1975
Sök

kan man bli fälld för fortkörning?

10 Inlägg
22 oktober 2007
peegee skrev:
Ripley333 skrev:
carroll skrev:
nu ändras allt med fartkameror, vet inte exakt när men inom kort kommer de inte hjälpa, den som är registrerad ägare på bilen åker på böterna, sen är de upp till den att betala eller skicka vidare till föraren i fråga....
så de hjälper inte längre att fälla ner solskydd o dylikt för böter går till bilägaren!

kan ägaren bli av med körkortet då också? ja menar om jag lånar ut min bil till någon och blir fottad i 200kmh så blir jag bötfälld och av med kortet. låter ju cp.

De vill att bilägaren ska bli ansvarig att tala om vem som körde bilen men om bilägaren vägrar säga det så bestraffas säkert bilägaren istället enligt praxis ex hans körkort ryker och böter etc, ganska elakt men...

borde man inte kunna motanmäla dem då för typ utpressning...låter man jätte oskyldig å verkligen gör sig till som offer borde man väl klara de?

1 Inlägg
22 oktober 2007
Som jag har förstått det hela så kontrolleras först om det är ägaren av bilen som är på bilden, är det inte det så kontrolleras om det är någon av övriga familjemedlemar är det ingen av dessa så lägger dom ner ärendet. Källa polisman men det är ett bra tag sedan så detta kan ju vara ändrat?
Senast redigerat av KarILsson (22 oktober 2007)

8 156 Inlägg
22 oktober 2007
Jag tror inte att lagen kommer att ändras så att bilägaren åker på böter automatiskt.
Däremot kan man införa en fortkörningsavgift som drabbar bilägaren.
Den avgiften skulle i så fall vara lika hög för alla.
Precis som med en p-bot, som enligt lagen inte är en bot, utan bara en felparkeringsavgift.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
22 oktober 2007
KarILsson skrev:
Som jag har förstått det hela så kontrolleras först om det är ägaren av bilen som är på bilden, är det inte det så kontrolleras om det är någon av övriga familjemedlemar är det ingen av dessa så lägger dom ner ärendet. Källa polisman men det är ett bra tag sedan så detta kan ju vara ändrat?

Det stämmer nog. Beror kanske lite på hur mycket arbetsbelastning dom har där uppe i Kiruna (där dom kollar på bilderna)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

blacken
22 oktober 2007
peegee skrev:
Ripley333 skrev:
carroll skrev:
nu ändras allt med fartkameror, vet inte exakt när men inom kort kommer de inte hjälpa, den som är registrerad ägare på bilen åker på böterna, sen är de upp till den att betala eller skicka vidare till föraren i fråga....
så de hjälper inte längre att fälla ner solskydd o dylikt för böter går till bilägaren!

kan ägaren bli av med körkortet då också? ja menar om jag lånar ut min bil till någon och blir fottad i 200kmh så blir jag bötfälld och av med kortet. låter ju cp.

De vill att bilägaren ska bli ansvarig att tala om vem som körde bilen men om bilägaren vägrar säga det så bestraffas säkert bilägaren istället enligt praxis ex hans körkort ryker och böter etc, ganska elakt men...

Så mycket för den svenska rättsäkerheten. Att man får ta ansvar för vad andra gör. Det kan man ju kalla för ett tryggt demokratiskt samhälle som verkligen värnar om individens rättigheter och ser till att rättvisa utövas och att individen aldrig blir överkörd av styrande instanser.hmm

905 Inlägg
22 oktober 2007
Nille_del_Mar skrev:
Men förstår du inte vad jag säger till dig??
En anklagad står inte under sanninsförsäkran.....
Man kan INTE bli dömd för mened som anklagad..... INTE!!!

Det hjälper inte att du letar upp en massa lagtexter, det kan jag hitta själv. Du måste kunna tillämpa dem också...

åfan det trodde jag man gjorde. sorry.

att man inte står under ed visste jag men nog trodde jag man stod under sanningsförsäkran.

2 924 Inlägg
22 oktober 2007
Jay-Oh skrev:
peegee skrev:
Ripley333 skrev:

borde man inte kunna motanmäla dem då för typ utpressning...låter man jätte oskyldig å verkligen gör sig till som offer borde man väl klara de?

Nja det går nog inte eftersom du då är skyldig att tala om vem det är och nog ses som skyddande av brottsling och sånt kan leda till fängelsestraff...
Bara vänta och se vad det blir med detta..
Senast redigerat av peegee (22 oktober 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

8 881 Inlägg
22 oktober 2007
Enklast är väll att hålla hastigheten.
Har aldrig själv råkat ut för fortkörningsböter trotts 10 000 mil per år

Fotograf på tierpidag.se

Thorssa
22 oktober 2007
Kommer knappast att hända att det blir ägaransvar på detta område. Alldeles för orimligt, då skulle ingen kunna låna ut sin bil utan att vara för sin ekonomi.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 oktober 2007
Det är därför det finns fotokameror som tar kort på föraren, för att det är FÖRAREN som är ansvarig för hastigheten.

Så du kan vara lugn...dessutom kollar de i princip bara om det är bilägaren som sitter i bilen eller inte, och eftersom din bild blev otydlig och itne är ägare, så kommer de inte bli nåt av de. Det är ju mer än 2/3 av alla bilder som slängs för att det är dålig kvalitet vad jag vet..

Wankel
1 080 Inlägg
22 oktober 2007
Hamilton skrev:

men va duktig du är som aldrig nånsin kör för fort...
hur orkar ni posta sånt i alla trådar som har att göra med att nån person kört något för fort

MDS Västerås

8 881 Inlägg
22 oktober 2007
StiFf skrev:
Hamilton skrev:

men va duktig du är som aldrig nånsin kör för fort...
hur orkar ni posta sånt i alla trådar som har att göra med att nån person kört något för fort

Klart att jag också kör för fort, men jag väljer min tillfällen tydligen bättre roll

Som svar till trådskaparen: Kan dom inte se vem som kör så blir det ingen böter.

Fotograf på tierpidag.se

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 oktober 2007
det värsta är också att dessa nya kameror kommer att räkna snitt hastighet mellan kameror då det kommer inte att hjälpa att sänka ner hastighet 100 meter före, man blir tagen ändå!. det fungerar så i Frankrike och de pratar om det här också. jag tror inte att det är många som håller hastigheten efter en fartkamera. MVH.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Thorssa
22 oktober 2007
alain skrev:
det värsta är också att dessa nya kameror kommer att räkna snitt hastighet mellan kameror då det kommer inte att hjälpa att sänka ner hastighet 100 meter före, man blir tagen ändå!. det fungerar så i Frankrike och de pratar om det här också. jag tror inte att det är många som håller hastigheten efter en fartkamera. MVH.

Tror jag inte heller kommer införas, det vore att kränka folks integritet alltför mycket i Sverige. De skulle behöva ta kort på ALLA bilar som passerar oavsett hastighet så det skulle dessutom kräva enorma resurser, knappast värt pengarna för att sänka redan låga hastigheter.

Den regering som sätter såna idiotiska lagar i bruk lär inte bli långvarig.

Sök