2325
Sök

Blinka med helljuset mot ett rödljus..??

34 Inlägg
27 oktober 2007
#101
Men om det kommer två tjommar i varsin bil mitt i natten från varsitt håll, vem får grönt då?
Den med starkast helljus eller den som hinner blinka först?
Eller kan det va så att det är den som kör över första slingan först?

Och hur kan folk här va så säkra på att det inte ligger en slinga i marken 500000mil innan rödljuset? Finns det några regler för hur nära/långt bort slinga måste ligga innan ljuset?
Så att komma och säga att "nä det måste va för att jag blinkade med helljusen som det slog om för jag va så långt bort från stolpen".


Borde inte då även lyktstolparna störa dessa påståda ljussensorer?
För om det är så att det finns ljussensorer så ska jag genast ut och sätta upp starka lampor vid varje rödljus jag brukar passera på natten så är jag ju garanterad fri väg oavsett.

Låter kanonbra.


Eller så kan ju vissa här komma in i matchen och bara inse att det är slingor i marken som gör det och tidsinställning på ljusen. Varför kan det annars va så att man ibland får så helt ensam i en korsnig i ett par min?

För Skåne och friheten!

340 Inlägg
27 oktober 2007
#102
Ang slingorna i marken. Jag tror att deras avstånd till korsningen faktiskt är anpassade till gatans storlek hastighet mm. Men detta är inget jag kan backa upp.

Men som ngn sa. Alla som tror på ljusstyrt, stick ut o skaffa bevis.


irie
27 oktober 2007
#103
Ljusstyrt eller inte, tänkte bringa lite klarhet i denna fråga eftersom det tydligen finns många som tror men få som verkar veta.

Fakta 1:
Trafikljus, modell äldre, i närheten av sjukhus, brandstationer etc. kan ha denna teknik för att ge utryckningsfordon fri väg vid utryckning.

Fakta 2:
Trafikljus, modell nyare (dvs. dom flesta), kan inte regleras med hjälp av man blinkar med helljuset. Däremot så har utryckningsfordon en sändare som slår om ljusen, dock endast i närheten av sjukhus/brandstationer.


För övriga trafikljus så finns det andra tekniker som styr ljusregleringen:

1. Induktorer i vägbanan som känner av metall (ej vikt).
Placeringen varierar på hastighetsbegränsningen på den aktuella vägbanan.

2. Programmerade kort som har fasta tider.
Det är därför som man ibland kan ha rött trots att inga andra bilar finns i närheten.

3. I större korsningar kan det finnas sk. regleringskameror som kan ha högre prioritet än punkt nr.2.
Detta för att få en bättre trafikrytm på högtrafikerade korsningar.

4. I storstäder med väl utbyggd lokaltrafik så har bussfiler/spårvagnar företräde.
Detta regleras med sändare i resp. fordon.

Mvh från en som vet

2 911 Inlägg
27 oktober 2007
#104
Mycket gissningar och fantasier smile

För det första, alla städer använder inte samma leverantör av sina ljusregleringssystem, således fungerar dom olika. Det finns ljusstyrda reglersystem precis som det finns de som känner av tryck. Helt olika från stad till stad.
Bara för att man inte kan blinka mot en stolpe i sthlm betyder inte de att det kanske funkar i Lund.

Sen det här med utryckningsfordon, ljusen på utsatt sträcka styrs i enlighet med AkutMedicinsk Alarmering, d.v.s. SOS-operatören kan låsa en slinga på grönt för att underlätta trafikrytmen. Sen rapporterar sista bil när dom passerar brytpunkter så att tidigare passerade lysen kan återgå till deras specifika styrning. Polisen har dock inte denna möjlighet på de flesta orter utan bara Ambulans, akutbil, räddningstjänst och blod/organtransport där det ofta går flera fordon samtidigt.

Sen finns det magiska knappar också, bl.a. intill industrier, flygplatser och liknande där man behöver kommer iväg snabbare än det tar med radiokontakt av operatör för låsning av trafikljusen, d.v.s. de som har egen räddningsstyrka och inte får larm via sos.

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
27 oktober 2007
#105
irie skrev:
Ljusstyrt eller inte, tänkte bringa lite klarhet i denna fråga eftersom det tydligen finns många som tror men få som verkar veta.

Fakta 1:
Trafikljus, modell äldre, i närheten av sjukhus, brandstationer etc. kan ha denna teknik för att ge utryckningsfordon fri väg vid utryckning.

Fakta 2:
Trafikljus, modell nyare (dvs. dom flesta), kan inte regleras med hjälp av man blinkar med helljuset. Däremot så har utryckningsfordon en sändare som slår om ljusen, dock endast i närheten av sjukhus/brandstationer.


För övriga trafikljus så finns det andra tekniker som styr ljusregleringen:

1. Induktorer i vägbanan som känner av metall (ej vikt).
Placeringen varierar på hastighetsbegränsningen på den aktuella vägbanan.

2. Programmerade kort som har fasta tider.
Det är därför som man ibland kan ha rött trots att inga andra bilar finns i närheten.

3. I större korsningar kan det finnas sk. regleringskameror som kan ha högre prioritet än punkt nr.2.
Detta för att få en bättre trafikrytm på högtrafikerade korsningar.

4. I storstäder med väl utbyggd lokaltrafik så har bussfiler/spårvagnar företräde.
Detta regleras med sändare i resp. fordon.

Mvh från en som vet

Du har helt rätt, big_smile det är just så här som det fungerar, äntligen nån som fattar smile

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

285 Inlägg
29 oktober 2007
#106
nu har dom även på radiocity slagit hål på skrönan.

en satans jävla Volvo.

1 833 Inlägg
29 oktober 2007
#107
Ravestream skrev:
nu har dom även på radiocity slagit hål på skrönan.

Hörde också det precis big_smile Killen dom fråga bara skrattade.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

285 Inlägg
29 oktober 2007
#108
Decibel skrev:
Mycket gissningar och fantasier smile

För det första, alla städer använder inte samma leverantör av sina ljusregleringssystem, således fungerar dom olika. Det finns ljusstyrda reglersystem precis som det finns de som känner av tryck. Helt olika från stad till stad.
Bara för att man inte kan blinka mot en stolpe i sthlm betyder inte de att det kanske funkar i Lund.

Sen det här med utryckningsfordon, ljusen på utsatt sträcka styrs i enlighet med AkutMedicinsk Alarmering, d.v.s. SOS-operatören kan låsa en slinga på grönt för att underlätta trafikrytmen. Sen rapporterar sista bil när dom passerar brytpunkter så att tidigare passerade lysen kan återgå till deras specifika styrning. Polisen har dock inte denna möjlighet på de flesta orter utan bara Ambulans, akutbil, räddningstjänst och blod/organtransport där det ofta går flera fordon samtidigt.

Sen finns det magiska knappar också, bl.a. intill industrier, flygplatser och liknande där man behöver kommer iväg snabbare än det tar med radiokontakt av operatör för låsning av trafikljusen, d.v.s. de som har egen räddningsstyrka och inte får larm via sos.

konstiga är att dom som jobbar med det skrattar när dom hör någon säga att det skulle vara ljusstryrt.
Det säger sig ju självt vilket kaos det skulle bli. hur skulle det gå dagtid när du har soljus som är sååå mycket starkare än tex 10 hella 3000 ? alltid grönt på den sidan där solen är ljusasta ?

Tryck har jag aldrig hört om. så kan varken säga bu eller bä. kan bara tänka mig va jäkla dyrt det skulle vara att sätta en sensor under marken som ska dels hålla sen ska känna av tryck genom minst ett lager asfalt.  och då ska känna av på det stället där trycket är. låter för mig som en idiotide.

en satans jävla Volvo.

Kocken
487 Inlägg
29 oktober 2007
#109
theBIGburner skrev:
irie skrev:
Ljusstyrt eller inte, tänkte bringa lite klarhet i denna fråga eftersom det tydligen finns många som tror men få som verkar veta.

Fakta 1:
Trafikljus, modell äldre, i närheten av sjukhus, brandstationer etc. kan ha denna teknik för att ge utryckningsfordon fri väg vid utryckning.

Fakta 2:
Trafikljus, modell nyare (dvs. dom flesta), kan inte regleras med hjälp av man blinkar med helljuset. Däremot så har utryckningsfordon en sändare som slår om ljusen, dock endast i närheten av sjukhus/brandstationer.


För övriga trafikljus så finns det andra tekniker som styr ljusregleringen:

1. Induktorer i vägbanan som känner av metall (ej vikt).
Placeringen varierar på hastighetsbegränsningen på den aktuella vägbanan.

2. Programmerade kort som har fasta tider.
Det är därför som man ibland kan ha rött trots att inga andra bilar finns i närheten.

3. I större korsningar kan det finnas sk. regleringskameror som kan ha högre prioritet än punkt nr.2.
Detta för att få en bättre trafikrytm på högtrafikerade korsningar.

4. I storstäder med väl utbyggd lokaltrafik så har bussfiler/spårvagnar företräde.
Detta regleras med sändare i resp. fordon.

Mvh från en som vet

Du har helt rätt, big_smile det är just så här som det fungerar, äntligen nån som fattar smile

Helt rätt här! Jag har själv jobbat med att mäta ut linjer samt fräst spår till ledningarna som ska känna av induktionerna från bilens metall. Och som sagt tidigare så är placeringen olika beroende på hastighet och vägens antal filer. Normalt är 10m 30m 60m 90m på högt traffikerade 50 vägar. Så är de på vissa ställer sammanlänkade för att man ska kunna få "gröna vågen" och trafiken flyter på mycket bättre!
Det där med ljussensorer har vi inga här i Västerås i allafall!
Senast redigerat av Bebbo (29 oktober 2007)


2 283 Inlägg
29 oktober 2007
#110
Det beror helt på hur systemet är uppbyggt

R.I.P. Michael Jackson!


Sök