3804
Sök

ABS-Lampa tänd!

Hårdrockare - Ärkemupp.
270 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
#1
Det är såhär att min ABS-Lampa tänds när jag startar bilen. Jag tror mig veta att det kan vara ett par hundra olika svarsalternativ på varför lampan tänds men jag undrar ändå om någon vet vad det vanligaste felet är och i så fall kan man rätta till det själv? Och är det värt att köpa en sladd (vet inte vad sladden heter) och ta hemprogramvara så att man kan se vad det är för felkoder och sedan gå till auktoriserad verkstad och kolla?

Tack på förhand!

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!

4 670 Inlägg
26 oktober 2007
#2
Lyser den hela tiden? eller slocknar den efter några sec eller när du börjar köra?


Hårdrockare - Ärkemupp.
270 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
#3
Den slocknar först när jag stänger av bilen wink
Så ja den lyser hela tiden

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 oktober 2007
#4
säkert en givare som gett upp


4 670 Inlägg
26 oktober 2007
#5
Smörj upp givarna, e som sakt säkert glappt brukar kunna vara så! rör lite på dom o smörj samtidigt brukar ja göra när dom jävlas...


557 Inlägg
26 oktober 2007
#6
Som det nämns, din ABS givare håller säkert på att krångla.

//Jerry

Egen företagare
201 Inlägg
26 oktober 2007
#7
Kolla att ingen av givarna fram har hoppat ut lite,varit med om på en passat-00 efter byte av stag i framvagnen att givaren åkt ut lite grann,prova kolla om den har åkt ut och tryck in den

Hårdrockare - Ärkemupp.
270 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
#8
Tack för tipsen, antar att dessa givare sitter på oken fram resp bak? Hur känner man igen dem och vad rekomenderar ni att man smörjer in dem med?

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!

xPuffra
196 Inlägg
26 oktober 2007
#9
stylinguffe skrev:
Kolla att ingen av givarna fram har hoppat ut lite,varit med om på en passat-00 efter byte av stag i framvagnen att givaren åkt ut lite grann,prova kolla om den har åkt ut och tryck in den

Det har även jag varit med om.. bara att trycka in den tillbaka


539 Inlägg
26 oktober 2007
#10
första steg... testa om själva ABS systemet fungerar? Det räcker att köra upp i 20km/h på en grusväg och bromsa hårt.

Andra steg... ta en vanlig voltmätare, ställ den på lägsta likström mätning och mäter om det kommer impulserna från givarna... det gör du genom att ta lös kontakten från boxen, snurra på¨hjulet och se på mätaren smile

lycka till... skriv gärna pm om det är nåt
Senast redigerat av Garic (26 oktober 2007)

6 Inlägg
26 oktober 2007
#11
Hej

Jag har samma fel på en ford fiesta 99. Där lyser både ABS lampan och antispinn systemet men det är ju samma system så det är ju inte så konstigt.

Jag har provat och rucka och härja med sensorerna utan resultat så jag köpte en sån där sladd som man kan koppla ihop med datorn. En ELM327 (http://www.24.se/ShowProduct.aspx?prodi … mp;cat=227) och kopplade ihop med fiestan och det verkar funka fint. Jag får upp en massa värden från motorn så det verkar funger men jag får inte upp något om ABS:en trots att den lampan lyser.... Vad gör jag för fel? (jag använder scantool113)

Jag får däremot upp ett annat felmeddelande "System too lean" vilket efter undersökning på internet inte alls har med saken att göra (verkar ha att göra med syrehalten för 1:a cylindern inte är normal och beror tydligen oftast på en smutsig sensor.)

6 Inlägg
29 oktober 2007
#12
Hittade svaret själv. Visade sig att sladden i fråga inte kan få ut felkoderna från ABS:en då ABS:en har en egen ECU (electrical control unit).

EU beslutade om att det skulle vara standard för felkoder på motorer från år 2000 (i USA har detta gällt från 1996). Givetvis slingrade sig biltillverkarna och ABS:ens felkoder är unika för olika bilmärken och fodrar sladd och programvara för 3000 dollar eller mer. De enda som inte använt sig av denna typ av tvivelaktiga affärsmetoder är Hyundai som därför bör ha en eloge.

Kongressen i USA jobbar på att tvinga biltillverkarna till standard även på ABS:ens ECU.

Ringde till Ford och de ska ha 1000-1500 för att koppla in sin dator (vilket tar max 5min) och tala om vilka felkoder det är frågan om. Vilket ocker!!!


Sök