3762
Sök

Hur man bäst monterar läppar? (Uppdaterad med fler frågor =))

892 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
Hej,

Tänkte göra ett försök att få dit läpparna på stötfångarna, men har ingen erfarenhet alls så skulle behöva lite råd. smile

Jag har original stötfångare och läpp, och jag vill ha det i stil med  det här. Hur får jag bäst dit den?
Min läpp saknar fästen att fästa i hjulhusen så det går inte. Min tanke var att man kanske kunde popnita fast läppen, och lite extra epoxylim emellan, sen slipa ner nitarna lite och spackla över så man inte ser några skarvar. Skulle detta hålla/funka/bli bra, eller måste jag hålla på och kladda med glasfiberspackel? Håller mig gärna ifrån det då enda stället jag kan jobba är inomhus, och tror inte damen och katterna blir så lyckliga om jag skulle söla med sånt.

Om detta skulle gå, hur skulle jag gå tillväga då? Slipa ner båda, lägga på epoxy, borra och nita fast läppen och sen på med spackel och slipa mig galen eller? smile
Senast redigerat av Android (22 november 2007)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

dARKiE
5 031 Inlägg
20 november 2007
På min bmw, har jag bara popnitat och skruvat på undersidan (vet ej hur din läpp ser ut underifrån..) Men det funkar ju att limma med Sikaflex lim också sitter som berget..

Ditt egna förslag funkar kanske också men tror inte nitarna blir så starka om du slipar lite på dem..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

892 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
Darkie skrev:
På min bmw, har jag bara popnitat och skruvat på undersidan (vet ej hur din läpp ser ut underifrån..) Men det funkar ju att limma med Sikaflex lim också sitter som berget..

Ditt egna förslag funkar kanske också men tror inte nitarna blir så starka om du slipar lite på dem..

Tack för svaret! smile

Min läpp har inget riktigt fäste ovantill, utan verkar bara vara ment att hakas på där fram och skruvas i hjulhusen...
Jag kommer behöva nita fast den direkt framifrån, och det kommer ju antagligen inte se nått vidare ut ifall jag inte kan slipa på dem... hmm
Ang. Sikaflex, hur bra är det egentligen, och vart hittar man det? Om jag skulle limma fast läppen på stötfångaren, skulle det verkligen sitta då, det är ju ett rätt utsatt ställe?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

69 Inlägg
20 november 2007
Om det är tjock plast i läppen kan du ju försänka nitarna en bit in och således slipper du fila ner dem.

Bilar! Vilket jävla påhitt.

dARKiE
5 031 Inlägg
20 november 2007
Android skrev:
Darkie skrev:

Tack för svaret! smile

Min läpp har inget riktigt fäste ovantill, utan verkar bara vara ment att hakas på där fram och skruvas i hjulhusen...
Jag kommer behöva nita fast den direkt framifrån, och det kommer ju antagligen inte se nått vidare ut ifall jag inte kan slipa på dem... hmm
Ang. Sikaflex, hur bra är det egentligen, och vart hittar man det? Om jag skulle limma fast läppen på stötfångaren, skulle det verkligen sitta då, det är ju ett rätt utsatt ställe?

har aldrig själv provat med sikaflex men känner kompisar som har limmat fast sidokjolar,vingar med enbart det limmet utan skruv/popnit, vart du hittar det är nog på ditt lokala byggvaruhus

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

892 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
Tack för svaren!

Jag tror jag kör på epoxylim och nitar ändå, det borde ju hålla. Får helt enkelt lägga på många lager med spackel och köra flitigt med sandpappret på det, verkar enklast så. smile

Min projekt tråd

892 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
Nu har jag några frågor till: smile

1. Måste jag köra med glasfiberspackel för att få en fin och hållbar kant mellan läppen och stötfångaren, eller räcker det med finspackel, iomed att jag nitar fast den under?

2. Bör jag slipa ner både stötfångaren och läppen innan jag nitar ihop dem och spacklar, eller kan jag slipa efter jag har nitat, på de ställen där jag ska spackla? Jag ska ju lacka om den sen så det kanske är en bra ide att slipa allt först?

3. Behöver jag lägga på epoxylim mellan läpp och stötfångare ifall jag ska nita hela vägen, och om det vore bäst, så antar jag att jag lägger ett lager innan jag nitar ihop det? Blir ju lite kladdigt, och man lär ju få vara snabb så inte allt torkar...eller? smile
Senast redigerat av Android (22 november 2007)

Min projekt tråd

585 Inlägg
22 november 2007
Android skrev:
Nu har jag några frågor till: smile

1. Måste jag köra med glasfiberspackel för att få en fin och hållbar kant mellan läppen och stötfångaren, eller räcker det med finspackel, iomed att jag nitar fast den under?

Du kan aldrig täcka en skarv med finspackel och få det att hålla. Två olika material rör sig olika mycket och således blir det sprickor. Ska du få en bra skarv ska du plasta med glasfibermatta över skarven. glasfiberspackel i värsta fall om du inte kan plasta. Men det kan spricka också.

Android skrev:
2. Bör jag slipa ner både stötfångaren och läppen innan jag nitar ihop dem och spacklar, eller kan jag slipa efter jag har nitat, på de ställen där jag ska spackla? Jag ska ju lacka om den sen så det kanske är en bra ide att slipa allt först?

Det fäster ju bäst om du slipar först och ska du ändå lacka så vinner du på att slipa först.

Android skrev:
3. Behöver jag lägga på epoxylim mellan läpp och stötfångare ifall jag ska nita hela vägen, och om det vore bäst, så antar jag att jag lägger ett lager innan jag nitar ihop det? Blir ju lite kladdigt, och man lär ju få vara snabb så inte allt torkar...eller? smile

Epoxylim stelnar väldigt fort, de jag har använt stelnar på 10 min. Det är för lite tid att hinna med allt.

Jag skulle rekomendera att du fäster hela läppen utan nitar med sicaflex eller med Pl 400 eller Pl200. Bara att limma på och sen använder du en massa tvingar att fixera med. Härdar på en natt och släpper aldrig om du inte har dåligt underarbete. Viktigt att slipa och tvätta ytan med typ t-röd innan limmning..

Pl är billigt och finns på alla byggaffärer typ 70:- tuben. Jag har limmat mina kjolar med Pl400 en gång. När jag skulle lossa dessa så släppte lacken på tröskeln och limmet satt kvar på kjolen. Så det sitter jävligt bra. Nu är de limmade med pl 200 och sitter kvar änn.

Pl 200 är lite flexiblare om du ska limma en gummilist mot glasfiberspoiler typ. Den flexar lite utan att lossna.

/winther

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

892 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
Tack för svaret professorWinther!

Du kan aldrig täcka en skarv med finspackel och få det att hålla. Två olika material rör sig olika mycket och således blir det sprickor. Ska du få en bra skarv ska du plasta med glasfibermatta över skarven. glasfiberspackel i värsta fall om du inte kan plasta. Men det kan spricka också.

Ok, men vad är det för skilldnad mellan gasfibermatta och glasfiberspackel? Jag har bara sett glasfiberväv och spackel, är det samma sak? Har aldrig gjort detta förut så ska bli intressant.
Det är väl rätt så giftigt så antar att det inte gärna är nått man gör inomhus... smile

Vet du om det finns nån guide för att göra det där?

Min projekt tråd

131 Inlägg
22 november 2007
popnitat & skruvat me 12 stycken..iaf på min bmw:)

Sök