3745
Sök

740 tic hög bränsleföbrukning

6 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#1
har ett problem med min 740tic , är en 85:a med b230et motorn.
den är chippad,öppet luftfilter,dump,2,5" avgas

det är så att den dricker cirka 2,5-3L/mil vilket är väldigt högt tkr jag.
nån som har förslag på vad det kan vara?

bilen går rent å så.

nyligen bytt : tändstift,temperaturgivare,fördelare,rotor,tändlägesgivare


Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
9 januari 2007
#2
lätta på höger foten det är mitt tips, å går den bra för övrigt så är den la mer trimmad än du vet :p
nä men börja med å kolla allt extra nog om du har bytt till nyare grejor.
kolla så den inte läcker bränsle under eller nått.
hoppas det löser sig smile

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

245 Inlägg
9 januari 2007
#3
är det långkörning eller stadskörning...för tänk på att när turbon laddar så bösar den i soppa i rejälfart...inga problem å köra upp en tank på 25-30mil ju =P

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

272 Inlägg
9 januari 2007
#4
precis.. när jag ekonomikörde en hel tank och då menar jag kärringkörning då kom jag 40 mil på 60 liter så dom är inte snåla direkt... speciellt när det är trimmat

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 januari 2007
#5
mr_loffe skrev:
precis.. när jag ekonomikörde en hel tank och då menar jag kärringkörning då kom jag 40 mil på 60 liter så dom är inte snåla direkt... speciellt när det är trimmat

fattar inte hur ni lyckas få era bilar å dra så satans me soppa :S ..kört 940 chippat 531 topp portad större förbränningsrum ,,a-lkamaxel ....1.1 bars ladd ...brukar ha rätt duktigt tung högrefot och har lite problem me chippet så jag varvar aldrig under 3000varv/min  INNAN jag ger full gas och den dricker fan inte mer när jag gasar än när jag kärringkör ligger mellan 1-1.3 Liter milen MAX ...när jag bytte toppen och var ute och drog mycke ....då kom jag 43.2 mil på 42 liter soppa..


4 Inlägg
272 Inlägg
9 januari 2007
#7
740r skrev:
Kanske dax att serva bilen..

Menar du då?

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 januari 2007
#8
har nog försökt mäta luftmassemätaren och kollat så att lambdasonden är ok ..finns smidigt knep för å mäta luftmassemätaren ...går ju att kolla lambdan också ..Mvh Jens


272 Inlägg
9 januari 2007
#9
Xuri skrev:
har nog försökt mäta luftmassemätaren och kollat så att lambdasonden är ok ..finns smidigt knep för å mäta luftmassemätaren ...går ju att kolla lambdan också ..Mvh Jens

ja det kan vara lmm som spökar i mitt fall.. är aldrig kollad. Lambdasond har jag ingen.

Och inte på hans bil heller.
Senast redigerat av mr_loffe (9 januari 2007)

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 januari 2007
#10
mm Lmm kan man mäta mellan stift 2och 3 har jag för mig ...inom typ 15 sekunder efter att nyckeln har vridits till tändläge får ska spänningen ligga inom ett visst område för att Lmm ska vara Okej ..kan eventuellt ta reda på vilken spänning det ska vara ..pm om ni är intresserade annars kollar jag inte då mitt funkar klockrent


6 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
#11
Jojo men spelar ingen roll om jag kör lungt med den dricker lika mycket för det, tankade 9 liter kmr knappt 3 mil liksom,Ska ju fan inte dra så mkt? turbon laddar jag kanske bara 0.5 med lr nåt nu för det är en lätt tryckare som sitter i förtillfället.   har ju iofs öppen dump på kanske ska byta till återcirkulerande för har hört att det kan dra mkt mer med öppen dump?


73 Inlägg
10 januari 2007
#12
mm min 740 turbo drar också typ 2,0 men då kör man rätt hårt med den..

6 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
#13
jojo 2 L är väll ok om man kör hårt med den, men vill att den ska dra max 2 L hårdkörning , och vid lung körning iaf runt 1 L ,


6 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
#14
nåt borde ju helt enkelt vara fel iaf :S


Bessewisser
556 Inlägg
2 maj 2007
#15
tomti skrev:
jojo 2 L är väll ok om man kör hårt med den, men vill att den ska dra max 2 L hårdkörning , och vid lung körning iaf runt 1 L ,

1 liter milen med en turbo volvo vid lungkörning är nästan vad min GL drar så räkna iaf på 1,2 - 1,3 vid lungn körning

How low

510 Inlägg
14 oktober 2007
#16
SkyNard skrev:
tomti skrev:
jojo 2 L är väll ok om man kör hårt med den, men vill att den ska dra max 2 L hårdkörning , och vid lung körning iaf runt 1 L ,

1 liter milen med en turbo volvo vid lungkörning är nästan vad min GL drar så räkna iaf på 1,2 - 1,3 vid lungn körning

1,3hade varit bra ;D Mvh Johan


Dåre
274 Inlägg
28 oktober 2007
#17
Jo tack, dricker det gör dem ! big_smile

Ät mig


Sök