2684
Sök

Rengörning innan grundlack?? ?

Mycket snack lite verkstad
98 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
.

Ja hur å vad med ska man göra rent med innan man grund lackar??

Stark avfettning bara lr vad rekomederas?? ?

3 295 Inlägg
17 november 2007
torka bilen med "Klibbduk" (Takrag) elelr blås rent den med blåsmunstycke ... för du har väl slipat och sånt eller?

417 Inlägg
17 november 2007
Silikonavfettning, som du köper i affärer som säljer lacker till fordon.

mvh/jocke

98 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
jockecruiser skrev:

mvh/jocke

Men funkar det inte bara med vanligt alkalisk avfettning lr varför ska man ha silikonavfettning?? ?

Billackerare
737 Inlägg
17 november 2007
Det beror ju på hur noga du är.. "sketen trasa med lacknafta" fungerar säkert ifall du bara vill ha färg på grejerna.. är du ens lite noga så rekommenderar jag dig att göra det "jockecruiser" skrev.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

712 Inlägg
17 november 2007
bjorken_88 skrev:
jockecruiser skrev:

mvh/jocke

Men funkar det inte bara med vanligt alkalisk avfettning lr varför ska man ha silikonavfettning?? ?

Silikonavfettning tar garanterat bort ev. silikonrester. Gnid på med en trasa o torka bort men en annan.. upprepa om du vill vara riktigt nogrann..

Lack fäster ej på silikoner så de är lackerarnas värsta fiende.. kan vara skitsvårt att få bort. Tänk på att vanlig hammarlack innehåller silikoner.. den går således inte att lacka över med annan färg..

Men allt hänger ju på hur nogrann du vill vara såklart..

98 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
T16_AeRo skrev:
bjorken_88 skrev:
jockecruiser skrev:

mvh/jocke

Silikonavfettning tar garanterat bort ev. silikonrester. Gnid på med en trasa o torka bort men en annan.. upprepa om du vill vara riktigt nogrann..

Lack fäster ej på silikoner så de är lackerarnas värsta fiende.. kan vara skitsvårt att få bort. Tänk på att vanlig hammarlack innehåller silikoner.. den går således inte att lacka över med annan färg..

Men allt hänger ju på hur nogrann du vill vara såklart..

Happ ja man får väl göra så.. . vill ju att det ska bli så.. . hoppades att det skulle gå bra med starkavfettning med.. .

Men jag har ju slipat allt så vart finns det risk för det ska finnas silikon kvar nånstans?? ?

712 Inlägg
18 november 2007
bjorken_88 skrev:
Men jag har ju slipat allt så vart finns det risk för det ska finnas silikon kvar nånstans?? ?

Man kan aldrig veta.. så varför chansa. Hagmans har silikontvätt du kan köpa.
lagom kul att få en liten yta där lacken krackelerar hela tiden..

98 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
T16_AeRo skrev:
bjorken_88 skrev:

Man kan aldrig veta.. så varför chansa. Hagmans har silikontvätt du kan köpa.
lagom kul att få en liten yta där lacken krackelerar hela tiden..

Happ då får man väl göra så då.. . man får tacka för alla svaren.. .

118 Inlägg
18 november 2007
Blås rent bilen med hjälp av en kompressor och sen klibbduk.. det ska räcka!

757 Inlägg
18 november 2007
blås rent sen thinner och sist klibbduk

Golle
448 Inlägg
18 november 2007
bjorken_88 skrev:

Silikon blir man inte av med genom slipning, kan slipa tills du är igenom plåten det kommer ändå att sitta kvar lite smile

Tvätta med silikonborttagare eller vanlig ättika.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

191 Inlägg
19 november 2007
Lanjin skrev:
blås rent sen thinner och sist klibbduk

Använd absolut INTE thinner OM ytorna inte är metallrena. Thinner löser grundfärg/den nedmattade lacken och gör det till ett helvete att återställa så man kan lackera ytan. Enda lösningen är att göra totalt metallrent om thinner har använts på nedmattad lack. Speaking from experience

E30 325 Rösta gärna...

98 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
ja har hört runt lite mera nu å det blir nog torka med bensin för att få eventuell silikon å sen på med stark stark avfettning.. . den tar bor YTRost så det ska nog bli rent.. .

Bara det inte FÖRSTÖR som thinner som det pratades om?? ?

712 Inlägg
20 november 2007
bjorken_88 skrev:
Bara det inte FÖRSTÖR som thinner som det pratades om?? ?

Du kan ju alltid prova på ett lite mindre område..

Billackerare
737 Inlägg
28 november 2007
Takiidaa skrev:
Blås rent bilen med hjälp av en kompressor och sen klibbduk.. det ska räcka!

Skulle det vara silikon på bilen så räcker det inte...

Corrado VR6R 3.0 Turbo

98 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Ja inte vart det nån succe helgen när man gjorde ett försök men alltid lärde man sig nåt av det iaf.. . 

en del av färgen på fronten lossna av min rengörning så den är bara att börja om på å slipa å spackla.. . sen så köpte jag fel färg det det var ju fiasko.. . men men skit samma jag lärde mig mycket av det iaf.. .

Sök