Android skrev:
Nu har jag några frågor till:
1. Måste jag köra med glasfiberspackel för att få en fin och hållbar kant mellan läppen och stötfångaren, eller räcker det med finspackel, iomed att jag nitar fast den under?
Du kan aldrig täcka en skarv med finspackel och få det att hålla. Två olika material rör sig olika mycket och således blir det sprickor. Ska du få en bra skarv ska du plasta med glasfibermatta över skarven. glasfiberspackel i värsta fall om du inte kan plasta. Men det kan spricka också.
Android skrev:
2. Bör jag slipa ner både stötfångaren och läppen innan jag nitar ihop dem och spacklar, eller kan jag slipa efter jag har nitat, på de ställen där jag ska spackla? Jag ska ju lacka om den sen så det kanske är en bra ide att slipa allt först?
Det fäster ju bäst om du slipar först och ska du ändå lacka så vinner du på att slipa först.
Android skrev:
3. Behöver jag lägga på epoxylim mellan läpp och stötfångare ifall jag ska nita hela vägen, och om det vore bäst, så antar jag att jag lägger ett lager innan jag nitar ihop det? Blir ju lite kladdigt, och man lär ju få vara snabb så inte allt torkar...eller?
Epoxylim stelnar väldigt fort, de jag har använt stelnar på 10 min. Det är för lite tid att hinna med allt.
Jag skulle rekomendera att du fäster hela läppen utan nitar med sicaflex eller med Pl 400 eller Pl200. Bara att limma på och sen använder du en massa tvingar att fixera med. Härdar på en natt och släpper aldrig om du inte har dåligt underarbete. Viktigt att slipa och tvätta ytan med typ t-röd innan limmning..
Pl är billigt och finns på alla byggaffärer typ 70:- tuben. Jag har limmat mina kjolar med Pl400 en gång. När jag skulle lossa dessa så släppte lacken på tröskeln och limmet satt kvar på kjolen. Så det sitter jävligt bra. Nu är de limmade med pl 200 och sitter kvar änn.
Pl 200 är lite flexiblare om du ska limma en gummilist mot glasfiberspoiler typ. Den flexar lite utan att lossna.
/winther
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.