2584
Sök

Vattentemp stiger när man stänger av bilen.

1 418 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Har en 518i med m40 motor, vad är det för fel när vattentempen stiger när man stängt av bilen? Den sjunker ganska fort igen när man startar den sen

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
4 januari 2008
rätta mig om jag har fel, men är väl inget konstigt med att tempen stiger, när motorn slås av slutar ju vattnet att cirkulera, då är det ju visst antal dl där i blocket som blir varmare, när du slår på motorn igen kommer kallt vatten in, därav det sjunker

1 418 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
jo men ibland kan det stiga till inte allt för långt ifrån rött på temp mätaren.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

5 Inlägg
4 januari 2008
Det är nog OK. Vissa bilmodeller försöker ibland kompensera för att det stillastående vattnet blir varmt genom att köra kylarfläkten en stund efter man stängt av bilen.
Om den inte varit så förut kan faktiskt timern som styr elfläkten pajat.

På min bil finns både fläkt på vevaxeln på motorn samt en extra elfläkt. Om du också har flera, kolla så alla fungerar. Annars kan den ju gå varm på sommaren också.

mariestad
59 Inlägg
4 januari 2008
hade likadant i våran båt.. och då var detr termostaten som de va fel på, så vi tog bort den och då gick de som vanligt igen

raggarsvin!

613 Inlägg
4 januari 2008
Hade en Probe som "kokade" eller iaf öste ur vattnet efter ja stängt av, då var det luft i systemet...

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
6 januari 2008
NeroX skrev:
hade likadant i våran båt.. och då var detr termostaten som de va fel på, så vi tog bort den och då gick de som vanligt igen

stoppa dit en ny, inte bra att köra kall...

Sök