2525
Sök

Motivation till att skruva.

558 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
Hej jag behöver hjälp att få motivation att komma igång med bilen.

Det är så att jag har en 740 tic som jag tagit mig vatten överhuvudet på. Började med att jag köpte den som första bil men sen körde jag ner i ett dike och slog sönder fronten lite. Då fick jag för mig att trimma motorn på samma gång som resten skulle fixas men nu är det massor som måste fixas och jag vet inte om det är värt det samt att jag inte har nå garage eller ork längre.  Men samtidigt så har jag kostat på bilen massor och älskade bilen när den funkade så vore skoj att ha den rullandes igen.

Det som måste göras är väl fixa motorn , svetsa rost i motorrummet slipa ner hela bilen lämna på lack och byta elsystem då nån tidigare ägare pundat sönder detta.

Det värsta är att jag inte har nå garage alls bilen står ute på föräldrarnasgård under pressening och bara rostar. Deras garage är fullt med skit och dom vill ha deras bil där om det nu ens skulle gå att få in en bil samt att garaget är risigt (jordgolv och otätt). Har försökt att hitta garage men antingen är det ockerpriser på hyran eller så backar dom när dom får höra att man vill svetsa.

mvh, Jens

Kontot inaktivt
104 Inlägg
21 november 2007
Känner igen det där.  wink
Man vill så mycket, men det blir så lite, för man gör allt samtidigt och ger upp sen....
Ta en sak i taget. När det tar emot, sätt ihop nått, så du får se lite framgång.
Ordna ett garage, och skippa att svetsa i garaget (om dom hakar upp sig på det). Du har så mycket du kan göra innan du svetsar, så gör det under vintern. Sen till våren tar du ut bilen och svetsar det som ska. Sen in i garaget igen och skruva klart.

Jag håller på med jänken, och det ska bli riktigt spännande att se om ajg får ut bilen till våren, som tänkt.
Inredning utrotad (dörrsidor/instrumentbräda kvar), front nerplockad, motor plockas ur denna vecka tillsammans med lådan. Ny (större) motor ska renoveras och göras i ordning, ska svetsa den rost som är, renovera bromsarna totalt, knacka plåt, slipa/spackla/lacka, sy ny inredning, dra komplett elsystem, då det befintliga är totalt utrotat pga "punderier" av tidigare ägare (läs: kört med lie i elsystemet).
Så ska det poleras fälgar och lackas, byggas avgassystem, byta stötdämpare, måla ramen mm mm mm mm.
Nu har jag den turen att jag får svetsa i det garage jag har min bil i. Får dock inte lacka, vilket jag oxå förstår. smile

Men risken är stor att jag inte hinner ens hälften av det jag tänkt. För just nu står jag i det läget att så fort jag plockar ner nått, så kostar det pengar. Får beställa nya saker varje gång jag varit i garaget. Så trots att bilen stått i garage i över 1 månad nu, så har jag ännu inte fått montera en enda detalj på bilen. Bara plocka ner och lägga ut pengar. smile

Men så är det i bilarnas värld. Ska man renovera, så kostar det, och det tar tid. wink

Kom igen nu, ut å skruva och se glad ut. smile

Mvh/ Adde

Evolution
1 627 Inlägg
21 november 2007
jag har kommit igån med min nu med men som sagt så fort man rör nått kostar det pengar

http://www.garaget.org/gallery/archive/4201/187690_von1ja.jpg

Fäll ner pungen och landa

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
21 november 2007
Känner igen det där jag med, har iofs eget garage men tyvärr inte isolerat nu på vintern... Problemet för mig är att jag har aldeles för mycket på G jämnt! För det första pluggar/jobbar. Sen har jag massa "långtidsobjekt" just nu håller jag på med en PV -53, men måste fixa min vinterbil, en 360 med Glt 16V... Sen har jag en 164 som skall få vassare motor, en biltransport jag ständigt renoverar/förbättrar. Sen så har jag en corvette som skall lackas om... Fan asså... men då har jag fler objekt som väntar ändå... bla. skall jag byta klädsel på garaget+ isolera osså fler bilar såklart:P För att inte tala om kompisars bilar som behöver vård...Tanten vill la att man skall komma in nån gång ibland oxå..

Osså var det de där med cash, fan lastbilskort hägrar här nu snart, det kostar fanimej pengar att ta det. Kan väl bara ge dig tippset att städa ut ert gammle garage och trottsa dina päron genom att ockupera detta med ticen. ibland behöver man lite vila från meckandet men sen blir det så kul o greja igen, hoppningsvis har man dratt ihop lite stålar under tiden oxå:D

167 Inlägg
21 november 2007
Min motivation varierar helt och hållet med vilken bil jag har. Att ha garage och bra verktyg gör det hela dessutom såååååå mkt lättare!
Så skaffa garage! Är det inte värt det så sälj/skrota bilen.

892 Inlägg
21 november 2007
Jag har garage och det är till och med varmt (om än trångt som f*n), men det är ju det där med motivation och ork som sätter lite stopp...nåja, samt ekonomin och en viss skruv-rädsla. wink

Ska du fixa med motorn eller nått, och har planerat plocka ur den, se om du inte har nån skrubb inomhus där du kan vara. Det är SÅÅ mycket enklare att bara sätta sig och pilla lite om man har typ 5m till grejjerna, och slipper gå ut i nått garage och ligga och söla på golvet. Vissa dagar kanske du får mycket gjort, och när motivationen tryter så orkar du kanske max skruva i en skruv...men du har ändå gjort nått... smile
Sen så tror jag inte du ska känna massa press att du måste göra en hel del på en gång. Börja med nått bara, och hetsa inte. Vintern är lång och mörk...du har tid. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

neckwomen_88
21 november 2007
Va nere i garaget och jobbade på mina vinterfälgar igår, men eftersom det bara gick bajs så släppte man det och städade lite istället smile  sen kommer motivationen tillbaka efter en stund och man gör ett nytt försök!

Prio 1 = ett garage!   vet galningar som renoverat hela bilar ute (året om) men liksom tongue

Sen är det bara att du går ner i garaget utan krav på mek, pyssla lite här, pyssla lite där...sen kommer du upptäcka att du sitter och skruvar/slipar/svetsar av bara farten! 

Går det sen dåligt, städa undan något eller skruva ngn annanstans, och gå på det en stund senare igen!

Sen att försöka göra en sak i taget så man inte har 200 saker som ska göras samtidigt o inget som är klart kan också vara skönt

House/Trance diggare
287 Inlägg
22 november 2007
Känner igen mig jag med där...

Ibland är jag jättesugen på att meka, men ibland är det totalt dött bara...

Ingen lust/ork/motivation, är nog mycket för det är så väldans mycket att fixa på den och den bara krånglar och allt känns hopplöst.

Har värmegarage, dock inte så stort, sen har jag inga pengar, eller inte haft på ett tag. Inga som kan läggas på bilen i alla fall, så det orsakar nog också lite.

Ibland är man fruktansvärt sugen på att sälja skiten och bara resa lite istället och ha kul smile
Men skulle förlora för mycket pengar på det så det är ingen vidare bra idé. sad

Men men, man får skruva när man har tid/lust/ork/motvation, kommer och går. Sen kanske ett garage och verktyg underlättar, men motvationen sitter ju mer i huvet. smile

Sök