2393
Sök

luftfilter saab 9000

158 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
Hej!

Jag var inne på en GDS (gör-det-själv) idag och byte olja och tänkte "fan va bra nu kan jag byta luftfilter också" men saken är den att jag aldrig hittade vart det gamla luftfiltret sitter ! hmm

jag är djupt tacksam om någon kan berätta för mig vart jag hittar luftfiltret.
(enligt saab ska det finnas en svart box med 4 snäppen på där i finns luftfiltret hittade aldrig den boxen (?)).

har ni någon bild så skadar detta inte!

Bilen: SAAB 9000 CS 2,3 -93 ej turbo

tack på förhand

/R

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
25 oktober 2007
Den sitter väll underifrån vid skärmen vänster fram, där sitter den iaf på turbobilarna smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 436 Inlägg
25 oktober 2007
http://fredrikmedia.se/blandat/blogg_olje.jpg
på bildens högra sida in i framskärmen sitter mitt luftfilter, borde vara samma på -93.
det som är bortplockat är burken efter luftfiltret.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

2 164 Inlägg
26 oktober 2007
Precis bakom fronten nere till höger om man står som på bilden.
Väldigt enkelt att hitta.
Man byter de när man står över bilen.
Ska man sätta in öppet är de enklast att ta bort plasten under och ta bort den underifrån.

MVH

F

158 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
okej, jag får kolla om de sitter där, hur svårt är det att byta filter?

1 436 Inlägg
26 oktober 2007
20min för en som aldrig gjort det förut (jag tidigare i år)...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."

158 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
okej, men vad behöver jag för verktyg? vad behöver jag ta bort innan jag kan ta bort det gamla filtret och sätta ditt det nya?

1 436 Inlägg
26 oktober 2007
Ta med vanliga verktygslådan, jag tror jag klarade mig med en skruvmejsel. Kolla på min bild, på motorblocket ligger först röret/lådan som leder luften från filtret till motorn och över den hållare som du enkelt knäpper upp och sedan drar ut själva filtret ur framskärmen...

Sök