3750
Sök

kamrem volvo 850

Fartdåre
217 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Hej

Har bokat tid för service, byte kamrem och vattenpump. Men känns så onödigt dyrt.. hur pass svårt är det att byta sakerna själv? Om man gör det själv, vad är viktigast att tänka på?

Mvh

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

1 079 Inlägg
18 januari 2008
Av ren nyfikenhet hur mkt har du fått kostnadsförslag på? och har du jämfört med andra verkstäder?

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Fartdåre
217 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
Jämfört 3 olika och det billigaste hamnade på drygt 5000.. är på en mekonomen verkstad

8 251 Inlägg
18 januari 2008
Inte så blodigt svårt att byta kamrem och vattenpump själv, blir ju avsevärt billigare i alla fall.

Fartdåre
217 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
Okej, görs allt jobb uppifrån? Jo precis.. kan ju spara in nästan 3000kr.. kan det gå till andra saker jag behöver

80 Inlägg
18 januari 2008
Lite svårt att svara på hur svårt det kommer vara för dig, mycket beror väl på hur mycket erfarenhet man har av att skruva. Som Marlbroman skrev anser inte jag heller att det är något massivt jobb att göra själv, men det tar lite tid om man är ovan. Finns säkert nån haynes bok eller nått som man kan investera i där det finns lite fin fina tips.

Det är absolut inget överpris du har fått för jobbet i varje fall. Beror väl på hur bekväm man är om det är värt det förstås smile

3 235 Inlägg
18 januari 2008
Om du har lite meckarvana och tillgång till skapliga verktyg, så är det nog inte så svårt att byta kamremmen själv.
Skaffa en bok, (Haynes är väl de vanligaste), och följ alla anvisningar.

Jag bytte kamrem själv på en dieselGolf, men de är ju så enkla, rena Lego:)

Se till att du har alla packningar, remspännare, (ev silikon, kylarvätska), ¨å går det nog bra.
Verkstäder tar ofta väldigt bra betalt för sådana enkla jobb.

OBS: innan du tar av remmen, lås om möjligt alla drev med hylsor eller liknande, så slipper du oroa dig för att de flyttar sig...

210 Inlägg
18 januari 2008
Låter som ett högt pris för ett kamrems byte. 
En volvo verkstad  tar betalt för ca 1,2 tim för ett byte. Ca 1000-1300:- per tim. Matrialet 1000-1200:- för rem satsen och rullarna som behövs.
Eftersom 850 är en niceprice bil borde det inte vara så dyrt!
Det är inga större problem att byta rem själv men det kan bli väldigt dyrt om något går fel!
Du måste nästan ha en mutterknack för att släppa muttern på vevaxeln bakom HF hjul.
Varför ska du byta vattenpumpen, har bilen gått långt? Brukar inte vara något större problem på den här modellen!

Lycka till!

RWD forever & ever!

Fartdåre
217 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
Till och börja med så har jag ganska god vana att meka, dock aldrig provat detta. Vad det gäller vattenpumpen så tror jag aldrig den är bytt och bilen har rullat 19000. Priset på volvo med niceprice var endå dyrare än mekonomen.

Har haynes boken så där står ju allt, men går sällan så bra för mig som det står i boken smile

Stort tack till alla som svarat och att ni svarat så bra

510 Inlägg
18 januari 2008
Zeetro skrev:
Till och börja med så har jag ganska god vana att meka, dock aldrig provat detta. Vad det gäller vattenpumpen så tror jag aldrig den är bytt och bilen har rullat 19000. Priset på volvo med niceprice var endå dyrare än mekonomen.

Har haynes boken så där står ju allt, men går sällan så bra för mig som det står i boken smile

Stort tack till alla som svarat och att ni svarat så bra

Har du meckarvana så kommer du att fixa det .. Studera bilen lite, och kolla i haynesboken .. Sov gott så humöret är på topp, annars ger man lätt upp wink .. Är ju bara att följa alla markeringar när du byter kammen, och testa att dra runt motorn förhand först, och inte med startmotorn! Startmotorn är kraftig och kan lätt orsaka haveri. Vattenpumpen bör inte vara så svår den heller .. På en 740 (ja jag vet, lättaste bilen) så byter man vattenpump på max30min smile .. Mvh Johan

Sök