3380
Sök

Stendöd Mazda 323

69 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
Som sagt har en stendöd Mazda 323 -90 2D... Det böjade med att kammen fuckade upp och "drog" med sig lite av "fästerna" som den ligger i (ej lagrad utan glider i toppen).. A den gick åt fanders... bytte den samt gjorde rent i glidbanan osv... Nu till probelmet motorn går runt men vägrar starta. den startade när jag precis fixat till det ovannämnda, gick i ca 3min... stängde av... sen startade igen. Bop totaldöd. vad göra?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 februari 2006
ja du, jag skulle satsa på en ny motor för din verkar rätt så slut faktiskt. Annars så kan du ju börja kolla soppa/tändning och se om det funkar som det ska.

Lycka till!

781 Inlägg
6 februari 2006
som sakt kolla tändningen först.. vanligaste felet bruka va att den tänder fel. eller inte får någon bensin.

kollar du tändstiften och dom är dyngsura kan du ju räkna ut att de troligen inte är soppan de är fel på.

kolla så de slår gnistor från alla tändstiften och gnistorna är bra. genon att hålla dom mot något jordat på bilen. lr va man ska säga.

är nåt stift dåligt så byt dom..

är de riktig knista och den får soppa och motorn drar dunt riktigt så rengör tändstiften lr bytt dom. sätt dit de och starta.

starta den inte kan du prova gasa lite.. vissa bilar som i vanliga fall inte starta på gas kan göra de när dom blivit sura iallafall..

frågan är om de hjälper på din.. men prova..

får den ingen gnista så kolla de vanliga.. tändkablar rotor och fördelarlock. brytare kanske?

342 Inlägg
6 februari 2006
startar den inte pga att den inte får gnista brukar det vara tändförstärkaren som gett upp.. det absolut vanligaste felet på mazdor som bara dör av så där och sen vägrar.
På mazdaspråk kallas den igniter.. så har du möjlighet att prova en annan så gör det..!
den är ungefär 3x4 cm stor och sitter med två skruvar.. tror det är på vänster sida (förarsidan) bakom strålkastaren, men är inte helt 100!!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

2 655 Inlägg
9 februari 2006
På 323an halvkombi sitter tändmodulen vid skärmkanten precis bredvid batteriet, måste ta bort det för att få loss den, den sitter under tändspolen. Tror att det ska stå J701 på modulen...

Bytte på min 323 dohc i somras

Sök