4508
Sök

Kamaxel inställning på Saab 9000

Adder
972 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej! Har försökt ställt in kammen på min Saab 9000 Turbo från -89.

De jag har gjort är att jag har:
*Ställt vevaxeln i läge noll
*Satt kammarna över markeringarna

Går de att göra så ? Har hört från flera att den inte går så pga dåliga markeringar.

Så om man inte kan göra så hur gör man då ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Smålänning
7 887 Inlägg
11 januari 2008
#2
Sitter streck på utsidan av dreven, och dom ska peka rakt upp, och då ska dom, enligt mig, tillräckligt bra markeringanra stämma.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Adder
972 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
#3
Om man har gjort de och de ändå inte funkar finns de någon anna metod ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Smålänning
7 887 Inlägg
11 januari 2008
#4
Adder skrev:
Om man har gjort de och de ändå inte funkar finns de någon anna metod ?

Då måste det vara nåt annat fel..
Använde du svänghjulet till nollningen av vevaxeln?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Adder
972 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
#5
twin_cam skrev:
Adder skrev:
Om man har gjort de och de ändå inte funkar finns de någon anna metod ?

Då måste det vara nåt annat fel..
Använde du svänghjulet till nollningen av vevaxeln?

Hmm nu ska vi se, tror vi gjorde det. Hur ska man enligt dig göra då ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

214 Inlägg
11 januari 2008
#6
Det är enkelt.

0 på svänghjulet och sedan ställer du kamaxlarna med markeringen rakt upp och så ska det vara 15 rullar på kamkedjan mellan dreven.

Dra runt 2 varv och kontrollera.

Sätter man kedjan fel 2 kugg så tar ventilerna i kolvarna och då blir det ras (krokiga ventiler, spruckna styrningar och skadade kolvar)

Men räknar man rullarna och sätter dreven någorlunda rakt upp blir det sällan fel. Ibland kan insug bli lite off, men så ska det vara..

4 299 Inlägg
11 januari 2008
#7
Om du använt svänghjulet vid nollning å använt markeringarna på kamdreven så ska de inte va nåra problem. Å dom markeringarna e inte dåliga, dom funkar skitbra wink


214 Inlägg
11 januari 2008
#8
Rallyhalle skrev:
Om du använt svänghjulet vid nollning å använt markeringarna på kamdreven så ska de inte va nåra problem. Å dom markeringarna e inte dåliga, dom funkar skitbra wink

Hehe de duger, men på 900an visade den 2 grader fel big_smile

4 299 Inlägg
11 januari 2008
#9
900 Power skrev:
Rallyhalle skrev:
Om du använt svänghjulet vid nollning å använt markeringarna på kamdreven så ska de inte va nåra problem. Å dom markeringarna e inte dåliga, dom funkar skitbra wink

Hehe de duger, men på 900an visade den 2 grader fel big_smile

Ååh fan yikes De va ju rätt kasst hmm Men jag har inte hört om sånna problem me 9000ens kammar yikes Å de e väl samma grejer på 900 å 9000???
Senast redigerat av Rallyhalle (11 januari 2008)


214 Inlägg
12 januari 2008
#10
Att svänghjulet visar fel beror ju inte på kammarna, men ca 2 grader fel får man räkna med på de flesta motorer..

Ja i stort sett, skiljer lite beroende på årsmodell, långmotor vs kortmotor osv..

4 299 Inlägg
12 januari 2008
#11
900 Power skrev:
Att svänghjulet visar fel beror ju inte på kammarna, men ca 2 grader fel får man räkna med på de flesta motorer..

Ja i stort sett, skiljer lite beroende på årsmodell, långmotor vs kortmotor osv..

Jaha, va nog lite trött när jag svarade, trodde du menade kammarna roll

Men att svänghjulet visar 2 grader fel gör väl inte så mycket, de e väl inte ens en kugg fel???


5 710 Inlägg
14 januari 2008
#12
900 Power skrev:
Dra runt 2 varv och kontrollera.

Detta anser jag vara SUPERVIKTIGT!
Slakar kedjan "på fel sida" kan man ha alla markeringar rätt men att vevaxeln rör sig innan kamaxlarna börjat röra sig men detta fångar man genom att dra runt 2 varv.
Jag brukar både dubbel o trippelkolla för att vara helt säker. smile

Markeringarna är ju inte superexakta men tillräckligt bra för att kunna ställa rätt, hur skulle man annars göra?

MVH Jonas
..............


Sök