Hejsan
Var in med min vinterbil igår på bilprovningen.
Fick lite fel på bilen, Skulle behöva lite råd & hjälp från er som kan,
Jag fick följande fel
HC-halt tomgång, för hög
CO-halt förhöjd tomgång, för hög
Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig
står det nedan
CO - 0,4 (0,5)
CO 2500 - 0,5 (0,3)
HC - 298 (100)
Lambda - 1,24 (0,97-1,03)
Någon som vet vad detta kan bero på, OBS att bilen var inte så jätte varmkörd när den åkte in, det blåste ganska kallt igår & jag åkte hemmifrån direkt dit, tog mellan 5 & 10 min. & bilen hadde stått hela dagen, Han åkte ett varv igen & sedan kollade värdena men det blev fel endå.. På förra besiktningen så var värdena kanonbra, Så min fråga är, någon som vet vad det kan bero på ?
OBS: jag har en liten läcka i avgassystemet som jag hör på min förarsida när jag kliver ur bilen, det är inte jättestarkt ljud, men man hör att det flåsar lite.
Bilen är en Mitsubishi Colt 1,5
21000 mil.
Har sökt lite i forumet, & 98% så skriver alla k-sprit, men man vill ju kunna reparera felet,
Han sa det att det kan vara precis vad som helst, men jag antar att det kan ha med Lambda & katten ? eftersom den får fel lambda värde, Jag vet EJ om katten är bytt, eftersom jag bara ägt bilen i någon månad, & förra besiktningsprottokollet så var det HELT blankt, inte ens bra att veta, så jag undrar om jag kör som en kratta
visst har man brännt ur den då & då, men det är ju lixom en vinterbil, ta sig från A till B med, inget man tävlar med eller allmänt buskör med heller..
Någon som vet vad alla värden är till för bilen ? Lambda antar jag att det har med lambdan att göra, men själva HC halten & CO 2500.
Jag ska testa att byta olja,luftfilter,oljefilter,fördelarlock,rotor,
tändstift är nyligen bytt, visseligen biltemas, men fan dom borde ju hålla tycker man..
Tacksam för svar