3432
Sök

Något drar ut mitt batteri helt plötsligt:S?

1 585 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
#21
okey tack för svaret norpan tyvär har jag ingen tångampere-mätare. Så har inte möjlighet till det men kan mycket väll vara det som är sönder eller dåligt. Får testa det här med att titta säkringarna och mäta batteriet osv. Är det inte det så kan man ju gå vidare till nästa sak alltså generatorn då.

21 761 Inlägg
25 december 2007
#22
Mmm, gör de mätningarna först så får vi se smile. Du kan även använda din multimeter för mätningen som norpan skriver om, är du försiktig så går det nog bra.

21 761 Inlägg
25 december 2007
#23
Förresten, har du gjort den mätning som jag skrev om i inlägg #8?

Att mäta spänningen på batteripolerna när du kör startmotorn?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
25 december 2007
#24
Det troligaste är att du har ett dåligt batteri. Då kommer batteriet att ta laddning väldigt fort och bli fulladdat enligt sin kapacitet, men den kapacitetn minskar med åren.

Som sagt prova att mäta spänningen på batteriet medan du kör startmotorn. Då vet du, eller så kanske du kan få låna en batteritester modell "brödrost" av någon verkstad. Den gör precis samma sak, lägger på en stor belastning och mäter spänningen.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 585 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
#25
Som jag skrev innan så köptes batteriet i oktober månad alltså 2månader gammalt. Borde väll hålla mer än 2månader? Nej jag ska göra det testet imorgon som du skrev #8. Men måste få igång bilen först. Skulle starta den igår men då va den helt död kom inte äns ett litet ljud från startmotorn eller nått. Så ska först dra igång bilen sen köra en runda så batteriet hinner ladda upp sen ska jag mäta batteri polerna när jag kör startmotorn. Men ska jag köra på samma inställning på multimetern när jag mäter batteri polerna som när jag ska mäta säkringarna?

Miklen
26 december 2007
#26
Oavsett batteriålder så kan det vara fel.. Hur länge har det stått innan du köpte det.. va polerna helt fabriksnya ? Kan vara så att det är lite kortslutning i batteriet så det helt enkelt laddar ur sig självt. Men testa göra ovanstående test först.. Åk sen me batteriet till dit du köpte d eller nån annan batterinisse så testar dom d oftast utan kostnad..

21 761 Inlägg
26 december 2007
#27
Jolle87 skrev:
Nej jag ska göra det testet imorgon som du skrev #8. Men måste få igång bilen först. Skulle starta den igår men då va den helt död kom inte äns ett litet ljud från startmotorn eller nått. Så ska först dra igång bilen sen köra en runda så batteriet hinner ladda upp sen ska jag mäta batteri polerna när jag kör startmotorn.

Dra inte igång bilen, just det här är ju vitsen med att mäta spänningen när du försöker starta motorn. Om polspänningen visar tex 12,4V eller linkande, då ska startmotorn orka snurra. Eftersom den nu inte orkar snurra så är det väldigt intressant att veta hur batterispänningen beter sig när du kör startmotorn.

Den här mätningen fungerar som ett slags belastningstest för batteriet, det är den bästa typen av mätning som man kan göra ifall man inte har tillgång till en riktig belastningstestare som bilverkstäder brukar ha smile.


Jolle87 skrev:
Men ska jag köra på samma inställning på multimetern när jag mäter batteri polerna som när jag ska mäta säkringarna?

Nej nej, det får du inte göra, då kortsluter du batteriet!

Det är spänning som du ska mäta och då väljer du ett läge för Voltmätning, lämpligt mätområde är 20V om det finns på instrumentet. Plusmätpinnen ska sitta i det nedre röda uttaget där det bla står "V" och "Ohm-tecknet".

Det är mycket viktigt att skilja på strömmätning och spänningsmätning. I strömmätning så låter man strömmen passera igenom mätistrumentet, man kopplar det alltså i serie med en kabel. Eftersom man kopplar in instrumentet på samma kabel så kan man säga att man "kortsluter" kabeln, men det gör ju inget iom att det är samma kabel. Man gör en "bygling" bara smile.

MEN, om man i det här läget (strömmätning) kopplar in mätinstrumentet på tex ett batteri, då kortsluts ju batteriet. Nu har förstås mätinstrumentet en egen säkring som går sönder när man överbelastar det, men det är ändå riskabelt att göra så här på ett batteri eftersom det kan bli en liten gnista när man sätter mätpinnen på batteripolen smile.
Senast redigerat av Drönirettab (26 december 2007)

12 Inlägg
27 december 2007
#28
Jag har liknande fel i min bil. Har testat det mesta, och det jag kan tänka mig som är fel med min bil är batteriet eller klimatanläggningen.
Sitter en fläkt i klimatanläggningen som inte vill sluta snurra fastän att bilen är avstängd. Denna fläkt ska stänga av sig efter ca 15 minuter, men det gör den inte.

