4338
Sök

Dåligt med värme i Sierran :/

12 086 Inlägg
5 oktober 2007
#21
Är de inte termostaten så kan värmepaketet blivit igentäppt, det hände mig en gång. Bilen hade så mkt skit i kylvattnet så värmepaketet hade nästan blivit helt täppt. Jag kopplade bara på en vattenslang bakvägen o blåste ur skiten så vart de bättre!

12 086 Inlägg
5 oktober 2007
#22
MazterX skrev:
Jaha, så det jag ska ha är en 92 graders? smile
Är termostathuset ömtåligt?

Är det svårt att komma åt och byta och hur sitter den fast, med skruvar?

Nej, med tejp tongue haha nej, den sitter nog med skruv wink
Nej, termostathusen är oftast inte ömtåliga. Men är de av plast behöver man ju inte ta i för kung o fosterland.

1 142 Inlägg
5 oktober 2007
#23
MazterX  fråga _glenne_ han åkte ford sierra 2.9 förr han borde veta de

Stålverksarbetare
372 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
#24
JapMax skrev:
MazterX skrev:
Jaha, så det jag ska ha är en 92 graders? smile
Är termostathuset ömtåligt?

Är det svårt att komma åt och byta och hur sitter den fast, med skruvar?

Nej, med tejp tongue haha nej, den sitter nog med skruv wink
Nej, termostathusen är oftast inte ömtåliga. Men är de av plast behöver man ju inte ta i för kung o fosterland.

Hehe, okey tack för det smile

Jag tror inte att det har med smuts att göra... Kylarvattnet är kalas-fint smile
Men är det illa att köra med bilen om termostaten är kazz?
Senast redigerat av MazterX (6 oktober 2007)


Stålverksarbetare
372 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#25
Nu är termostaten bytt och jag har fortfarande ingen värme i bilen :S
Tempmätaren gör precis som innan, sticker upp i toppen och ligger där från det att man startat bilen tills man stänger av den... sad

Någon som har någon annan teori?


Markolainen
14 oktober 2007
#26
Lufta systemet kanske kan hjälpa.
Min förra BMW gav ingen värme före luftning efter att vi bytt vattenpump.

Stålverksarbetare
372 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#27
Jag får väl ta och testa detta, går ju snabbt och lätt att göra. smile


Eliminator
1 441 Inlägg
14 oktober 2007
#28
Hur länge har du haft bilen, hade den värme i vintras? Kanske köpt i sommar? Kolla om det finns slangar från motorn till värmepaketet, blir de varma? Kolla så att det händer nått när du reglerar på värmereglaget, vet ej om det är vajer, pneumatisk eller elektronisk styrning på din. Lufta kylsystemet, kör motorn med kylarlockat av tills motorn blir varm och termostaten öppnar och vattnet cirkulerar. Kör i några minuter, skruva på kylarlock.
Har du ingen värme nu, så är det fel på värmepaketet eller manöver av värmepaketet.
Eller värsta scenariot, kass vattenpump, då cirkulerar inget vatten alls. Sitter remmen på vattenpumpen?

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Stålverksarbetare
372 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#29
Sokrates skrev:
Hur länge har du haft bilen, hade den värme i vintras? Kanske köpt i sommar? Kolla om det finns slangar från motorn till värmepaketet, blir de varma? Kolla så att det händer nått när du reglerar på värmereglaget, vet ej om det är vajer, pneumatisk eller elektronisk styrning på din. Lufta kylsystemet, kör motorn med kylarlockat av tills motorn blir varm och termostaten öppnar och vattnet cirkulerar. Kör i några minuter, skruva på kylarlock.
Har du ingen värme nu, så är det fel på värmepaketet eller manöver av värmepaketet.
Eller värsta scenariot, kass vattenpump, då cirkulerar inget vatten alls. Sitter remmen på vattenpumpen?

//Tommy.

Jag har bara ahft bilen i nån månad eller så... Slangarna blir varma det har jag kollat. Remmen sitter som den ska och det finns inga synliga fel. Men jag ska testa det andra och hoppas att de funkar smile


12 086 Inlägg
14 oktober 2007
#30
Att din tempmätare stiger i toppen direkt när du startar är för att de är jordfel. Kolla kontakten till vattentempgivaren, det är troligen där felet sitter.

