3741
Sök

Baklucka VW Golf årsmod-98

121 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Luckans lås beter sig lite konstigt, många gånger går luckan inte att få upp. Den går inte att få upp med hjälp av nyckeln. Enda sättet är att stänga och låsa med nyckeln på förardörren, bilen har centrallås, ej med fjärrkontroll. Om jag ska få upp luckan måste jag alltså låsa alla dörrar med nyckeln i förardörren och sen låsa upp, då kan det om man har tur gå att få upp bakluckan, om den sen stängs, bilen fortfarande olåst då går luckan inte att få upp igen utan att göra om proceduren med nyckeln i förardörren. Fortfarande går inte det här alla gånger då återstår det att plocka ut ev last genom att fälla ner baksätet.
Det hör till att låset i förardörren är bytt våren 07. kostade över 3000 kr så även detta har krånglat. Kvalitet på VW? I alla fall inte när det gäller lås på VW Golf-98.
Har någon tips på vad som är felet?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
4 januari 2008
Låset i bakluckan kan ju va paj, kan smörja, eller så får du byta de, några 3000kr kostar de dock inte o byta den låscylindern smile
Ska gå å öppna den manuellt.

Man kan inte skylla på VW i detta fallet, de e inte direkt ovanligt på ngn bilmodell, de som händer är att folk me c-lås kör bara med fjärren o då blir låsen oanvända, kommer in skit i dom, torkar igen mm. O då slutar de funka till slut, eller krångla.
Så man ska alltså använda nyckeln så ofta som möjligt smile spar man pengar på, men förlorar ett par sekunder tongue

Administratör
2 980 Inlägg
4 januari 2008
Lossa ner plastskyddet i bakluckan och smörj mekaniken riktigt med nån typ  av högtryckssmörjfett. Det är ett vanligt fel på dom.

En kopp av den svarta såsen...

121 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
Tack för svaren. Bilen finns inom familjen, jag kör den inte så ofta men det har allmännt varit problem med bilen senaste åren med dörrlås, baklucka och elfönsterhissar. I övrigt har den fungerat bra.

Bobo
8 januari 2008
Standard problem på Golf IV:orna har bytt alla utan en fönsterhiss, förardörren och bagageluckans lås cylinder. Har för mig att det kosta runt 1500:- att fixa baklåset på VAG

Fördelen är att iaf fönsterhissarna är en nyare modell de som byts ut.

121 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
Bobo skrev:
Standard problem på Golf IV:orna har bytt alla utan en fönsterhiss, förardörren och bagageluckans lås cylinder. Har för mig att det kosta runt 1500:- att fixa baklåset på VAG

Fördelen är att iaf fönsterhissarna är en nyare modell de som byts ut.

Precis vad jag trodde dålig kvalitet, jag har ägt ett antal bilar och aldrig haft dessa problem med låsen som på denna Golf IV, årsmod -98. Den har faktiskt även krånglat på fönsterhissarna, ett tag åkte alla fönster ned när bilen låstes. Efter mycket felsökning och ett par 1000 lappar senare hittade verkstan felet, kontaktstycken som glidit isär. Ingen hade rört dessa tidigare, dessa kan inte ha varit ordentligt monterade från fabriken eller dåligt konstruerade.
Därför du som har en Golf IV:a förvåna dig inte om låsen och fönsterhissarna krånglar det har andra haft problem med. Det verkar inte vara en fråga om det händer utan när det händer.

Sök