3525
Sök

Drivknutsbyte på Audi A4TS -00

18 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
Har kollat runt lite o det verkar som att jag har en dålig drivknut. Det dunkar nämnligen lite, men tyst, när jag svänger i lite högre fart.

Om det nu inte är något annat som är fel, hur svårt är det att byta drivknuten själv?

Tacksam för svar!

2 652 Inlägg
5 januari 2008
om du har tillgång till lyft så är de inte alls svårt ,

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 januari 2008
Prova att på en parkering lägga fullt rattutslag och köra, dunkar det då är det drivknuten. I hög fart kan det vara annat (t.ex. att hjulet inte sitter fast, eller ett löst bromsok.)

Om du kör med öppen dörr på en parkering så hör du garanterat om det dunkar.

Jag gissar att det ser ut som hos din bil som hos många andra bilar och det är inte direkt svårt, men det beror på vad man har för mekvana förståss.

Man får vika bort navet och plocka bort drivaxeln, sedan byter man knuten i bänk. Är enklast så.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 059 Inlägg
5 januari 2008
nej det är inte så svårt om man e lite händig.Men du har ju lite bökiga övre länkarmar som ska isär o dom brukar strula lite men annars så ganska smärtfritt på audi a4

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

18 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
zovix skrev:
Prova att på en parkering lägga fullt rattutslag och köra, dunkar det då är det drivknuten. I hög fart kan det vara annat (t.ex. att hjulet inte sitter fast, eller ett löst bromsok.)

Om du kör med öppen dörr på en parkering så hör du garanterat om det dunkar.

Jag gissar att det ser ut som hos din bil som hos många andra bilar och det är inte direkt svårt, men det beror på vad man har för mekvana förståss.

Man får vika bort navet och plocka bort drivaxeln, sedan byter man knuten i bänk. Är enklast så.

Mvh Magnus

Jag tror inte att det dunkar när man svänger så tvära svängar, utan mer i längre svängar när det kränger lite. Men ska ut o prova det.. Hjulen har jag kollat så dom sitter åt. Men ska även kolla bromsoket då.

Sök