Hur luftar man kylsystemet? Skruvar av locket? smile
Det sitter ju en avluftningsventil på termostaten, det är viktigt att den hamnar uppot.

2 Inlägg
15 oktober 2007
#31
Har samma problem med min sierra, förrutom att min tempmätare uppför sig helt normalt..
Jag kör bilen varm men det kommer fortfarande ingen varmluft.

Har kännt på slangarna och den ena är varm och den andra är kall, kylvätska finns och läcker inte, AC'n är avstängd, fläktar och reglage fungerar som de ska.

hur kommer man åt värmepaketet? är det nån mening att plocka isär hela bilen eller kan jag bara försöka spola ur det? Hur gör jag det i så fall?

Det är 2,0 DOHC motorn

12 086 Inlägg
15 oktober 2007
#32
Du har 2 rör som går ur torpedväggen nästan exakt i samma linje som insuget, ca 15cm nedanför insugets topp. Där kan du koppla på trädgårdsslangen o spola för glatta livet. Lossa på den som går in från toppen och så lossar du slangen som går in i vattenpumpen, den övre.

Ev kan du spola baklänges oxå då får du koppla om slangarna lite förståss.

Ska tilläggas att de är lite halvtrångt där bakom.

Stålverksarbetare
372 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#33
JapMax skrev:
Du har 2 rör som går ur torpedväggen nästan exakt i samma linje som insuget, ca 15cm nedanför insugets topp. Där kan du koppla på trädgårdsslangen o spola för glatta livet. Lossa på den som går in från toppen och så lossar du slangen som går in i vattenpumpen, den övre.

Ev kan du spola baklänges oxå då får du koppla om slangarna lite förståss.

Ska tilläggas att de är lite halvtrångt där bakom.

Så det går att göra på detta viset? Jag skulle tippa på att det är en bidragande faktor till att jag inte har så mycke värme i bilen. Det blev helt klart bättre efter termostat bytet men absolut ite tillfredsställande.


2 Inlägg
18 oktober 2007
#34
Gjorde som så att jag kopplade lös slangarna som går till vattenpumpen och till toppen, kopplade på en trädgårdsslang på slangen till vattenpumpen och spolade i ca 5 min. Problemet löst och det kom ut en hel del skräp ur värmepaketet.

Tack så mycket för hjälpen!
Senast redigerat av 411VM (18 oktober 2007)

Stålverksarbetare
372 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#35
411VM skrev:
Gjorde som så att jag kopplade lös slangarna som går till vattenpumpen och till toppen, kopplade på en trädgårdsslang på slangen till vattenpumpen och spolade i ca 5 min. Problemet löst och det kom ut en hel del skräp ur värmepaketet.

Tack så mycket för hjälpen!

Fasen va najs! Då kanske man har värme i bilen vilken dag som helst då! big_smile


Stålverksarbetare
372 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#36
Fasen va gött!!!
Jag hade inget att göra så jag gick ner och sköljde ur skiten... Vipps så va det varmt och gott i bilen. smile


1 174 Inlägg
12 november 2007
#37
fan va gött har precis samma problem i min ny inköpta sierra, ska ta itu med det problemet redan ikväll när jag kommer till bilen.. Sen en till sak, kupé fläkten funkar bara på max, någon som kan ha en aning om vad det kan vara???

"If you're in control, you're not going fast enough"

208 Inlägg
12 november 2007
#38
'r det något kopéfläktsmottständ som i saab och opel, har bytt på pappas gamla opel omega och på min gamla saab 9000 för den gick bara på högsta läget. och ingen värme i kupén, mest troligt värmepaketet.

Wrum!

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
13 november 2007
#39
-Blomman- skrev:
fan va gött har precis samma problem i min ny inköpta sierra, ska ta itu med det problemet redan ikväll när jag kommer till bilen.. Sen en till sak, kupé fläkten funkar bara på max, någon som kan ha en aning om vad det kan vara???

Vi hade problem med våran mondeo, visade sig vara ett motstånd som gett sig, tydligen vanligt på fordarna... REOSTAT tror jag det hette....

Har för övrigt samma värmeproblem på en scorpio 2.9... Får la se om det hjälper att spola systemet för termostaten är redan bytad....



Sök