3065
Sök

Byte av fjäder till dumpventilen?

157 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
Fjädern i min GFB Hybriddump är för stark och jag måste på något sätt få tag i en svagare eller fixa till den jag har.

Någon som vet vart det finns fjädrar att köpa som passar till en dumpventil. Finns det i vanliga järnaffärer eller kan kanske alutech och liknande tuningfirmor ha sådant i sitt utbud?

Har hört folk som kapat ett varv på fjädern också men då får man väl inte ett jämt tryck över hela fjädern, eller har jag fel?

Några andra tips?

Audi S4 2.7 BiT Nordic

127 Inlägg
13 augusti 2006
Jag har kapat typ hälften på min fjäder då jag "bara" laddar 1,2 bar. Det fungera bra på min dump från http://www.jbraceparts.se/

Prova kapa lite först så du inte tar för för mycket. Skulle man höja laddtrycket någongång så kan man lägga i brickor för att få fjädern styvare igen.

Mvh Ola

157 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
Nitzer skrev:
Jag har kapat typ hälften på min fjäder då jag "bara" laddar 1,2 bar. Det fungera bra på min dump från http://www.jbraceparts.se/

Prova kapa lite först så du inte tar för för mycket. Skulle man höja laddtrycket någongång så kan man lägga i brickor för att få fjädern styvare igen.

Mvh Ola

Okej men helst av allt skulle jag inte vilja kapa fjädern, finns det inget ställe man kan köpa nya på? Är det riskfritt att kapa fjädern, kan det inte bli väldigt fel?

Audi S4 2.7 BiT Nordic

157 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
Någon som har några mer förslag? Någonstans man kan köpa fjädrar?

Audi S4 2.7 BiT Nordic

2 652 Inlägg
14 augusti 2006
kapa lite i taget så sk a de inte vara någon fara

157 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
bmw_z skrev:
kapa lite i taget så sk a de inte vara någon fara

Okej, får väl kanske testa det sen då men är det någon som vet om den ska "dumpa" bra på en vanlig saab 9-5 2.0t utan chip eller höjt laddtryck?

Audi S4 2.7 BiT Nordic

2 652 Inlägg
14 augusti 2006
ja de ska dumpa på

157 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
bmw_z skrev:
ja de ska dumpa på

Okej, tack så mycket för alla svar!

Audi S4 2.7 BiT Nordic

Vilse i pannkakan...
28 Inlägg
14 augusti 2006
Varför inte använda orginal AV som fungerar ypperligt? roll

157 Inlägg
16 augusti 2006
Trådstartare
Magnus Aero skrev:

Vadå original "AV"? Det spelar ingen roll hur jag ställer dumpen så dumpar den inget ändå, gör jag fel? Ställer man inte dumpen genom att skruva där "på änden"?

Audi S4 2.7 BiT Nordic

Rekondare
236 Inlägg
8 december 2006
Du kan köpa nya fjädrar på www.streetside.se kostar 100 kr.
Har nyligen beställt en hårdare fjäder därifrån.
MvH

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!

1 207 Inlägg
17 oktober 2007
Mansfield skrev:
Magnus Aero skrev:

Vadå original "AV"? Det spelar ingen roll hur jag ställer dumpen så dumpar den inget ändå, gör jag fel? Ställer man inte dumpen genom att skruva där "på änden"?

AV är en förkortning till avlastningsventil, vilket i folkmun kallas dump.

1 062 Inlägg
17 oktober 2007
Mansfield skrev:
Magnus Aero skrev:

jo att skruva ut skruven på toppen av dumpen, mer du skruvar på den gör att fjädern blir mjukare, och skruva in den för att spänna fjädern hådare. funkar det inte iaf fast du har skruvat ut skruven så mycke som de går, måste du kapa fjädern.

Sök