3141
Sök

Ny bil bakhjulsdrift!

Bimmer Freak
162 Inlägg
19 januari 2008
#21
Senast redigerat av Tonket (19 januari 2008)

Member of Unknown Örebro

125 Inlägg
19 januari 2008
#22
Mr_EmCom skrev:
snackcalahan skrev:
Omega 3000 har rak 6a och 24 v lr? är det diffad bakaxel på dom? tongue

Ja 12 eller 24. finns båda 150 respektive 200 nånting HK

Lammeldiff orginal big_smile

Det skulle jag tagit.

156hk i -87-89 sen -89 så kom en vassare 12v med högre komp större ventiler å lite annat som har 177hk och -90 kom 24v som har 204hk. 24v är ju en bra maskin men en fräsch 89a med 177hk är inte fy skam heller å bränsleekonomin är det inte så stor skillnad på. Dom går köra på ca 0.8 landsväg utan problem. Det är fruktansvärt mkt bil för pengar och mer välbalanserad bil finns nästan inte som dessutom har diff i alla m.m till skillnad från bmw e34 t.ex som inte alls säkert har diff och dom är mkt dyrare i försäkring och i delar. Så jag hade då lätt köpt en 3000!


482 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
#23
John87 skrev:
snackcalahan skrev:
John87 skrev:
Finns både med 12v och 24v. 24'an är att rekommendera av dom två.
Och ja, diffat är det och dessutom är dom oftast väldigt välutrustade för sin ålder smile

Ah härligt, är det stor skillnad på 12v o 24v?

Satsa på en 24v.
Mycket bättre motor som är starkare och mer bränsleeffektiv.

Faktiskt t.o.m. riktigt trevlig motor det där smile

Okej det låter bra ska kolla om jag hittar något fin omega 3000 smile

just real power
no turbo shit

9 108 Inlägg
19 januari 2008
#24

Vilken snygg hemsida wink

Som sagts, kolla helst på 24V, det är värt dom extra slantarna. Rost i trösklar är största problemet så kika på dom, det göms lätt skit under sidokjolarna.


482 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
#25
MilleN skrev:

Vilken snygg hemsida wink

Som sagts, kolla helst på 24V, det är värt dom extra slantarna. Rost i trösklar är största problemet så kika på dom, det göms lätt skit under sidokjolarna.

Haha jo den är fin, bilen är ganska lik din tongue bra jobbat, bra att veta ska komma ihåg det,hittar tyvär inget vettigt sad

just real power
no turbo shit

9 108 Inlägg
19 januari 2008
#26
snackcalahan skrev:
Haha jo den är fin, bilen är ganska lik din tongue bra jobbat, bra att veta ska komma ihåg det,hittar tyvär inget vettigt sad

Tycker jag känner igen killen bakom ratten med cool

Kolla Bilsports köpguide på http://www.opelomega.se/inf4.html där står det mycket kul och vettigt.

Angående försäkring så är den dock dyr kan jag säga. Bränslesnål är synd att kalla den med, drar runt 1,2 blandad körning. roll


482 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
#27
MilleN skrev:
snackcalahan skrev:
Haha jo den är fin, bilen är ganska lik din tongue bra jobbat, bra att veta ska komma ihåg det,hittar tyvär inget vettigt sad

Tycker jag känner igen killen bakom ratten med cool

Kolla Bilsports köpguide på http://www.opelomega.se/inf4.html där står det mycket kul och vettigt.

Angående försäkring så är den dock dyr kan jag säga. Bränslesnål är synd att kalla den med, drar runt 1,2 blandad körning. roll

satt nyss å läste den tongue Jo men den är inte så dyr så räcker med halv lr trafik på den, men 1,2 låter ju inte så lockande direkt, den nyare omegan mv6 är det nåt att ha lr?

just real power
no turbo shit

9 108 Inlägg
19 januari 2008
#28
snackcalahan skrev:
satt nyss å läste den tongue Jo men den är inte så dyr så räcker med halv lr trafik på den, men 1,2 låter ju inte så lockande direkt, den nyare omegan mv6 är det nåt att ha lr?

Har aldrig kört någon faktiskt men försäkringen lär vara billigare och förbrukningen något mindre. Ligger man och kör lagligt drar en 3000 runt 0,8 men man vill gärna gasa på lite extra.


482 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
#29
MilleN skrev:
snackcalahan skrev:
satt nyss å läste den tongue Jo men den är inte så dyr så räcker med halv lr trafik på den, men 1,2 låter ju inte så lockande direkt, den nyare omegan mv6 är det nåt att ha lr?