Glad som jag var att jag trodde att jag hade hittat felet, drog ur sladdarna till klimatanläggningen och lät bilen stå. I dag när jag skulle feta i den nya stereon så var bilen STENDÖD igen. Blir fan lite ledsen snart.

Vad tar BMW för att felsöka?

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı

1 400 Inlägg
27 december 2007
#29
SNÄLLA LILLA DU! DU SKRIVER ATT DU HAR ETT SLUTSTEG PÅ 2400 W + ETT PÅ 400 W =2800 w. DET KLARAR INTE ETT STARTBATERI FRÅN BILTEMA AV. SATTSA PÅ ETT BÄTTRE BATERI TEX: OPTIMA GUL SOM KLARAR DJUPURLADDNINGAR SÅ KOMER DET ATT GÅ BÄTTRE. OCH OM DU SPELAR MUSIK NÄR DU HAR BILEN AVSTÄNGD SÅ SATTSA PÅ ETT EXTRA BATERI
Senast redigerat av micke7406 (27 december 2007)

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

21 761 Inlägg
27 december 2007
#30
micke7406 skrev:
SATTSA PÅ ETT BÄTTRE BATERI TEX: OPTIMA RÖD SOM KLARAR DJUPURLADDNINGAR SÅ KOMER DET ATT GÅ BÄTTRE.

Optima röd är ett startbatteri och klarar inte djupa urladdningar, det är det gula som klarar djupurladdningar smile.

1 400 Inlägg
27 december 2007
#31
Sorry ! Menar Gul. Har En J...a  Huvud Värk I Dag Och Kan Inte Tänka Klart. Är Bara Grinig På Allt Och Alla. Men Du Måste Hålla Med Om Att Biltemas Bateri Inte Klarar Av Så Hög Strömförbrukning. Man Får Vad Man Betalar För.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

21 761 Inlägg
27 december 2007
#32
Har tyvärr inte provat Biltemas batterier och vet inte hur de är. Fast de har ju trots allt olika modeller, både startbatterier och fritidsbatterier. Men deras startbatterier håller ju säkert inte för djupa urladdningar, precis som andra startbatterier, det håller jag med dig om smile.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
27 december 2007
#33
om du absolut inte hittar urladdningspunkten så kan du ju alltid sätta på huvudströmbrytare, då blev det helt plötsligt en traktor, tongue haha

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

20 Inlägg
28 december 2007
#34
angåeende ditt problem med att bilen laddar ur om den står länge.. jag hade samma problem med min när jag byggde nytt... och det var kondingen.. om du spelar högt precis innan du stannar bilen så är kondingen "urladddad" (brukar bli så om man har steget påställt mycket..) om du ställer ner seget lite sammt att du spelar med lite nivå på stereon innan du stannar så kanske det funkar.. det funkade för mig i vart fall!! och jag har bara ett 70 Ah batteri... ha det gott och lycka till


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
28 december 2007
#35
micke7406 skrev:
SNÄLLA LILLA DU! DU SKRIVER ATT DU HAR ETT SLUTSTEG PÅ 2400 W + ETT PÅ 400 W =2800 w. DET KLARAR INTE ETT STARTBATERI FRÅN BILTEMA AV. SATTSA PÅ ETT BÄTTRE BATERI TEX: OPTIMA GUL SOM KLARAR DJUPURLADDNINGAR SÅ KOMER DET ATT GÅ BÄTTRE. OCH OM DU SPELAR MUSIK NÄR DU HAR BILEN AVSTÄNGD SÅ SATTSA PÅ ETT EXTRA BATERI

Vill du köpa en Caps Lock?? Du verkar alltjämt ha problem med att din hakar upp sig...
http://blog.billauer.com/pics/capslock.jpg
Senast redigerat av turbotompa (28 december 2007)


400 Inlägg
28 december 2007
#36
hahaha xD

Ride Like You´ve Never Been Hurt

1 400 Inlägg
28 december 2007
#37
lol
turbotompa skrev:
micke7406 skrev:
SNÄLLA LILLA DU! DU SKRIVER ATT DU HAR ETT SLUTSTEG PÅ 2400 W + ETT PÅ 400 W =2800 w. DET KLARAR INTE ETT STARTBATERI FRÅN BILTEMA AV. SATTSA PÅ ETT BÄTTRE BATERI TEX: OPTIMA GUL SOM KLARAR DJUPURLADDNINGAR SÅ KOMER DET ATT GÅ BÄTTRE. OCH OM DU SPELAR MUSIK NÄR DU HAR BILEN AVSTÄNGD SÅ SATTSA PÅ ETT EXTRA BATERI

Vill du köpa en Caps Lock?? Du verkar alltjämt ha problem med att din hakar upp sig...
http://blog.billauer.com/pics/capslock.jpg

hahaha! har inga problem med strömmen i alle fall

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com


Sök