3716
Sök

kammremsbyte på Volvo 850 se 95

1 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
har en 850 se 95 , ska nu byta kammrem har köpt  allt,  nu till frågan kan man göra det själv? är det några special vertyg som behövs:)

Mekaniker
212 Inlägg
11 oktober 2007
Vad är de för motorbeteckning? Det är inga problem att göra de själv om du har en domkraft, du måste lös med höger framhjul om de ska gå smärtfritt.
Är de automatisk remsträckare spänner du bara tillbaka den i ett skruvstäd och ta en 2-3mm borr och trä i genom hålet, är de mekanisk sträckare och de är normal rumstemperatur ska du spänna den med en 6mm insexnyckel och spänner den till den är mitt emellan markörerna.
Själv tycker jag de är enklast om du tar bort remskivan till hjälpaggregatsremmen som sitter i 4st 10mm bultar och en 30mm mutter.
Tänk på att inte kugga remmen fel för då blir de inte roligt, för att göra sig säker på att de inte blir fel kan du markera på den gamla remmen när den sitter på och markera på samma ställen på remskivorna för då kan de inte gå fel. Lyft expansionskärlet över så den ligger på toppen då blir de betydligt mer plats. Och innan du tar av remmen ställer du naturligtvis motorn i "nollläge" där alla märken stämmer överens.
Är ganska dålig på att förklara saker så jag hoppas du förstod lite iallafall:)
Jobbar på en volvo service verkstad så jag har bytt ett antal remmar.

111 Inlägg
11 oktober 2007
Tjenare du behöver inga special värktyg fast det e riktigt jävla pyssel.
Om jag inte minns fel så måste du sänka ner motorn för att komma år.
Var i Sverige bor du?
Har en kille i södertälje som e billig o snabb.

Mekaniker
212 Inlägg
12 oktober 2007
Motorn behöver inte sänkas ner. Om jag får veta motor beteckningen så är de till ganska stor hjälp så kan jag förklara lite mer utförligt.
Om man bara tar de lungt och kuggar rätt så är de ingen fara.

B5202FS
B5204FS
B5204FT
B5234FS
B5234FT
B5234T2
B5234T5
B5252FS
B5254FS

Bara välj ut den som stämmer.

Sök