3025
Sök

frisuren blev för mycket för chefen

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
4 december 2007
HardcoreHunny skrev:
Shit asså!!
Nu får ni la en då ge er! Killen e varken banknisse, läkare lr gatukökspersonal, han jobbar på en reklamfirma!!
Just det en reklamfirma!! Ett företag som arbetar med att saker å ting ska synas å med en viss nivå av kreativitet! Varför se han han som ngn vänster figur bara för att han har rötthår? Se han snare som en kreativ estet, å volla han e en tillgång snare! smile

Kan absolut förstå att det finns vissa begränsningar å regler inom vissa yrken, men som sagt jag tvivlar på att kunderna får negativa vibbar pga hans röda hår i just det yrket.
Skulle snare vilja säga att problemet inte e hans hårfärg utan alla andras trångsynthet!

Mer färg i den svenska gråa "normala" vardagen! smile

Bra sagt!
Håller man på med reklam, så är ett "ansikte utåt", ett ansikte som bör synas och visa på kreativitet. Är han "estetare".. fine! Han är kanske jävligt bra på det han gör och faktiskt kommer med kreativa lösningar.
Vet vi det? Nej! Vet vi motsatsen? Nej!
Det enda vi vet är att han fick kicken pga färgat hår (av tydligen klagande) kunder.
Då kommer slutledningen. Självklart beror det på vilket yrke det gäller, om man kan ha färgat hår eller ej! Vissa yrkesgrupper passar det sig verkligen inte.
För andra, är det raka motsatsen - positivt!
Märker chefen att verksamheten märkbart går sämre pga sin anställdes röda tuffs, ja då bör det göras något åt detta. Om inte, är det snarare chefen som borde se över sin egen lilla inre "verksamhet".

Skulle vara intressant att få reda på hur många här som tycker att han är en "jävla estet" och "skulle inte anställa han en dag ens" och som skulle vilja "riva upp" och förändra LAS till arbetstagarens nackdel/arbetsgivarens fördel.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
4 december 2007
Han fick väll sparken nu iaf, får antagligen ett sympati-jobb direkt och moralpaniken i sverige kan lugna ner sig.. tills imorgon...

13 Inlägg
4 december 2007
Men som du sa Wallen hudfärg och sånt kan man ej rå för så de kan man inte jämföra med för att färga hår med mera är något man väljer... Är det då rätt om en person får sparken för att den är överviktig då? För i de flesta fall så kan en överviktig kunna gå ner i vikt alltså ett val man gör när man äter med mera...

It´s better to be pissed off than pissed on!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
Jag undrar hur det ska gå för honom när han inte kan återfärga sitt hår, inget fackförening, inget A-kassa och inte lätt att hitta jobb efter allt trassliga skriverier i tidningar.
hoppas för honom att mamma och pappa kan hjälpa till eller att han hitta snabb nytt jobb, men, som man bädda få man ligga.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

13 Inlägg
4 december 2007
moose46019 skrev:
jaha så ksr-styling tycker man kan se ut hur som helst på jobbet.

hos min tidigare arbetsgivare så förlorade de en kund pga en anställd hade på sig lite kort kjol och gick upp för trappen de vände direkt i entren. sedan vet jag ej vad som hände med den personen troligtvis sparken.

Man kanske inte behöver får sparken men det är chefen som bestämmer så jag tycker man får anpassa sig hade inte han fått klagemål tidigare jo det hade han. följde han råd av detta nej.

Låt folk se ut som dom vill o sköt erat eget...
Hade någon vänt i dörren på mitt företag föratt en tjej hade kort kjol så fine gå då för fan..
Hade jag däremot övervägt o ge henne sparken för en trångsynt förlorad kund så bör jag nog tänka över min affärs idé för då lär företaget gå jävligt dåligt...

Bobo
4 december 2007
Är man inte bättre än att man får sparken för att man färgat håret då kan man inte vara till stor nytta till företaget, hade han gjort så företaget tjänade massa pengar på honom skulle de inte bry sig om han så var lila eller rosa i håret

study
772 Inlägg
4 december 2007
ksr-styling skrev:
moose46019 skrev:
jaha så ksr-styling tycker man kan se ut hur som helst på jobbet.

hos min tidigare arbetsgivare så förlorade de en kund pga en anställd hade på sig lite kort kjol och gick upp för trappen de vände direkt i entren. sedan vet jag ej vad som hände med den personen troligtvis sparken.

