2751
Sök

Dubbel turbo på bmw E36

alias_kladde
25 oktober 2007
Trådstartare
#1
Jag och en polare har funderat på detta som projekt.

Vi har kommit fram till att vi ska satsa på dubbelturbo då vi pratat med en som håller på med en BMW 520 tror jag det var och han har hållt på lite tidigare.

men frågan är vad är det för turbo vi ska rikta in oss på?

Sedan om ni har mer förslag som ökar prestandan är det alltid välkomnat

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 oktober 2007
#2
Dubbelturbo fungerar bäst på minst 6cyl motorer så minst en 320 i så fall...  sen beror det ju på vilken effekt ni siktar på.

Mitsu 16T ger ju 300hk/st, skulle kunna funka och ge snabbt gassvar.  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

alias_kladde
25 oktober 2007
Trådstartare
#3
det är en 320 med rak 6a i så det var väl tänkt att det skulle funka då.

vi har funderat på om vi ska ha seriekopplade eller om det ska vara på 3 cyl vardera.. eftersom det blir första riktiga projektet så behöver vi lite råd

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 oktober 2007
#4
alias_kladde skrev:
det är en 320 med rak 6a i så det var väl tänkt att det skulle funka då.

vi har funderat på om vi ska ha seriekopplade eller om det ska vara på 3 cyl vardera.. eftersom det blir första riktiga projektet så behöver vi lite råd

Man brukar dela upp pulserna från cylindrarna, 3 till varje turbo för bästa funktion... men i slutänden brukar det liksom bli att man bygger grenröret så det får plats alls...   6st slängar med rör från cylindrarna, två turbos(inkl oljereturer), två downlipes och luftrör skall ner under huven... blir lätt trångt  :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

22 Inlägg
26 oktober 2007
#5
Om det nu ens är värt att bygga på en 320... När man får större volym med samma block utan viktökning (snarare tvärt om, 84mm ist för 80mm i borr)
Och dubbla turbos på en 2 liters? 300hk kan ju va lämpligt på en sån om motorn är original, det klarar ju en mitsu 16-18t bra med fin spoolup.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 oktober 2007
#6
clew skrev:
Om det nu ens är värt att bygga på en 320... När man får större volym med samma block utan viktökning (snarare tvärt om, 84mm ist för 80mm i borr)
Och dubbla turbos på en 2 liters? 300hk kan ju va lämpligt på en sån om motorn är original, det klarar ju en mitsu 16-18t bra med fin spoolup.

Om man tar en sådan... Ni kan nog börja leta efter ganska så små agg. Eller ska ni göra mkt med motorn? En m20 är ju inte en spec stabil motor org. 250 MAX 300 sen kan du säga hej till den toppen...


Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
26 oktober 2007
#7
bumpe skrev:
clew skrev:
Om det nu ens är värt att bygga på en 320... När man får större volym med samma block utan viktökning (snarare tvärt om, 84mm ist för 80mm i borr)
Och dubbla turbos på en 2 liters? 300hk kan ju va lämpligt på en sån om motorn är original, det klarar ju en mitsu 16-18t bra med fin spoolup.

Om man tar en sådan... Ni kan nog börja leta efter ganska så små agg. Eller ska ni göra mkt med motorn? En m20 är ju inte en spec stabil motor org. 250 MAX 300 sen kan du säga hej till den toppen...

kompsänka? Porta?

Sen måste ni byta spridare till större, och grejja mera soppa genom att  köra piggyback,  mappa orginalsprutet (dyrt) eller standalone sprut (MS, VEMS, Nira mm)


Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
26 oktober 2007
#8
Mitt tips är att köpa någonting liknande detta http://cgi.ebay.de/BMW-Turbo-Kit-Turbok … otohosting

Och bygga därefter sedan.


Teddan
2 495 Inlägg
27 oktober 2007
#9
torpis skrev:
Dubbelturbo fungerar bäst på minst 6cyl motorer så minst en 320 i så fall...  sen beror det ju på vilken effekt ni siktar på.

Mitsu 16T ger ju 300hk/st, skulle kunna funka och ge snabbt gassvar.  smile

bmws nya 123d är en 4-cyl motor med dubbel turbo wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

turboabstinens
442 Inlägg
27 oktober 2007
#10
torpis skrev:
alias_kladde skrev:
det är en 320 med rak 6a i så det var väl tänkt att det skulle funka då.

vi har funderat på om vi ska ha seriekopplade eller om det ska vara på 3 cyl vardera.. eftersom det blir första riktiga projektet så behöver vi lite råd

Man brukar dela upp pulserna från cylindrarna, 3 till varje turbo för bästa funktion... men i slutänden brukar det liksom bli att man bygger grenröret så det får plats alls...   6st slängar med rör från cylindrarna, två turbos(inkl oljereturer), två downlipes och luftrör skall ner under huven... blir lätt trångt  :p

Går ju att ploppa upp skiten genom huven, hur maffigt vore det inte med två turbos som sticker upp ur huven med två feta luftfilter?! big_smile

edit: vafan, tänkte på en V6:a, går ju iofs ändå att trycka upp skiten genom huven men tryckrören kommer ju lite fel då nästan big_smile
Senast redigerat av bluelight (27 oktober 2007)

ocertifierad klåpmekare

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 oktober 2007
#11
bluelight skrev:
torpis skrev:
alias_kladde skrev:
det är en 320 med rak 6a i så det var väl tänkt att det skulle funka då.

vi har funderat på om vi ska ha seriekopplade eller om det ska vara på 3 cyl vardera.. eftersom det blir första riktiga projektet så behöver vi lite råd

Man brukar dela upp pulserna från cylindrarna, 3 till varje turbo för bästa funktion... men i slutänden brukar det liksom bli att man bygger grenröret så det får plats alls...   6st slängar med rör från cylindrarna, två turbos(inkl oljereturer), två downlipes och luftrör skall ner under huven... blir lätt trångt  :p

Går ju att ploppa upp skiten genom huven, hur maffigt vore det inte med två turbos som sticker upp ur huven med två feta luftfilter?! big_smile

edit: vafan, tänkte på en V6:a, går ju iofs ändå att trycka upp skiten genom huven men tryckrören kommer ju lite fel då nästan big_smile

bygger man banbil så är det ballt, men på gatan funkar det inte... man tröttnar på att bli stoppad för regbesiktning 3grånger varje kväll

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök