3232
Sök

Vad betyder "fisken"

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
Har sett detta märket på flera olika bilar.
Vad betyder denna fisken?

http://www.garaget.org/gallery/archive/27748/178297_cbspfg.jpg

/MatteR

3 650 Inlägg
26 oktober 2007
det undrar jag också!

kanske betyder att bilen e " hal" (att fånga) tongue

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
Kesler skrev:
det undrar jag också!

kanske betyder att bilen e " hal" (att fånga) tongue

Jo kanske det. Men man ser du ju på alla möjliga bilar och modeller

/MatteR

430 Inlägg
26 oktober 2007
Är nån slags frimurarföreningsmärke har jag för mig. Forskade i det för ett år sen men har glömt. Tempelriddareordern(kristet) har en stjärna som många sätter i rutan på bilen. Fisken tror jag tillhör en annan orden men vet inte vilken. Vad säger google?

Hmm.
26 oktober 2007
Fisken är nog kristet också. har en kille i klassen som går runt med en "träfisk" i fickan. han är djupt troende.

blacken
26 oktober 2007
Det är den ursprungliga (äkta) symbolen för kristna. korset kom senare. (det var katolikerna som körde hårt med det.)
Senast redigerat av blacken (26 oktober 2007)

658 Inlägg
26 oktober 2007
I Uppsala med omnejd används den friskt av Livets Ord så jag har alltid trott att den har med de att göra på något vis.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

666 Inlägg
26 oktober 2007
detta fick ja lätra mig på min konfirmaton, av någon andledning har just detta fastnat:P tydligen så är det ngt kristet så man kunne kolla om ngn annan var kristen, då ritade man ett streck från nos till stjärt på fisken, var den man mötte kristen så ritade han den andra delen och det blev en fisk... var ngt sånt, kommer inte ihåg exakt men det har m kristendom att göra iaf

42 Inlägg
26 oktober 2007
Saxat från Wikipedia:

Kristna använder fisken som symbol, en kvarleva från förföljelsetiden i Romarriket. När en person mötte någon som skulle kunna vara kristen ritade man upp en halv stiliserad fisk på marken. Var den andra personen också kristen förstod denne gesten och fyllde i den andra halvan, varefter man kunde börja samtala.

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
26 oktober 2007
blacken skrev:
Det är den ursprungliga (äkta) symbolen för kristna. korset kom senare. (det var katolikerna som körde hårt med det.)

Ja, som ovan säger tror jag också de e, fattar inte hur man kan förstöra sin bil på de viset....Usch fy å fan.......

En gång Volvo, Alltid Volvo

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
Oseriös Aktör
592 Inlägg
1 november 2007
kristet tecken för trohet. enligt vad jag hört så möttes två män i öknen som inte kunde konversera men den ena drog en halva i sanden och den andra mannen drog en likadan från andra hållet och så blev det en symbol för kristenhet.

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

Sök