3174
Sök

lite frågor om rost

58 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
tog bort mina sidokjolar och märkte att det hade rostat söder på ett ställe så man kunde se den bärande balken där under så  jag tänkte bara skära loss det rostiga och spruta med nått rost skydd där så att inte rosten fortsatte upp men då kom farsan o sa att det aldrig skulle klara besiktningen... ngn som vet om det är sant eller hur det ligger till??

Bilbyggare!!!
595 Inlägg
30 december 2007
Han har nog rätt! Kan du inte svetsa i en plåtbit där igen då! Kollat över resten av trösklen så där inte finns mer?

3 235 Inlägg
30 december 2007
Lägg upp en bild, så blir det enklare att säga...

men klart , om du ersätter den rostiga delen med frisk metall och fixar det fint, så går den förmodligen igenom besiktningen.

761 Inlägg
30 december 2007
Är det som du säger, en bärande balk innanför, då är tröskellådan inte bärande och då har bilprovningen ingen rätt att klaga såvida det inte sticker ut vassa delar.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

58 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
ne det är ju bara den yttersta plåten som är sönder rostad och bakom där är en bärande balk som iinte är jätte rostig... så det går bra då om jag bara tar bort den yttersta plåten så man ser in till balken och sen sätter jag på sidokjolen

324 Inlägg
30 december 2007
Bilprovningen skriver väll anmärkning om träskeln är dålig. (Hål). Vet inte om det bli ombes, eller bara en anm.
men om du har sidokjolar på synns rosten då da? Synns det inte gör det väll inte då mycket.
Senast redigerat av Audikrille (30 december 2007)

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

Proffa
282 Inlägg
30 december 2007
Beronde på besiktningsman så blir det anmärkning eller underkännande..det senare ligger närmast tillhands..Lagning rekommenderas, om det endast är en lite skada är det ett lätt jobb..Sen när det går så långt som i min projekttråd nedan innebär det lite mera jobb.. tongue

3 235 Inlägg
30 december 2007
Om de på besiktningen upptäacker rost på bärande balk, så blir bilen underkänd.

Laga det så att den inte syns, det är nog det säkraste.
Man vet aldrig men man stöter på där..., besiktningsmän är märkliga djur...

58 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
okej tack för svaren men för att sammanfatta det hela : det gör inget om man ser rakt in på balken

58 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
men för att sammanfatta det hela : det gör inget om man ser rakt in på balken

Proffa
282 Inlägg
31 december 2007
All orginalplåt bör finnas kvar..eller motsvarande...cool

687 Inlägg
31 december 2007
Tröskeln är ju en bärande del. Så är det för stort hål så blir det en tvåa. känner du ingen som kan laga hålet åt dig? Det är ju bara att kapa väck det rostiga och svetsa dit en liten plåtbit.

58 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
men det är inte tröskeln som är rostig för därbak har jag ingen tröskel eftersom att jag inte har nån dörr där utan det är bara skärmen som är rostig

Bilbyggare!!!
595 Inlägg
31 december 2007
Happa skrev:
men det är inte tröskeln som är rostig för därbak har jag ingen tröskel eftersom att jag inte har nån dörr där utan det är bara skärmen som är rostig

Tröskellådan går ju längs hela bilen sen kvittar det hur många dörrar man har! Kommer aldrig gå genom bes om den har hål.....

153 Inlägg
31 december 2007
lättast e juh att laga den, istället för att stå där orolig om bilen kommer gå igenom eller inte..

Tuned By Nenne !!

761 Inlägg
31 december 2007
Bilprovningen får endast klaga på rost i bärande delar!!!! Är trösklen inte bärande får dom helt enkelt inte anmärka på den, såvida det inte är av den omfattningen att rosten skapar vassa kanter, vilket inte är troligt om kjolpaketet går utanför.. Men det finns andra skäl att laga det, för smuts kommer in och skapar en bra grogrund för rost i de bärande delarna innanför..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

687 Inlägg
1 januari 2008
.
Senast redigerat av volvo_Tobias (13 mars 2014)

31 Inlägg
2 januari 2008
Men vilket tjat, är bara å slänga fram en svets å svetsa skiten, man ska väl göra det seriöst.

ont på ena låret
O P E L

58 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
okej tack för svaren frågade min körskolelärare idag med o han va inne på samma svar som ni: att dem bärande delarna inte får vara rostiga.

P.S alla har ingen svets

Sök