har problem med att min volvo 855-93 nu vägrar starta. fungerade finfint tills jag ställde av den ett par månder... nu vägrar den starta. Volvo tror att det till 99.9% är startspärren som tokar sig.. har ingen större lust att punga ut med tusenlappar, så är det någon som har koll på hur man grejar med startspärren? sen har också tutan slutat låta..hmm.. vill inte ge min in och pilla på ratten då det sitter krockkudde i den. Nån som vet hur man pillar med ratten utan att få en krockkudde i ansiktet?
har problem med att min volvo 855-93 nu vägrar starta. fungerade finfint tills jag ställde av den ett par månder... nu vägrar den starta. Volvo tror att det till 99.9% är startspärren som tokar sig.. har ingen större lust att punga ut med tusenlappar, så är det någon som har koll på hur man grejar med startspärren? sen har också tutan slutat låta..hmm.. vill inte ge min in och pilla på ratten då det sitter krockkudde i den. Nån som vet hur man pillar med ratten utan att få en krockkudde i ansiktet?
ta bort kabeln till batteriet , vänta ca 20 min tror jag volvo säger , sen finns det torxskruvar som kudden är skruvad med bakifrån . Dom skruvas bort . sen e det klart att "pilla " med ratten
För att ta bort pangpåsen gör du såhär: starta bilen, ett kvarts varv åt nåt håll, skruva loss torxen, gör samma sak på andra sidan, nu kan du slå av bilen och ta bort en batteripol, vänta 15-20 min, och sen kan man ta loss kudden från ratten, man lär lossa en kabel också. Airtbagen läggs med framsidan (alltså den sida man ser när den sitter monterad i bilen) uppåt för att undvika eventuella otrevliga överaskningar ifall den skulle lösa ut när den tagits ur bilen. Mitt tips är ju att du börjar kolla efter eventuella felkoder då det kan va en del annat, trots att de på volvo är säkra på sin sak... Finns beskrivet hur man gör här: http://forum.nordic85x70club.nu/viewtopic.php?t=135
när du skriver att den inte startar drar den runt startmotorn eller ej?
orginal sitter det ingen startspärr på bilen enda är om det sitter orginal larm i bilen men den spärrar bara startmotorn då är det bara att testa att ha bra med ström i batteriet och testa att låsa upp bilen tex från passagerar sidan eller skuffen så larmet avaktiveras om du nu har den tidigare modellen av larm som är vanligt på 850:in lite mer info hurvida det är larm och istånt fall med och utan larmdosa osv är ett måste för att folk ska kunna ge skapligt vättiga svar
det sitter orginallarm med dosa på min volvo 855 GLT-93 den får gnista och drar runt startmotorn, men ger ingen ström till insprutningen. funkar hyfsat med startgas. kamlägesgivare eller luftmassemätare är stalltipsen nu.. vad tror ni?
Har samma problem själv med tutan. Det är ett jordbläck uppe vid ratten,men ratten går att flytta olika lägen om du har tur så kan tutan börja fungera igen om du ändrar höjd eller sänker ratten.. jag hade inte den turen tyvär Du kan ju pröva iaf!