2615
Sök

+ och - i vilken ordning till batteriet för att inte skada steget?

91 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
Säkringen som sitter på strömkabeln från batteriet brann av i min bil. Ska nu sätta dit en ny säkring men vill minnas att man skulle passa sig för i vilken ordning man koppla på plus och minus till batteriet.

Räcker det att jag lossar på strömkabeln från plus och byter säkring och sen kopplar på strömkabeln på plus igen utan att lossa minus överhuvudtaget?
Kan jag skada mitt slutsteg pga detta?

Någon som har nån idé om varför den säkringen brann av som man borde undersöka?

Tacksam för snabbt svar.

Mvh D

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 oktober 2007
en rätt regel är att minus får "aldrig" sitta ensam på batteriet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

69 Inlägg
27 oktober 2007
Det räcker med att lossa pluskabeln ja. Men har du undersökt varför säkringen brann?

Bilar! Vilket jävla påhitt.

91 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
Nu blev det 2 svar som säger emot varandra...?

Nej jag har ingen aning om varför säkringen brann. Någon som har några förslag om vad det kan bero på?

Eliminator
1 441 Inlägg
27 oktober 2007
blandat +/- till batteri, för lång eller klen +kabel, skadad + som legat mot jord, kortis i slutsteg. Förstår inte varför lossa + och eller minus för att byta säkring. bara att plugga i säkringen.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

130 Inlägg
27 oktober 2007
turboforssen skrev:
en rätt regel är att minus får "aldrig" sitta ensam på batteriet

Varför? Har lärt mig att jord är din vän tongue

Jag vill ha en bil med klös i!

Smålänning
7 887 Inlägg
27 oktober 2007
Räcker med att lossa pluskabeln. Har du stereon/steget av så spela det egentligen ingen roll. Jag kopplade in mitt steg utan att ta väck en batteripol...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
27 oktober 2007
När man håller på med diverse elarbete i bilen så är det säkrast att ta loss minuskabeln från battteriet, då finns ingen risk att det ska kunna bli kortslutning ifall en pluskabel kommer åt karossen eller så.

Men om man bara ska byta säkringen till stegets pluskabel, så är det bäst att låta kablarna på batteriet sitta kvar. Orsaken är att om det skulle bli en gnista så befinner sig ju säkringshållaren en liten bit från batteriet och då är det säkrare.

Om man däremot har tagit loss en batterikabel, då blir ju gnistan vid batteripolen när man sätter tillbaka kabelskon. Det är ju "farligare". Det är min uppfattning iaf.

Men annars så är det så att när man ska koppla in stegets strömkablar på själva steget, så ska minuskabeln kopplas in först. Annars finns ju risken att man har glömt bort det och när man sedan ska testa att spela, så pajjar signaljorden direkt i stereon.

Den sista saken man kopplar in är säkringen, men innan den sätts i så gör man en dubbelkoll och trippelkoll för att vara helt säker på att allting är som det ska vara wink.
Senast redigerat av Drönirettab (27 oktober 2007)

91 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
Tack för alla snabba svar!

Jag har 2st slutsteg inkopplade. Ett Audison Lrx 5600 som jag driver fram och baksystem på och ett Lrx 1400 som jag driver baslådan med.

1400 steget har en säkring på 60A och 5600 steget har en säkring på 50A. Alltså 110A sammanlagt.

Hur stor säkring ska jag då köpa och använda på strömkabeln?

130 Inlägg
27 oktober 2007
Electronicd skrev:
Tack för alla snabba svar!

Jag har 2st slutsteg inkopplade. Ett Audison Lrx 5600 som jag driver fram och baksystem på och ett Lrx 1400 som jag driver baslådan med.

1400 steget har en säkring på 60A och 5600 steget har en säkring på 50A. Alltså 110A sammanlagt.

Hur stor säkring ska jag då köpa och använda på strömkabeln?

Vad har du för kvadrat på kabeln? Man säkrar av efter längd och kvadrat inte efter säkringarna på stegen för dom är separata.

91 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
Jag vet inte vad det är för kvadrat på kabeln, den är iaf 1cm tjock om det hjälper smile
Det står "4GA high quality power cable silverline" på den.

130 Inlägg
27 oktober 2007
Electronicd skrev:
Jag vet inte vad det är för kvadrat på kabeln, den är iaf 1cm tjock om det hjälper smile

Ok, vet inte hur mkt 1cm är men du har väll 35mm2 eller 50mm2 då...

här är en tabell som nån på zatzy har gjort [img]http://img2.putfile.com/thumb/10/29910070863.jpg[/img]
Senast redigerat av kattn (27 oktober 2007)

230 Inlägg
27 oktober 2007
kattn skrev:
Electronicd skrev:

Ok, vet inte hur mkt 1cm är men du har väll 35mm2 eller 50mm2 då...

här är en tabell som nån på zatzy har gjort http://img2.putfile.com/thumb/10/29910070863.jpg

Kommer iofs från www.nårdik.se men det spelar väl mindre roll tongue

Second place is the first loser

230 Inlägg
27 oktober 2007
Electronicd skrev:

4GA står säkert för 4 Gauge vilket är ett amerikanst mått som kan förkortas GA (Gauge) eller AWG (American Wire Gauge). klistrar in en tabell som omvandlar gauge till mm²

Kod:
1 AWG = 42 mm²
2 AWG = 33 mm²
3 AWG = 27 mm²
4 AWG = 21 mm²
5 AWG = 16 mm²
6 AWG = 13 mm²
7 AWG = 10 mm²
8 AWG = 8 mm²
9 AWG = 6,8 mm²
10 AWG = 5,3 mm²
11 AWG = 4,2 mm²
12 AWG = 3 mm²
13 AWG = 2,7 mm²
14 AWG = 2 mm²
15 AWG = 1,65 mm²
16 AWG = 1,3 mm²

Då ser vi att om din kabel är på 4GA/AWG så är arean på den alltså 21mm².

Senast redigerat av empe (27 oktober 2007)

Second place is the first loser

91 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
empe skrev:
Electronicd skrev:

4GA står säkert för 4 Gauge vilket är ett amerikanst mått som kan förkortas GA (Gauge) eller AWG (American Wire Gauge). klistrar in en tabell som omvandlar gauge till mm²

Kod:
1 AWG = 42 mm²
2 AWG = 33 mm²
3 AWG = 27 mm²
4 AWG = 21 mm²
5 AWG = 16 mm²
6 AWG = 13 mm²
7 AWG = 10 mm²
8 AWG = 8 mm²
9 AWG = 6,8 mm²
10 AWG = 5,3 mm²
11 AWG = 4,2 mm²
12 AWG = 3 mm²
13 AWG = 2,7 mm²
14 AWG = 2 mm²
15 AWG = 1,65 mm²
16 AWG = 1,3 mm²

Då ser vi att om din kabel är på 4GA/AWG så är arean på den alltså 21mm².

Aha, om så är fallet så skall jag alltså ha en säkring på max 100A.

Sök