3056
Sök

Baslåda, Basarna vända mot ryggstöd eller bakåt?

16 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
Du som har en 740 med baslåda, Vilket håll har du högtalaren/högtalarna vända åt? Vad tycker du låter bäst?

2 123 Inlägg
24 november 2007
I en sedan ska basarna alltid vara vända mot ryggstödet.

BE*CE
419 Inlägg
24 november 2007
Westman_ :
jag har dock inte en volvo men en sedan med basarna riktade bort ifrån mej

Fredrik.Gustavsson:
varför det blir ju fel med lådan då ju

Volvo R racing

2 118 Inlägg
24 november 2007
jag har mina riktade "utåt" har testat allt möjligt men det blir bäst ljud så, men räkna med att det kommer att skramla tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

16 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
NJ_ skrev:
jag har mina riktade "utåt" har testat allt möjligt men det blir bäst ljud så, men räkna med att det kommer att skramla tongue

Hehe okej! När jag har basarna mot ryggstödet skrammlar hatthyllan som F*N  tongue Och när jag har basarna vända "utåt" så känns det som det blir mindre bastryck inne i bilen, Kanke inbillar mig bara jag vet inte! tongue

16 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
I en sedan ska basarna alltid vara vända mot ryggstödet.

Japp, Så säger vissa & vissa tvärs emot! tongue

948 Inlägg
24 november 2007
på  min 940 så fick jag bättre tryck med basarna vända mot ryggstödet men mer djupbas när jag hade dom bakåt och visst det spelar nog mkt roll vilka basar och storlek på låda men hörde av Backe att man ska ha basarna vända mot ryggstödet i en sedanbil som 740/940 och ha lådan så långt i det går och ha som nån "sarg" runt lådan så det inte "läcker" ljud bakåt jag körde snik varianten och dutta i dämpull runt lådan blev faktiskt lite bättre

83 Inlägg
24 november 2007
vad jag har hört så ska basarna alltid vara vänd imot ryggstödet i volvo 700/800/900, tvärt imot alla andra bilar.

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.

med lem
1 925 Inlägg
24 november 2007
det beror helt på bil, låda , basar o allt, finns inget som säger att man ska ha dom si eller så

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Mr White
1 072 Inlägg
24 november 2007
I förra 240in hade ja dom utåt...Vart mycke bättre tryck.

2 924 Inlägg
24 november 2007
Det beror ju på vilken lådtyp du har oxå! Sluten, portad, bandpass mm?
Sedan beror det på om du gillar mest djupbas eller snärtigare bas?

Se till att ha öppning i hatthyllan och täta bagageutrymmets "väggar/sidor" förutom mot kupéen samt stabilisera upp saker som kan skramla i bagaget och hatthylla.

Med detta så har jag alltid valt portad låda med basarna riktat bakåt i mina sedanbilar jag haft tidigare, för jag är djupbasdyrkare wink
Senast redigerat av peegee (24 november 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

83 Inlägg
24 november 2007
Olika biltyper har olika akustiska egenskaper och bashögtalarens monteringsriktning har många gånger en stor betydelse på det slutgilltiga resultatet. Här nedan är våra rekommendationer. Kolla med din bilstereobutik om dom har erfarenhet av just din bil innan du bygger din låda.

1. SMÅ BILAR TYP VW GOLF, OPEL KADETT, PEUGEOT 205 OCH LIKNANDE
I denna typ av bil bör en baslåda monteras med högtalare och port riktade bakåt. Alternativt kan både högtalare och port riktas uppåt. Detta monteringssätt är tillämpligt även på s.k. halv-kombi-bilar.

2. SEDANBILAR TYP VOLVO 240/740, OPEL OMEGA  OCH LIKNANDE
I denna biltyp där bagageutrymme och kupéutrymme är åtskilda med vägg skall lådan monteras så att högtalaren spelar mot ryggstödet. Om det finns skidlucka som i VOLVO kan högtalare och/eller port riktas ut genom denna. Om en portad låda används bör det finnas fritt utrymme framför porten, lådan får ej stå helt mot ryggstödet.
Dra helst inte porten ut genom hatthyllan om högtalaren är riktad mot ryggstödet, detta ger ett sämre basljud. Alternativet är att montera både högtalare och port genom hatthyllan med låda under, men detta kräver större ingrepp i bilen.

En bra lösning kan vara att bygga en bandpasslåda och då särskilt i bilar som är mycket täta mellan kupé och bagage, typ Mercedes och BMW. Allt ljud kommer i genom basreflexröret och det kan dras upp i genom hatthyllan. Lådtypen kräver bra högtalare och en riktig uträkning.

3. STORA KOMBIBILAR TYP VOLVO 245 / 745 OCH LIKNANDE.
I stora bilar av kombityp erhålles det bästa basljudet med lådan stående bakom ryggstödet med högtalare och port riktade bakåt. 

Källa:www.nardik.se

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.

Avstängd
20 Inlägg
24 november 2007
beror helt på hur lådan är byggd, vissa lådor är ju gjorda för att spela utåt, titta min, den är gjord för att spela utåt,

Sök