2693
Sök

Tappar oljetryck då jag svänger åt vänster:S

8 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
Hej, har ett ovanligt problem med kärran. Den tappar olje tryck å dör då man svänger kraftigt åt vänster. Oljan är på rätt nivå och olje trycket är normalt, detta fenomen hände då däcken var fräsha nu då däcken är sämmre så har jag inte lika mycket grepp å de händer inte. Har haft ner tråget då jag bytte motor å gämnförde båda å allt såg normalt ut. Tråget ser dock ut som på en bakhjulsdriven bil alltså att de är djupt på ena sidan. Den djupa sida på vänster då motorn är tvärstäld. Kan man svättsa på "extra skvalp skydd" föratt förebygga detta eller är det risk att motorn tar stryck utav det? Eller har jag helt enkelt för bra väghållning?roll Är det nån annan som vart med om liknande?

Mazda turbo// till salu

5 710 Inlägg
21 december 2007
Den här motorn.....kommer den ifrån en likadan bil (tvärställt med framhjulsdrift) ?
Vad är det för typ av oljepump?

Skvalpplåtar kan man svetsa i för att hindra olja att flytta sig OM man inte hittar någon anna lösning.

MVH Jonas
..............

3 235 Inlägg
21 december 2007
Så vitt jag vet är det en del äldre fordar som har det problemet...

Det ska egentligen finnas en gummipackning som hindrar att oljan försvinner i svängarna, med testa med skvalplapp, kommer säkert att fungera det också.

8 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
jonTe skrev:
Den här motorn.....kommer den ifrån en likadan bil (tvärställt med framhjulsdrift) ?
Vad är det för typ av oljepump?

Skvalpplåtar kan man svetsa i för att hindra olja att flytta sig OM man inte hittar någon anna lösning.

Har inte kollat så noga på olje pumpen, men de går ner ett ca 10-15cm lånt stål rör med ett litet filter på ner i botten utav tråget. Men jag kan tänka mig att den är mekanisk(sån med 2st roterande drev) Men ska kolla upp det.  Menar du om motorn är likandan som den gamla? Den kommer från en mazda 323f och är identisk med den gamla.

Mazda turbo// till salu

5 710 Inlägg
24 december 2007
Kr1LLe skrev:
Har inte kollat så noga på olje pumpen, men de går ner ett ca 10-15cm lånt stål rör med ett litet filter på ner i botten utav tråget. Men jag kan tänka mig att den är mekanisk(sån med 2st roterande drev) Men ska kolla upp det.  .

Gör det, är det en drevpump finns det mått på hur mycket den får glappa och hur nedsliten den får vara.
Är det mycket slitet kan ju paketet förflytta sig i sidled och tappa flödeskapacitet vid kraftig kurvtagning.
Kr1LLe skrev:
Menar du om motorn är likandan som den gamla? Den kommer från en mazda 323f och är identisk med den gamla.

OK, tänkte om det var en helt annan modell på sumpen.

MVH Jonas
..............

Evolution
1 627 Inlägg
24 december 2007
kollat oljan hade problemet i min manta med men berode på lite lite olja

Fäll ner pungen och landa

620 Inlägg
24 december 2007
Sväng inte vänster...tongue

Sök