2753
Sök

min 940 startar inte

38 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
#1
hej !

undrar vad det kan vara om inte bilen startar.. det är så att för ett tag sen gick den dåligt.. den gick liksom för fett så den bara rök hela tiden, kompisen sa till mig att byta vatten tempsgivare, har bytt den som skickar signaler till dator, alltså inte den som visar temperaturen på instrumentpanelen.. sen skulle jag starta den å den gick igång men inte på alla cylindrar lätt som å sen dog den , försökte få igång den igen men det går fan inte alltså.. undrar nu vad detta kan vara för fel..
Tacksam för svar
     MVH//Mike

948 Inlägg
25 december 2007
#2
har du gnista på stiften? kommer det fram bränsle?  låter det ifrån bensinpumpen? (alltså att den fungerar)

38 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
#3
TobbeTT skrev:
har du gnista på stiften? kommer det fram bränsle?  låter det ifrån bensinpumpen? (alltså att den fungerar)

ja det är gnista men ingen bra gnista, den skulle bytt tändstift i somras när jag hade inne den på service men vet ej om de har gjort det, det luktar soppa när man drar på starten iaf å pumpen den går

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
25 december 2007
#4
Kolla över alla tänddetaljer wink Fördelare, tändkablar osv


246 Inlägg
26 december 2007
#5
Varför inte göra en felkodsläsning ??
Billigare än o gissa det klarar du lätt själv..

38 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
#6
speedshop skrev:
Varför inte göra en felkodsläsning ??
Billigare än o gissa det klarar du lätt själv..

hur gör man det själv?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
26 december 2007
#7
#Kopierat från Svenska 7/900 klubben#

Felkodsavläsning och funktionstest LH Jetronic Volvo 940 91-95:
(kodernas betydelse står längst ner i denna postning)

Börja med att leta rätt på diagnostikenheten. Den finns i motorutrymmet framför eller strax bakom vänster fjädringstorn (sett i bilens körriktning).

1. Tändningen ska vara avslagen. Lyft upp locket på diagnostikenheten och lossa tråden från hållaren på enhetens sida.
2. Lägg märke till att det finns sex numrerade uttag på enhetens framsida. Endast två av dem används. Uttag 2 för kontroll av bränslesystemet och uttag 6 för tändsystemet.
3. Ha papper och penna redo, så att du kan anteckna de felkoder som visas. Det kan vara upp till tre stycken. De tresiffriga koderna visas som en serie blinkningar av den röda lysdioden (placerad bredvid testknappen) med en kort paus mellan varje siffra.
4. Stick in tråden i uttag 6 på diagnostikenheten och slå på tändningen (läge II). Tryck på testknappen en gång i ungefär en sekund och släpp den sedan och vänta på att lysdioden ska blinka. Anteckna felkoderna. Om mer än en visas, anteckna alla till dess att den första visas igen och slå av tändningen.
5. Om kod 1-1-1 visas anger detta att systemet inte har felkoder för tändsystemet sparade i diagnostikenheten. I detta fall ska du flytta tråden till uttag 2 och slå på tändningen och trycka en gång till på testknappen. Anteckna de felkoder som visas, de gäller för bränsleinsprutningen i systemet. Slå av tändningen. Om du åter får felkod 1-1-1 anger detta att inte heller bränslefelkoder finns sparade i systemet och att det fungerar korrekt.


948 Inlägg
26 december 2007
#8
han har en 98 då har han inte nån diagnostikenhet vid fjädertornet.. det sitter ett uttag för en sån liten diagnostikenhet dator i mitten facket mellan framstolarna och sån har bara volvo men ska visst gå att få tag på i usa nånstans vart vet jag inte men en polare som var där fick tag i en sån..men iallaf försök få den till en volvo verkstad så dom kan plugga i och kolla vad det är kanske sparar mkt tid på det
hmm kan ju vara relät till spridarna och byt alla tänddelar och kör på ngk:s bp6 stift, givaren vid svänghjulet kan du ju mäta upp ska vara ett visst ohm tal vilket har jag inte huvvet nu men försök få tag i en reparations handbok (mäter du på kontakt stycket följ bara kabeln bakom toppen vid växellådan så ser du)
Senast redigerat av TobbeTT (26 december 2007)

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
26 december 2007
#9
Oj, missade att det var en 98.


1 400 Inlägg
26 december 2007
#10
Om Den Gick Väldigt Fett På Soppa Så Låter Det Som Att Lmm (luftmassamätaren) Är Trasig

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

40 Inlägg
26 december 2007
#11
kolllat tändlägesgivaren så att det inte är smuts på den och så att den är hel. Mät imellan stift 1 och 2 har jag för mig att det är.
Det ska ligga på 200 ohm ner till 175 är okej men inte under.
Jord som sitter i ventilkåpan? kollat den. Kollat den stora jordpunkten ?
Inga trasiga kablar ? inkomade ström till fördelaren är kablen hel ? så att inte gnistan hoppar till torpedväggen ?

_________________________________________
Varför köra rakt fram när man kan köra på tvären.
__________________________________________


Sök