3711
Sök

Samma Nm & HK men olika 0-100 tider; AWD vs FWD; turbotryck?

576 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#1
För er kunniga (som gärna äger en volvo S60 AWD/FWD 2,5T)!

Enligt volvo's Techspec http://www.volvocars.se/All-Cars-MY08/V … chSpec.htm
så har:


AWD varianten av S60 2,5T en acceleration (0-100) på 7,3 s
FWD varianten av S60 2,5T en acceleration (0-100) på 7,0 s

MEN bägge varienterna har 320 Nm vid 1500 - 4500 rpm, och har lika många hästkrafter.

Så hur tolkar man det? Känner man lika stort tryck i sätet men bägge bilarna med tanke på samma Nm och HK, eller är det FWD versionen som är överlägsen på den delen?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 november 2007
#2
känns annorlunda när trycket kommer 4wd är underbart!


671 Inlägg
3 november 2007
#3
du borde väl känna större tryck mot sätet i FWD om den är snabbare och lättare... tänk dej 320nM i en buss på 13 ton. det lär ju inte bli årets tryck. smile

Second is the first loser

576 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#4
MeloveGolf skrev:
känns annorlunda när trycket kommer 4wd är underbart!

Hurdå annorlunda?

1 703 Inlägg
3 november 2007
#5
AWD käkar ju oftast lite mer effekt samt väger mer än motsvarande FWD.
Dock så har väl volvo en sådandär skön AWD som igentligen är FWD tills nåt hjul börjar slira, då försvinner det ännu mer kraft och moment och hundradelar när viskokopplingen ska överföra driv till ytterligare ett hjul.


Meister
6 763 Inlägg
3 november 2007
#6
Du har ju garanterat mer effektförlust i en awd. Sedan har du bara användning av awd:n i starten och efter en kort bit så förlorar du i vikt och effektförlust jämfört mot en fwd.


Körv
3 535 Inlägg
3 november 2007
#7
Ska det vara 4wd ska de va Quattro cool

Truckdriving Man

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
3 november 2007
#8
Fyrhjulsdrift äter effekt som alla andra säger, men du tar starterna mycket bättre.
Sen om det börjar svänga och / eller är annat underlag än ren asfalt så vinner du mycket på fyrhjulsdrift.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Meister
6 763 Inlägg
3 november 2007
#9
Ett bra exempel på det här är när Audi fortfarande åkte med quattro i STCC. Långsamma banor med många hårnålar var de överlägsna medans på snabba banor så blev de ganska avhängda.


Körv
3 535 Inlägg
3 november 2007
#10
camaro67 skrev:
Ett bra exempel på det här är när Audi fortfarande åkte med quattro i STCC. Långsamma banor med många hårnålar var de överlägsna medans på snabba banor så blev de ganska avhängda.

Those were the days! hmm

Truckdriving Man

539 Inlägg
3 november 2007
#11
awd oftast väger lite mer... där har ni svaret

4 822 Inlägg
3 november 2007
#12
henkebenke skrev:
AWD käkar ju oftast lite mer effekt samt väger mer än motsvarande FWD.
Dock så har väl volvo en sådandär skön AWD som igentligen är FWD tills nåt hjul börjar slira, då försvinner det ännu mer kraft och moment och hundradelar när viskokopplingen ska överföra driv till ytterligare ett hjul.

Ja Volvo:s AWD:er är i normal fallet till 90% framhjulsdrivna och sen som du säger så fördelar den kraften bakåt när det behövs.
Det sitter inte visco på S60 AWD utan dom har haldex wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

168 Inlägg
3 november 2007
#13
Christian S skrev:
henkebenke skrev:
AWD käkar ju oftast lite mer effekt samt väger mer än motsvarande FWD.
Dock så har väl volvo en sådandär skön AWD som igentligen är FWD tills nåt hjul börjar slira, då försvinner det ännu mer kraft och moment och hundradelar när viskokopplingen ska överföra driv till ytterligare ett hjul.

Ja Volvo:s AWD:er är i normal fallet till 90% framhjulsdrivna och sen som du säger så fördelar den kraften bakåt när det behövs.
Det sitter inte visco på S60 AWD utan dom har haldex wink

hehe ne visco är det gamla goda tinget som jag hade i min Vr6 Syncro.
Det klagades på dem men jag gillade det starkt big_smile

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.


Sök