Jolle87 skrev:
Nej jag ska göra det testet imorgon som du skrev #8. Men måste få igång bilen först. Skulle starta den igår men då va den helt död kom inte äns ett litet ljud från startmotorn eller nått. Så ska först dra igång bilen sen köra en runda så batteriet hinner ladda upp sen ska jag mäta batteri polerna när jag kör startmotorn.
Dra inte igång bilen, just det här är ju vitsen med att mäta spänningen när du försöker starta motorn. Om polspänningen visar tex 12,4V eller linkande, då ska startmotorn orka snurra. Eftersom den nu inte orkar snurra så är det väldigt intressant att veta hur batterispänningen beter sig när du kör startmotorn.
Den här mätningen fungerar som ett slags belastningstest för batteriet, det är den bästa typen av mätning som man kan göra ifall man inte har tillgång till en riktig belastningstestare som bilverkstäder brukar ha
.
Jolle87 skrev:
Men ska jag köra på samma inställning på multimetern när jag mäter batteri polerna som när jag ska mäta säkringarna?
Nej nej, det får du inte göra, då kortsluter du batteriet!
Det är spänning som du ska mäta och då väljer du ett läge för Voltmätning, lämpligt mätområde är 20V om det finns på instrumentet. Plusmätpinnen ska sitta i det nedre röda uttaget där det bla står "V" och "Ohm-tecknet".
Det är mycket viktigt att skilja på strömmätning och spänningsmätning. I strömmätning så låter man strömmen passera igenom mätistrumentet, man kopplar det alltså i serie med en kabel. Eftersom man kopplar in instrumentet på samma kabel så kan man säga att man "kortsluter" kabeln, men det gör ju inget iom att det är samma kabel. Man gör en "bygling" bara
.
MEN, om man i det här läget (strömmätning) kopplar in mätinstrumentet på tex ett batteri, då kortsluts ju batteriet. Nu har förstås mätinstrumentet en egen säkring som går sönder när man överbelastar det, men det är ändå riskabelt att göra så här på ett batteri eftersom det kan bli en liten gnista när man sätter mätpinnen på batteripolen
.