Man kanske inte behöver får sparken men det är chefen som bestämmer så jag tycker man får anpassa sig hade inte han fått klagemål tidigare jo det hade han. följde han råd av detta nej.

Låt folk se ut som dom vill o sköt erat eget...
Hade någon vänt i dörren på mitt företag föratt en tjej hade kort kjol så fine gå då för fan..
Hade jag däremot övervägt o ge henne sparken för en trångsynt förlorad kund så bör jag nog tänka över min affärs idé för då lär företaget gå jävligt dåligt...

jaha så japaner och multinationella företag ska anpassa sig efter oss jomenvisst.
ett avtavl värt 5 miljoner och sparka en person eller strunta i det och konka ja svart är ju givet.

detta är ingen butik detta är ett call center och då talar vi inte om 20kr utan snarare 200kkr om inte mer. så fatta vad man förlorade på detta.

13 Inlägg
4 december 2007
Ett seriöst företag som kommer för att investera flera miljoner i ett annat företag tror ja seriöst skiter i om en tjej går me kort kjol eller färgat hår.. Att dom möjligtvis ber personen att vårda sin klädsel ja visst inget fel med det. Eller ursäkta kan du färga om håret jag tycker inte det passar sig här.. Okej det är en sak men killen kunde ju inte färga om håret som jag fattat de (Ursäkta om jag missförstått) så vad gör man? ärligt så tror jag han fick sparken av nån helt annan anledning faktiskt men det är ju bara min uppfattning då..
End off story inga mer kommentarer från mitt håll.... Rest my case

498 Inlägg
4 december 2007
ksr-styling skrev:
Ett seriöst företag som kommer för att investera flera miljoner i ett annat företag tror ja seriöst skiter i om en tjej går me kort kjol eller färgat hår.. Att dom möjligtvis ber personen att vårda sin klädsel ja visst inget fel med det. Eller ursäkta kan du färga om håret jag tycker inte det passar sig här.. Okej det är en sak men killen kunde ju inte färga om håret som jag fattat de (Ursäkta om jag missförstått) så vad gör man? ärligt så tror jag han fick sparken av nån helt annan anledning faktiskt men det är ju bara min uppfattning då..
End off story inga mer kommentarer från mitt håll.... Rest my case

Han fick sparken för att.

Tidigare tillsägelser från chefen, hemskickad och till sist han hade ingen giltig frånvaro när han var hemma.

Jo, han skyllde på att han inte kunde det. Men! får man bara problem med hårbottnen sådär?
Han har bara haft det röda i någon vecka.
Borde han inte ha de problemet redan innan?
Han kunde ha snaggat sig om inget annat?
Senast redigerat av andreas_940 (4 december 2007)

13 Inlägg
4 december 2007
Att han kunnat snagga sig håller jag med om... men då hade han väl blivit kallad skinhead i stället o de sparkat han för de? man frågar sig ju frågan om senariot kunnat bli så i stället..
När du färgar håret behöver du inte ha nån reaktion sen förut.
Men om de kommer långt efter att han färgat sig så tycker ja de verkar konstigt men du kan få problem strax efter du färgat dig iaf och då har du de svårt o ändra färg sen utan att du riskerar o förstöra hårbotten helt...
Men skit samma... jag är ingen politiker så ja lämnar de här till nån annan som orkar diskutera.. jag har vettigare saker för mig. Va bar kul o säga några saker, inte töla om de hela dagen

Alecci's fästmö
708 Inlägg
4 december 2007
John87 skrev:
andreas_940 skrev:
Med tanke på att han representerade företaget när han var ute hos kunderna så tycker jag chefen gjorde helt rätt.
Sedan att man vill se ut så vid en ålder av 26 är bara pinsamt!

Mja, jag håller med till hälften.

Att han representerar företaget gör att han inte kan klä sig / bete sig hur han vill.

