3861
Sök

Vad Betyder alla olika funktioner på steget

644 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
freqvens omfång: 10hz - 500hz
Ingångs känslighet: 200mv to 5v
Delnings filter: Ja (lowpass)
Variabel delningsfrekvens: Ja ( low-pass filter )
bass eq kontroll vid 45hz: Ja ( 0 to 12db )

Hur ska man ställa in steget rikgit bra.. ska man ha gain på så högt som möjligt å ställa ner på sterion eller?

644 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
henand372 skrev:
jag har läst i min manual till mitt steg att du ska ställa stereon på 3/4 delar sen dra upp gainen tills det är precis att det distar eller slår igenom,.

dem andra sakerna låter jag någon som kan svara på

Va är de för steg du har då?

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
2 december 2007
ogge89 skrev:

Hur ska man ställa in steget rikgit bra.. ska man ha gain på så högt som möjligt å ställa ner på sterion eller?

ingångskänslighet: Vad du har för lågnivåspänning eller vad det heter från stereon, antagligen däremellan(200mv-5v, ju högre desto bättre)

Delningsfilter: Inom vilket frekvens område som du vill att basen ska spela inom, alltså där kan du ställa in hur högt och hur lågt den ska gå.

Bass eq kontroll vid 45hz: Om slutsteget ska förstärka signalen extra mycket vid 45hz(om jag förstått det rätt). Alltså om det ska spela mer just vid den frekvensen. Har läst att du ska lämna denna på noll för bästa ljud, för det förstör bara ljudet tror jag.

Finns säkert andra som kan det bättre tongue Hoppas jag hjälpt lite i alla fall smile
Senast redigerat av jonatk (2 december 2007)

644 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
jonatk skrev:
ogge89 skrev:

ingångskänslighet: Vad du har för lågnivåspänning eller vad det heter från stereon, antagligen däremellan(200mv-5v, ju högre desto bättre)

Delningsfilter: Inom vilket frekvens område som du vill att basen ska spela inom, alltså där kan du ställa in hur högt och hur lågt den ska gå.

Bass eq kontroll vid 45hz: Om slutsteget ska förstärka signalen extra mycket vid 45hz(om jag förstått det rätt). Alltså om det ska spela mer just vid den frekvensen. Har läst att du ska lämna denna på noll för bästa ljud, för det förstör bara ljudet tror jag.

Finns säkert andra som kan det bättre tongue Hoppas jag hjälpt lite i alla fall smile

Jaa då tack så mkt

21 761 Inlägg
2 december 2007
ogge89 skrev:

Frekvensomfånget är 10 Hz-500 Hz: Det är stegets användbara fekvensområde som det kan skicka ut till högtalaren.

Ingångskänslighet 200mV till 5V: Steget kan ta emot lågnivåsignaler som är 200mV-5V, tex från stereon.

Vriabel delningsfrekvens, lågpassfilter: Det finns ett lågpassfilter som är variabelt, det kan ändras till olika delningdfrekvenser.

Bass EQ vid 45 Hz, 0-12dB: En basförstärkningskontroll som ger extra bastryck omkring 45 Hz, trycket kan regleras från att det inte ger någonting (0dB) till mycket förstärkning (12dB). Ljudet får en rejäl dunk-karaktär när man använder den funktionen, men det brukar egentligen inte låta så bra.

Äsch, jonatk hann före. Stämmer bra smile.
Senast redigerat av Drönirettab (2 december 2007)

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
2 december 2007
Drönirettab skrev:
ogge89 skrev:

Frekvensomfånget är 10 Hz-500 Hz: Det är stegets användbara fekvensområde som det kan skicka ut till högtalaren.

Ingångskänslighet 200mV till 5V: Steget kan ta emot lågnivåsignaler som är 200mV-5V, tex från stereon.

Vriabel delningsfrekvens, lågpassfilter: Det finns ett lågpassfilter som är variabelt, det kan ändras till olika delningdfrekvenser.

Bass EQ vid 45 Hz, 0-12dB: En basförstärkningskontroll som ger extra bastryck omkring 45 Hz, trycket kan regleras från att det inte ger någonting (0dB) till mycket förstärkning (12dB). Ljudet får en rejäl dunk-karaktär när man använder den funktionen, men det brukar egentligen inte låta så bra.

Äsch, jonatk hann före. Stämmer bra smile.

hihi smile

70 Inlägg
3 december 2007
hur du ska ställa in steget bra går inte direkt svara på. de e mest bara å pilla å ratta tills du får till det ljud du vill ha. tar tid i början men e eftersom du ska lyssna på de rekomenderar jag att du ställer in själv.

good cars gets you from point A to point B.
Great cars just get you in to trouble!
att ha en fet brud e som å åka moped.
de e roligt ända tills polarna ser en

644 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
bodiluknow skrev:
hur du ska ställa in steget bra går inte direkt svara på. de e mest bara å pilla å ratta tills du får till det ljud du vill ha. tar tid i början men e eftersom du ska lyssna på de rekomenderar jag att du ställer in själv.

för tyckte jag läste nånstans att  man skulle ha gain på max å de lät lite konstigt.. men kan ha varit jag som läste del också

70 Inlägg
3 december 2007
går inte säga sånt där egentligen. beror på så mkt annat. har du kass huvudenhet kan du få till mindre störningar genom å köra gain på max. men men. som sagt prova dig fram så blir det nog bra tillslut.

good cars gets you from point A to point B.
Great cars just get you in to trouble!
att ha en fet brud e som å åka moped.
de e roligt ända tills polarna ser en

644 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
jodå har fått till en ganska bra inställning nu iaf.. sätter man handen på framrutan så känner man iaf att den vibrerar:D å ändå kör jag bara med en 12" då också

Sök