2644
Sök

Tips om hur man tar bra bilder?

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
18 oktober 2007
Träna som sagt, titta på vad andra gör, låt dig inspireras. Fantisera och testa.
Har du en digitalkamera så finns det inget som heter "slösa" bilder. tongue
Ser du ett motiv i huvudet, tveka inte att knäppa några bilder, gärna med lite olika inställningar i kameran för säkerhets skull, (om manuella inställningar finns vill säga).
Långa slutartider kan ge riktigt fina effekter, kräver ett stativ, (eller att du ställer kameran på något fast föremål).
Leka lite med vinklar kan också vara effektfullt.
Har man en systemkamera kan man leka med special objektiv som ex. fisheye. wink

Ang. PS. visst man kan göra mycket kul i PS med rätt kunskaper, (skulle jag också gärna vilja kunna).
Personligen kan jag väldigt lite och använder mig bara av beskärning, upprättning av sned horisont och lägger till ram i PS.
Försöker jobba med kameran istället. wink

//Edge

82 Inlägg
18 oktober 2007
ja fick en nikon d40x när ja fyllde 20 för ett tag sen, den ä lätt att förstå sig på och de blir bra bilder! de 3 första bilderna på mercan är tagen med den! gäller bara att ha lite fantasi sen vart de kan bli snyggt!

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
19 oktober 2007
chrno skrev:
Platsen är viktig, objektet du ska fota är också viktigt. Men idag är det ju sjukt många som fuskar och gör om allt i photoshop efteråt också.

Jag ändrar i stort sett ingenting efteråt på mina bilder, om så inte är skrivet. Tycker det ska vara rätt från början men det är inte så många som gör så idag.

Men ja, fota fota å fota så lär du dig. Jag har pinsamt mkt kvar att lära mig men har man en kamera är det inte svårt att träna! :P

Fuskar o gör om allt i Photoshop? Är väl inte riktigt fusk det handlar om. Är t ex färgkorrigering fusk? Eller dra lite i kurvorna osv för att få bort fel som kameran gjort? Eller kanske bara ta bort störande objekt som stör motivet på ett eller annat sätt?

O så har vi ju vissa av mina bilder som jag inte skulle kunna ta öht med kameran. Om du t ex kollar på bilden på min interiör. För att ta en sån bild så måste jag ha en kamera med ganska rejäl vidvinkel. Dock hade jag inten sån kamera då när jag tog bilden (o nu har jag ingen sånt objektiv till min nuvarande kamera) så då kan jag väl ta flera bilder o använda mig av photoshop för att sätta ihop alla till en, för att få samma effekt som med en vidvinkel bild.

Med andra ord, en fotograf har sina gränser, kameran har sina gränser, men med ett bra bildbehandlings program så kan man utvidga dom. ;)

No offence jeppe_, men du var iaf ett ganska bra exempel på hur en bra kamera faktiskt inte kan göra en dålig fotograf bättre. Första bilden var hade en extremt utbränd himmel och var bara allmänt trist. Andra bilden var mörkt, men även fult utbränd igen. Och tredje bilden var också ganska mörk. Allt det kan förbättras med bl a rawbilder i photoshop etc.
Dock så finns det ju nåt som heter "övning ger färdighet". Så exprimentera mer så blir det nog bättre med tiden. :)

Whine whine!

Hobbyfotograf
113 Inlägg
19 oktober 2007
Urkas skrev:
Fuskar o gör om allt i Photoshop? Är väl inte riktigt fusk det handlar om. Är t ex färgkorrigering fusk? Eller dra lite i kurvorna osv för att få bort fel som kameran gjort? Eller kanske bara ta bort störande objekt som stör motivet på ett eller annat sätt?

O så har vi ju vissa av mina bilder som jag inte skulle kunna ta öht med kameran. Om du t ex kollar på bilden på min interiör. För att ta en sån bild så måste jag ha en kamera med ganska rejäl vidvinkel. Dock hade jag inten sån kamera då när jag tog bilden (o nu har jag ingen sånt objektiv till min nuvarande kamera) så då kan jag väl ta flera bilder o använda mig av photoshop för att sätta ihop alla till en, för att få samma effekt som med en vidvinkel bild.

Med andra ord, en fotograf har sina gränser, kameran har sina gränser, men med ett bra bildbehandlings program så kan man utvidga dom. wink

Instämmer! Förstår inte varför PS skulle vara fusk? Isf är filter på kameran också fusk? Blixt också kanske? PS används för att förbättra bilden och få bilden att se ut som man vill ha den.

Vill du ha din bil fotograferad? Skicka PM!

Sök