3762
Sök

Vad gäller vid kreditköpta bilar om de säljs?

Streetracer
10 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
Det är så att jag bytte till mig en Volvo 945 Turbo för några dar sen, skickade ett sms till vägverket för att kolla om bilen stod på mig då jag vill besiktiga den på måndag. Så står det Kredit i sms:et.

Kollade på vv.se och där står det:

Upplysningar : Kredit

Nu påstår min polare här att lån på bilar flyttas över på den nya ägaren, kan det verkligen stämma? Jag har noll koll på sånt här och lyckas inte hitta nåt på vv.se

Någon som har koll på sånt här?

/Dennis

* Peugeot 205 16v Turbo
* Volvo 945 Turbo -96

645 Inlägg
27 oktober 2007
Det stämmer nog ganska bra som din polare säger, vad jag vet så följer lånet bilen och inte ägaren då bilen oftast är säkerheten för lånet. När jag sålt bilar med kredit på så löser jag oftast ut mitt lån så att den nya ägaren tar ett eget lån för köpet.

Svetsare
80 Inlägg
27 oktober 2007
japp det stämmer va samma när jag köpte min goffe så jag sade till försäljaren att han måste gå till banken och klara upp lånet innan jag köper den och att han har papper på att det är fixat! annars hänger lånet med på bilenoch du blir tvungen att betala det med! hoppas det reder ut sig!

//Patrik

Det ska va TYSKT!!!

191 Inlägg
27 oktober 2007
Det är som ovanstående talare säger. Pga detta brukar man alltid skriva in i köpekontraktet att ägaren garanterar att "bilen är till fullo betald och inte föremål för några tvångsåtgärder"

E30 325 Rösta gärna...

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
28 oktober 2007
starkast dig, hoppas att den inte mycket kredit kvar, och hoppas att du inte har gott på en blåsning, om det är mycket pengar kvar, kolla på VV om du inte kan stoppa försäljning på grund att du inte visst om krediten. Vad har bilen kvar för kredit och hur mycket har du get för den?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
28 oktober 2007
Varför Varför kollade du inte upp sånt först hmm ?

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

2 123 Inlägg
28 oktober 2007
Tror det löser sig i och med att säljaren tydligen inte uppgett att bilen är till fullo betald.

1 661 Inlägg
28 oktober 2007
Säljaren har inte det ansvaret, det är köparens ansvar att kolla upp det

89 Inlägg
28 oktober 2007
Lånet följer ju tyvärr med bilen. Köparen är ansvarig att kolla upp så inga lån finns på bilen.

Medlem 34530
908 Inlägg
28 oktober 2007
DennisS skrev:
Det är så att jag bytte till mig en Volvo 945 Turbo för några dar sen, skickade ett sms till vägverket för att kolla om bilen stod på mig då jag vill besiktiga den på måndag. Så står det Kredit i sms:et.

Kollade på vv.se och där står det:

Upplysningar : Kredit

Nu påstår min polare här att lån på bilar flyttas över på den nya ägaren, kan det verkligen stämma? Jag har noll koll på sånt här och lyckas inte hitta nåt på vv.se

Någon som har koll på sånt här?

/Dennis

tyvärr så stämmer det att lånet följer med till den nya ägaren. Mitt tips är att du kontaktar den förre ägaren och försöker lösa detta på något sätt.

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
28 oktober 2007
nu, du vet vad det gäller när man köper en bil som har kredit.
1) kolla upp på vägverket om den har kredit
2) eller se till att lösa upp kredit med intyg att krediten är borta innan du skriver på ägarbytt
3) eller köpa bilen med kredit och betala den.
4) och se till att krediten och kontant pengar stämmer över med priset ni kom överens.
Hör av dig och beräta hur blev lösning på det.
MVH.
Senast redigerat av alain (28 oktober 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Sök