3311
Sök

Lättning av svänghjul till automat?

130 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
Hej!

Vad ger det ifall man lättar svänghjulet på en motor som man har automatväxellåda till?
Vet ju att den svarar bättre och att dragläget blir annorlunda på en manuell, men hur blir det på automat? (har sökt btw)

Motorn i fråga är en B20A med en tillhörande låda Aw35 korthals.

Tacksam för svar!

Jag vill ha en bil med klös i!

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
20 oktober 2007
Vet inte hur det är på en b20, men på min merca med automat består svänhjulet av en kuggkrans med lite plåt, väger typ 500 gram, det som skulle kunna gå att lätta är konverterna, men det är nog inte heller att rekomendera. Men det finns säkert någon här som kan detta mer än mig.

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

644 Inlägg
20 oktober 2007
Du har inget svänghjul på en automat,du får skaffa en mindre turbin..

130 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
Trozzo  skrev:
Vet inte hur det är på en b20, men på min merca med automat består svänhjulet av en kuggkrans med lite plåt, väger typ 500 gram, det som skulle kunna gå att lätta är konverterna, men det är nog inte heller att rekomendera. Men det finns säkert någon här som kan detta mer än mig.

Ok, på så vis.

Pellefax skrev:
Du har inget svänghjul på en automat,du får skaffa en mindre turbin..

Jo jag vett att det finns en "turbin" men vad heter då den del man skruvar fast den på som har kuggar och ser ut "exakt" som ett svänghjul till en manuell bil?

130 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
Pellefax skrev:
Startkrans.

Aha, men den ser ju ut såhär TYP http://www.fordonslagret.se/pics/large/362794.jpg och ute på kanten så är det hål där man skruvar fast "turbinen".

Vad gör då kransen då? Den följer ju med turbinen runt... så lättar man den borde det väll hända nått?!!?
Senast redigerat av kattn (20 oktober 2007)

644 Inlägg
20 oktober 2007
Det ser ut att vara mycket material där så det funkar nog att svarva bort en del.. Annars är startkransen bara för att startmotorn ska kunna dra runt motorn..

130 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
Pellefax skrev:
Det ser ut att vara mycket material där så det funkar nog att svarva bort en del.. Annars är startkransen bara för att startmotorn ska kunna dra runt motorn..

Ok, men vad är det då som händer om jag svarvar bort? (balanserat givetvis)

644 Inlägg
20 oktober 2007
Den kommer ju att svara bättre på gasen obelastad,men hur den reagerar med växel i vågar jag inte svara på,den kanske t.o.m blir slöare p.g.a att den blir svagare med mindre svängmassa..

53 Inlägg
20 oktober 2007
ja tycker nog att du inte ska va på och mixtra så mycke på dom grejerna om du inte vet va du gör, skaffa en annan turbin om du ska göra något, men skaffar du en lättare tudbin så tappar du vrid.

va fan ska man skriva fet raggare som har fasnat i ett 60 tal man inte fick vara med i. skruvar med mina bilar ich umgås med vänner och min underbara tjej. lever för bilar

3 123 Inlägg
20 oktober 2007
Samma princip som för manuell gäller, du tappar inget vrid och bilen går något bättre på låga växlar, men jag vet inte riktigt hur din låda kommer att uppföra sig när du lättar startkransen. Hur mycket vägre kransen? Det är nog enklare att byta till en manuell låda om du vill få lite bättre fart på bilen alt se över motorn.

Vill du räkna ut matematiskt vad du tjänar på att lätta startkrans har jag inget bra exempel till automatbil.

Här är ett räkneexempel när man lättar på svänghjulet på manuell låda, kanske något snille som orkar göra motsvarande kalkyl till startkransen på automat. wink

http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/m5_flywheel.pdf
Senast redigerat av viccoA (20 oktober 2007)

12 086 Inlägg
20 oktober 2007
Startkransen på min Maxima väger knappt 1 kg.
Vet inte om de är så på alla automat, de är inte mkt att lätta iaf smile
Momentomvandlaren fungerar ju som svänghjul i sig.

130 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
Pellefax: Hmm, ok.

chevy_61: Jasså gör man det, inte så kul... sant att man ska veta innan man mixtrar.

viccoA: Aha så du säger imot ovanstående?... vem har rätt? Ska kolla på programmet också... Tackar!

JapMax: Jasså väger den inte mer tongue  Tror min startkrans väger 4-5kg iaf... känndes tung.

12 086 Inlägg
20 oktober 2007
Kan förövrigt svara på hur en Sierra med lättat svänghjul beter sig.
Lättade mitt från 13.1 till 4.9kg, jag befarade orolig tomgång men den är stabil.
Man måste gasa lite mer när man ska åka iväg, den dör lätt om man inte gasar på tillräckligt.
Annars är de bara positiva effekter, den är varvvillig som bara faan. Och jag tycker den pinnar på riktigt bra, svårt o uppskatta effekt. Men de har givit en väl märkar skillnad vid full gas.

EDIT: Detta är alltså med en manuell låda.
Senast redigerat av JapMax (20 oktober 2007)

53 Inlägg
20 oktober 2007
som jag tycker så förlorar man vrid om man har ett lättare svenghjul eller turbin. vist varvar bilen mer det kan ju vara roligt om man trimar mycke,
Senast redigerat av chevy_61 (20 oktober 2007)

va fan ska man skriva fet raggare som har fasnat i ett 60 tal man inte fick vara med i. skruvar med mina bilar ich umgås med vänner och min underbara tjej. lever för bilar

Sök