Sen att han ser ut så trots att han är 26 tycker jag inte är pinsamt.
Det är ju ändå hans val smile

sant om man e utåtfejset får man acceptera vissa grejer tråkigt... men sant

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.

DFFL
9 020 Inlägg
4 december 2007
Nu har han iallafall äntligen fått sparken.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
5 december 2007
FireTraXX skrev:
Nu har han iallafall äntligen fått sparken.

lol

Truck/Bil mekaniker
159 Inlägg
5 december 2007
fy fan va bög den chefen var! visst fan ska man la få ha färgat om man vill ha de... de  e ju personligt

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
Bill_Bull skrev:
fy fan va bög den chefen var! visst fan ska man la få ha färgat om man vill ha de... de  e ju personligt

Nej du, en arbetsgivare har rätt att kräva respekt i sitt företag. Det är han som kan leka gud, inte arbetstagare, är han inte nöjd med bestämelsen, får han gå därifrån.
Han hade fått varning redan innan, färgade han hår för jävlas?, det kanske blev dropen.
Även facket skulle inte kunna göra någonting, bara tvinga arbetsgivare att betala 6 månader lön, en drop i havet.
som man bädda får man ligga. cool
Senast redigerat av alain (5 december 2007)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
Han blev uppsagd för sitt hårDet slutade med en uppsägning för 26-årige skyltmontören Markus Persson, som blev hemskickad när han kom till jobbet med håret färgat i illrött och svart. Facket ifrågasätter uppsägningen.

- Det finns regler att följa. Följer man inte reglerna får man ta konsekvenserna, säger Perssons chef, Stefan Dinesson, på ett företag utanför Helsingborg.
I förra veckan skickades Markus Persson hem när han kom till jobbet med en spretig igelkottsfrisyr, illröd i nacken och svart framtill. Kravet från arbetsgivaren var att Persson skulle färga om håret. När denne vägrade uppstod enligt arbetsgivaren i stället en ogiltig frånvaro, som nu har lett till uppsägning.

- Det kan inte hålla. Det är ju arbetsgivaren som skickat hem killen. Det verkar vara ett försök att kringgå själva grundfrågan, säger Dan Holke, chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd.
Samma bedömning gör Jan Nordström, ombudsman i Grafiska fackförbundet Mediafacket.

- Vi hade inte accepterat detta. Hade han varit medlem hos oss hade vi ogiltigförklarat uppsägningen, säger Nordström.
Nu är Markus Persson inte med i facket. Därför måste han driva sin sak själv med hjälp av egen jurist om han vill få rätt mot arbetsgivaren. Han säger till TT att han inte vill ha jobbet tillbaka efter vad som hänt, men känner sig mycket kränkt och vill få upprättelse.
- Jag har blivit diskriminerad, säger han

583 Inlägg
5 december 2007
Det som jag tycker många här gör fel är att ha dubbelmoral. Man ska få se ut hur som hällst men inte bestämma över sitt eget företag som man vill?

Om han bestämmer regler om hur man ska se ut och dylikt och personen i fråga inte följer de så har han brytit mot en regel i företaget. De är som att bryta en lag! Men bara för att jag har färjat håret så behöver inte jag ta den där fortkörningen eller?!
Låt grabben ha den färg han vill inom dom rimliga REGLERNA!

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

151 Inlägg
5 december 2007
vad var det för kund som gick ut när han såg en tjej med lite kort kjol? jag hade deffinitivt inte vänt om:P orkar bry sig om sådant..

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
Skyline_dennis skrev:
Det som jag tycker många här gör fel är att ha dubbelmoral. Man ska få se ut hur som hällst men inte bestämma över sitt eget företag som man vill?

Om han bestämmer regler om hur man ska se ut och dylikt och personen i fråga inte följer de så har han brytit mot en regel i företaget. De är som att bryta en lag! Men bara för att jag har färjat håret så behöver inte jag ta den där fortkörningen eller?!
Låt grabben ha den färg han vill inom dom rimliga REGLERNA!

Han fick möjligheten att ändra det och vägrade, han hade fått en varning redan innan,
Han hade kunna stanna efter ändringen men ikke, då det blev droppen över och fick sparken.

Sök