3739
Sök

motor bygge: hur bygger man ett plenium?

2 Inlägg
23 november 2007
Trådstartare
#1
hej jag ska bygga en turbo motor byggd på ett rödblock på 2,5l ,16v topp, weber 48or, hur bygger man ett plenium?

livet börjar vid 200km/h

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 november 2007
#2
Hej, först får man räkna ut hur långa runners (insugsrör) man ska ha, sedan gör man en stilig kona/tratt i enden på den. Gör sedan en platta med 4 hål i där rören passar och trattan sticker upp 1.5 cm från plattan.

Nu kommer biten där man ska bestämma sig: Smidigt eller komplicerat?

Ska visa en bild på det smidiga!
http://www.pure-pf.com/artan/nov1.jpg

Sen kan men även göra det besvärligt för sig!

http://www.pure-pf.com/bengt/b8.jpg

Köp rör, typ 80 cm rakt och en 90 Graders böj i samma dimension.
Plåt, typ 3-5 mm. Antingen svartstål, rostfritt eller alu. Rekommenderar alu pga den låga vikten. Naturligtvis så måste allt material vara samma.

Dela/klyv böjen på mitten för att ha som gavlar.
Kapa av en bit på röret (den delen tryckröret ska sitta på,
Resterande bit klyver du och har som baksida.
Svetsa insugsrören i plattan.
Punkta dit rörböjarna i endarna på plattan.
Klipp till ovan och undersida och punkta.
Svetsa in förstärkningar inne i plenumet för att minska risken att det spricker när du laddar på.
Punkta röret på baksidan.
Punkta röret till tryckröret.
Helsvetsa allt och kom ihåg att svetsa en ring på den delen tryckröret ska sitta.

MVH Hampus
Senast redigerat av bumpe (23 november 2007)


Driifter;)
1 630 Inlägg
23 november 2007
#3
3-5 mm plåt lätt rätt overkill tycker jag lr?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 november 2007
#4
Amazon_123GT skrev:
3-5 mm plåt lätt rätt overkill tycker jag lr?

Alu och turbo så händer det saker alltså, ska se om jag hittar bild...


118 Inlägg
23 november 2007
#5
Alu håller för mig iaf. Problemet blir om du har stora plana ytor som kan flexa vid stora tryck/vacuum-förändringar. Går ju att sätta i stavar genom isf så det inte kan flexa.

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 november 2007
#6
rebell82 skrev:
Alu håller för mig iaf. Problemet blir om du har stora plana ytor som kan flexa vid stora tryck/vacuum-förändringar. Går ju att sätta i stavar genom isf så det inte kan flexa.

Läser du hela tråden så står det redan nämnt och lite med på bild...


- De är jag de.
354 Inlägg
24 november 2007
#7
Jag förstår inte varför man bygger i aluminium, varför inte stål? Vikt och lättare att böjja eller?

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 november 2007
#8
Killr0y_swe skrev:
Jag förstår inte varför man bygger i aluminium, varför inte stål? Vikt och lättare att böjja eller?

Inte så ofta man behöver bocka men man vill inte hänga upp mer vikt än nödvändigt i M6 om ens så grova bultar, inte jag iaf.
Sen leder alu bort värme dubbelt så bra som rostfritt, kallare luft är mer effekt.
Jag tkr iaf att polerad alu är snyggt me big_smile

Nackdelarna är ju priset och att det är svårsvetsat jämfört med svartstål...



Sök