåll lite vägegeskaper

precis, va faan kostar 1500kr för ett par riktiga sänkfjädrar. de måste de ju va värt för de blir bättre väghålning och kränger knappt nåt....

310 Inlägg
11 oktober 2007
#12
Skulle säga så här, kapa du fjädrarna nu. Oavsett om du kör på kapade fjädrar eller sänkningsats kommer du behöva byta stötisarna runt om efter ett år iaf.



Sök