3439
Sök

ekonomi trimm 940

62 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#1
tjenare... ska snart ha 18års bil och har funderat på en 940 ltt...
har funderat på chiptrimmning fån: http://www.hi-tuning.com/DreamHC/Sida14.html (steg 2)
kan man värkligen få ut 215 hk genom endast chip?

finns det annat billigt trim? vill ha så hög effekt som möjligt men ändå låg soppaförbrukning och billiga inköp...big_smile

-utan 940
1 728 Inlägg
15 december 2007
#2
Nej, chippet i sig ger ingen effektökning, det gör bara så att man kan höja laddtrycket till en viss gräns utan att det spikar. Vid 1bars laddtryck på en 940 där inget är utbytt får man 200hk så för att få ut 215hk måste man ladda uppåt 1,1-1,2bar vilket inte är speciellt bra med det lilla turboagget.

Köper du en 940 LTT kan du göra om den till en fulltryckare genom att antingen köpa en tryckklocka från en fulltryckare eller pysa upp laddtrycket till 0,5bar.

62 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#3
ok... tryck klocka är väl samma sak som waste gate va?hmm vad är det för laddtryck org?
om jag använder en pysventil som jag kan justera från instrumentpanelen och chippar
kan jag då få ur den över 200hk?roll och hur går det med styrboxen om man har pysventil? borde inte den kalibrera fel och göra så att motorn får för lite/mycket bensin. och kan jag ha högre laddtryck om jag byter hela wastgaten än bara sätter på pysventil?(du skrev pysa upp till 0,5 bar) kan man inte pysa upp den till 1bar om man chippar?cool

sorry för mkt text!// nurton

-utan 940
1 728 Inlägg
15 december 2007
#4
Tryckklockan/wastegateklockan är den som bestämmer hur mycket själva wastegaten ska öppna. Titta på den här bilden, det runda spjället bredvid avgasturbinen är wastegaten: http://www.garaget.org/?car=5582&image=484654
Sen finns det extarna wastegates men det är inget du behöver fundera över just nu.

På den här bilden ser du slangen mellan kompressorhuset och tryckklockan: http://www.garaget.org/?car=5582&image=484650
Det är på denna slang man skapar en lagom stor läcka så att tryck som annars skulle ha öppnat wastegaten och stoppat laddtrycket istället pyser ut. Visst kan man pysa upp laddet till mer än 0,5bar, jag tog det som exempel för att det är så mycket du kan ladda säkert utan att chippa.

Turbon som sitter i nyare 940 (FTT -94 och nyare samt alla LTT) börjar glöda vid vanlig motorvägskörning redan vid 0,3bar som en LTT laddar så man bör inte ladda mer än 0,8bar längre stunder. Sen klarar ju inte kopplingen hur mycket som helst heller.

Det jag skulle rekommendera dig är först och främst en tryckmätare så du ser hur mycket du laddar: http://sv.bsrab.se/products/list/gauges/

Sen ett Vikingchip: http://www.vikingchip.com/

62 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#5
ok, när jag skaffar bilen så blir de nog ett vikingchip lr annat fabrikat,pysventil, sport filter å i framtiden kanske grövre avgassystem. Detta blir ju inte så dyrt big_smile chip runnt 3000? å en pys för ca 500, avgassystem kan man ju bygga själv... lol å bilen drar väl mindre än orginal när man är klar? å ca 200hk?

tack så mkt för hjälpen!big_smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 december 2007
#6
köp ingen pysventil köp en riktig westgate istället så får du stabilt laddtryck å så håller motorn längre

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

-utan 940
1 728 Inlägg
15 december 2007
#7
nurton skrev:
ok, när jag skaffar bilen så blir de nog ett vikingchip lr annat fabrikat,pysventil, sport filter å i framtiden kanske grövre avgassystem. Detta blir ju inte så dyrt big_smile chip runnt 3000? å en pys för ca 500, avgassystem kan man ju bygga själv... lol å bilen drar väl mindre än orginal när man är klar? å ca 200hk?

tack så mkt för hjälpen!big_smile

Det billigaste Vikingchippet kostar 1000kr och med det kan du ladda 1bar, så för ca. 3000kr får du både chip, tryckklocka och tryckmätare (köper du en riktig tryckklocka behöver du ingen mätare om du inte vill ha det för skojs skull) som ger en effekt på ca. 200hk. Sportluftfilter är inte nödvändigt vid så lite trim (eller rättare sagt borttagning av strypningar). Tänk på att sportluftfilter renar sämre och måste göras rent och smörjas med jämna mellanrum.

Sen kommer du vilja ha en öppen dumpventil men det avråder jag dig från att skaffa.
Senast redigerat av Andreas 940 (15 december 2007)

Rapidoz
688 Inlägg
15 december 2007
#8
jag köpte chip för ca 1000 kr
och tryckklockan på min fulltryckare laddar inte över 0,5 med t-kors
vad jag (hört) så kan man ladda en ltt mer med t-kors än en fulltryckare.
jag har dubbla t-kors och den laddar inte mer än 0,5 om man inte byter klocka mot en annan.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

-utan 940
1 728 Inlägg
15 december 2007
#9
940turboplus skrev:
jag köpte chip för ca 1000 kr
och tryckklockan på min fulltryckare laddar inte över 0,5 med t-kors
vad jag (hört) så kan man ladda en ltt mer med t-kors än en fulltryckare.
jag har dubbla t-kors och den laddar inte mer än 0,5 om man inte byter klocka mot en annan.

Har du Mitsu eller Garrett? Jag pös upp mitt Garrett-agg från 0,5 till 1,2bar. Det verkar konstigt att det inte skulle gå att pysa upp din klocka. Rycker du slangen måste den iaf ladda mer än 0,5. smile

62 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
#10
Andreas 940 skrev:
nurton skrev:
ok, när jag skaffar bilen så blir de nog ett vikingchip lr annat fabrikat,pysventil, sport filter å i framtiden kanske grövre avgassystem. Detta blir ju inte så dyrt big_smile chip runnt 3000? å en pys för ca 500, avgassystem kan man ju bygga själv... lol å bilen drar väl mindre än orginal när man är klar? å ca 200hk?

tack så mkt för hjälpen!big_smile

Det billigaste Vikingchippet kostar 1000kr och med det kan du ladda 1bar, så för ca. 3000kr får du både chip, tryckklocka och tryckmätare (köper du en riktig tryckklocka behöver du ingen mätare om du inte vill ha det för skojs skull) som ger en effekt på ca. 200hk. Sportluftfilter är inte nödvändigt vid så lite trim (eller rättare sagt borttagning av strypningar). Tänk på att sportluftfilter renar sämre och måste göras rent och smörjas med jämna mellanrum.

Sen kommer du vilja ha en öppen dumpventil men det avråder jag dig från att skaffa.

nej fan.... ska inte ha nån jäla tryck å pys... tycker de e lite fjantigt... trimmar man mycket så kan man ju få låv å ha de aen folk sätter ju fan dit eldrivna grejer å fjoll...


Sök