3487
Sök

Service VW Golf IV -99 - bladnade frågor

173 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
Halloj!

Har nu kört 1000mil med min Golf IV TDI -99 sedan jag köpte den för ett par månader sedan och det ska bli dags för en service inom någon månad. Servicen kommer vara på 24000mil, vet inte riktigt om det är något speciellt man gör vid denna service. Vet dock att kamrem är bytt vid 18000mil. Bilen är fullstämplad så jag hade tänkt fortsätta ha det så.

Första frågan:
Jag bor i nord-östra skåne, Vart borde jag lämna in bilen? Finns det något ställe i Hässleholm eller Kristianstad?

Andra frågan:
Vad kommer det kosta? Skulle själv gissa på 3-4 tusen + lånebil, Men det är bara en ren gissning.

Hoppas det är någon som kan ge mig några goda råd smile

GOD JUL!

4 554 Inlägg
24 december 2007
vet inte alls va de skulle gå på för jag gör allt själv:P

3 235 Inlägg
24 december 2007
Man kan göra ganska mycket själv, men då får man ju förstås ingen stämpel i boken, men när den är 8 år gammal så spelar det kanske ingen roll...

Servicen innebär nog byte av luft/kupefilter, motorolja+filter, kanske glödstiftsbyte , kontroll av olja i lådan, byte av kylarvätska, kontroll av slangar och bromsar, kontroll av kamremmen (tror den har bytesintervall på 9000 mil...), läsa av ev felkoder och släcka servicelampan.

Kan hända jag har glömt nånting. Men köp en Haynes bok och läs vad som gäller vid service, allt står där.

Jag hade nog det mesta själv, för de sparar man nån tusenlapp, men vill man ha stämpel i boken får man lämna in den till en mindre verkstad, aldrig till VW, dålig service och skyhöga priser...sad(

God Jul!

173 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
engolf skrev:
Man kan göra ganska mycket själv, men då får man ju förstås ingen stämpel i boken, men när den är 8 år gammal så spelar det kanske ingen roll...

Servicen innebär nog byte av luft/kupefilter, motorolja+filter, kanske glödstiftsbyte , kontroll av olja i lådan, byte av kylarvätska, kontroll av slangar och bromsar, kontroll av kamremmen (tror den har bytesintervall på 9000 mil...), läsa av ev felkoder och släcka servicelampan.

Kan hända jag har glömt nånting. Men köp en Haynes bok och läs vad som gäller vid service, allt står där.

Jag hade nog det mesta själv, för de sparar man nån tusenlapp, men vill man ha stämpel i boken får man lämna in den till en mindre verkstad, aldrig till VW, dålig service och skyhöga priser...sad(

God Jul!

får man stämpel i boken fast man inte lämnar den till en vw verkstad?

3 235 Inlägg
25 december 2007
Japp, att få en stämpel från en godkänd verkstad är lika bra som att få stämpel på VW.

(var inte det en domstol slog fast för några år sedan?)

Innan så kunde man bli av med garantien, men nu behåller man den oavsett om det var en märkesverkstad som stämplat boken eller ej.

3 235 Inlägg
25 december 2007
Jag är 99% säkert på det, men man kan ju ringa och undersöka.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 december 2007
E ju inge dyrt på en riktig VW verkstad, här i GBG iaf, jättebra service, bra priser. Betalade typ 1000-1500 för min 1500 mila service nyligen..

3 235 Inlägg
25 december 2007
Då var vi säkert på olika verkstäder...

Där jag var tog de 500 för en generatorrem, 500 för att byta den plus 500 för felsökning ( trots att jag sa: urtrampningslagret låter lite), men de idioterna måste ju felsöka nåt som jag redan berättat om.

Efter det vägrar jag ha nåt med VW verkstäder att göra.

173 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
Mortalis skrev:
E ju inge dyrt på en riktig VW verkstad, här i GBG iaf, jättebra service, bra priser. Betalade typ 1000-1500 för min 1500 mila service nyligen..

låter som ett bra pris smile är det däromkring man ska räkna med? mor min har en MB A180 diesel och hennes grundservice gick på hutlösa 5000kr. Då bytte de torkarblad och olja och lite sånt hmm

56 Inlägg
27 december 2007
Jag skulle som sagt lämna in bilen på en icke vw verkstad då dessa gärna lägger på ett par tusen på priset, dels för att du får deras "komma till verkstaden gratis när du har fått stopp på bilen garanti"! När bilen har gått så långt som 24000 mil så tror jag att du kan hitta en bra verkstad i närheten av där du bor istället. Jag lämnade in min bil på service för några månader sedan, också en golf IV men den har bara gått 6000 mil och är import så jag ville ha en vw stämpel i boken eftersom det var första service i sverige, jag tog allt vad som fanns att göra på service då med bromsoljebyte också! Detta kostade mig 5000:- Detta gör ju ockås att nästa service inte blir så dyr heller! Detta var dock på en märkesverkstad så du borde komma undan med 2500:- lite drygt skulle jag tippa på!

Golf gti 25 Jahre Jubileum

173 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
Ok. Tack för svaret smile nu har jag lite bättre koll på vad det kan kosta.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
27 december 2007
Får rätta mig själv här hehe, det var en vanlig 1500 mila service jag gjorde, kallas visst mellanservice, de e olja, kontroll av bromsbelägg o lite sånt, den kostade 1200 på DinBil, tycker ja e okej.
Grundservice är ju lite olika beroende på vilken motor de e har ja sett, så kan inte svara för din bil tyvärr då ja inte har tdi.

173 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
Mortalis skrev:
Får rätta mig själv här hehe, det var en vanlig 1500 mila service jag gjorde, kallas visst mellanservice, de e olja, kontroll av bromsbelägg o lite sånt, den kostade 1200 på DinBil, tycker ja e okej.
Grundservice är ju lite olika beroende på vilken motor de e har ja sett, så kan inte svara för din bil tyvärr då ja inte har tdi.

jaha, ok. För min del så är nog grundservicen aktuell så det snart gått ett år sedan förra grundservicen smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
27 december 2007
Öh låter konstigt, en grundservice behöver man inte göra varje år. Det är väl 3000 eller 6000 mil emellan dom.

173 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
Mortalis skrev:
Öh låter konstigt, en grundservice behöver man inte göra varje år. Det är väl 3000 eller 6000 mil emellan dom.

jasså? i min handbok så läste jag att man skulle göra den en gång om året eller 3000mil. Om man kom upp i 1500 innnan året har gått så kan man göra en mellanservice där de bara byter olja och filter i princip.
Har jag missförstått det kanske? :o

Sök