AWD varianten av S60 2,5T en acceleration (0-100) på 7,3 s FWD varianten av S60 2,5T en acceleration (0-100) på 7,0 s
MEN bägge varienterna har 320 Nm vid 1500 - 4500 rpm, och har lika många hästkrafter.
Så hur tolkar man det? Känner man lika stort tryck i sätet men bägge bilarna med tanke på samma Nm och HK, eller är det FWD versionen som är överlägsen på den delen?
AWD käkar ju oftast lite mer effekt samt väger mer än motsvarande FWD. Dock så har väl volvo en sådandär skön AWD som igentligen är FWD tills nåt hjul börjar slira, då försvinner det ännu mer kraft och moment och hundradelar när viskokopplingen ska överföra driv till ytterligare ett hjul.
Du har ju garanterat mer effektförlust i en awd. Sedan har du bara användning av awd:n i starten och efter en kort bit så förlorar du i vikt och effektförlust jämfört mot en fwd.
Fyrhjulsdrift äter effekt som alla andra säger, men du tar starterna mycket bättre. Sen om det börjar svänga och / eller är annat underlag än ren asfalt så vinner du mycket på fyrhjulsdrift.
Ett bra exempel på det här är när Audi fortfarande åkte med quattro i STCC. Långsamma banor med många hårnålar var de överlägsna medans på snabba banor så blev de ganska avhängda.
Ett bra exempel på det här är när Audi fortfarande åkte med quattro i STCC. Långsamma banor med många hårnålar var de överlägsna medans på snabba banor så blev de ganska avhängda.
AWD käkar ju oftast lite mer effekt samt väger mer än motsvarande FWD. Dock så har väl volvo en sådandär skön AWD som igentligen är FWD tills nåt hjul börjar slira, då försvinner det ännu mer kraft och moment och hundradelar när viskokopplingen ska överföra driv till ytterligare ett hjul.
Ja Volvo:s AWD:er är i normal fallet till 90% framhjulsdrivna och sen som du säger så fördelar den kraften bakåt när det behövs. Det sitter inte visco på S60 AWD utan dom har haldex
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
AWD käkar ju oftast lite mer effekt samt väger mer än motsvarande FWD. Dock så har väl volvo en sådandär skön AWD som igentligen är FWD tills nåt hjul börjar slira, då försvinner det ännu mer kraft och moment och hundradelar när viskokopplingen ska överföra driv till ytterligare ett hjul.
Ja Volvo:s AWD:er är i normal fallet till 90% framhjulsdrivna och sen som du säger så fördelar den kraften bakåt när det behövs. Det sitter inte visco på S60 AWD utan dom har haldex
hehe ne visco är det gamla goda tinget som jag hade i min Vr6 Syncro. Det klagades på dem men jag gillade det starkt
En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.