Har aldrig kört någon faktiskt men försäkringen lär vara billigare och förbrukningen något mindre. Ligger man och kör lagligt drar en 3000 runt 0,8 men man vill gärna gasa på lite extra.

Jo det blir lätt så, bruka köra så fort det känns bra, 240 blir det laglig fart i men subarun jag hade innan var det ständigt 50-100 km/h för fort bara för att det gick tongue Du vill inte bli av med din 3000 då?

just real power
no turbo shit

9 108 Inlägg
19 januari 2008
#30
snackcalahan skrev:
Jo det blir lätt så, bruka köra så fort det känns bra, 240 blir det laglig fart i men subarun jag hade innan var det ständigt 50-100 km/h för fort bara för att det gick tongue Du vill inte bli av med din 3000 då?

Jovars men för lite mer pengar än vad du skrev i första inlägget wink


482 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
#31
MilleN skrev:
snackcalahan skrev:
Jo det blir lätt så, bruka köra så fort det känns bra, 240 blir det laglig fart i men subarun jag hade innan var det ständigt 50-100 km/h för fort bara för att det gick tongue Du vill inte bli av med din 3000 då?

Jovars men för lite mer pengar än vad du skrev i första inlägget wink

då letar jag nog hellre reda på en annan fräsch tongue

just real power
no turbo shit

3 059 Inlägg
19 januari 2008
#32
Skulle jag välja mellan dom du angett skulle jag helt klart valt nån E30.. IS'en antagligen.
Krånglar på dom? Ingen aning.. som med allt annat, sköter man om det krånglar det inte.


Children-Of-Bodom skrev:
Hade tagit 318is smile
Dom drar förbi bmw 320;)

Ja och det var ju just detta han ville veta.. Smart kille du e asså.. min idol..
Senast redigerat av Smajly (19 januari 2008)


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
20 januari 2008
#33
Mortalis skrev:
Kan ju inte rekommendera 90 tals mercan iaf...har en bekant där jag bor här som köpte en sån, lagt mer pengar på reparationer än vad bilen kostade, och mer än vad min bil kostade...på rep på några år bara...skitbil, men bekväm..

Jag känner en kompis kompis kusins mamma som köpte en golf som var i dålig skick och motorn rasade så.. man ska inte köpa goolf!! öööh


Bmw osv..

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
20 januari 2008
#34
Smajly skrev:
Skulle jag välja mellan dom du angett skulle jag helt klart valt nån E30.. IS'en antagligen.
Krånglar på dom? Ingen aning.. som med allt annat, sköter man om det krånglar det inte.


Children-Of-Bodom skrev:
Hade tagit 318is smile
Dom drar förbi bmw 320;)

Ja och det var ju just detta han ville veta.. Smart kille du e asså.. min idol..

Haha du tog illa upp? wink

318 is motorn är en MYCKET hållbar och bra motorkonstruktion! kamkedja osv.


Bmw osv..

3 059 Inlägg
20 januari 2008
#35
Tog illa upp ?? Öhhh för vad?
Senast redigerat av Smajly (20 januari 2008)


482 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#36
Är klart att det första man ska kolla på när man köper en bil är den före ägaren, där sitter oftast de stora problemen tongue , Är ute efter en bil som från fabrik hade så lite brister som möjligt, Det är det viktigaste sen är ju förstår kostnaden för kalaset o sen gärna som en bonus en rolig motor.

just real power
no turbo shit

2 600 Inlägg
20 januari 2008
#37
vill du åka bekvämt  och inte ha en bil som dricker för mycket. kan varmt säga  ford scorpio 2,0 liters  även hyffsat pigg av sig smile  min scorpio ifrån 94 dricker 0,8  kan få ner den till 0,75 .

gör som jag kör gubba racer=)

482 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#38
klimpan skrev:
vill du åka bekvämt  och inte ha en bil som dricker för mycket. kan varmt säga  ford scorpio 2,0 liters  även hyffsat pigg av sig smile  min scorpio ifrån 94 dricker 0,8  kan få ner den till 0,75 .

ok det låter bra det tongue  Är det något speciellet man ska kolla efter på scorpio? De ligger ju väldigt trevligt i pris

just real power
no turbo shit

1 754 Inlägg
20 januari 2008
#39
Stor lista med massor av RWD bilar:

Alfa Romeo:
Alfa 75
Alfa 90
Alfetta GTV
Guiletta
GVT 6
Spider

Aston Martin:
DB7
V8
Vantage
Virage
Volante

Austin:
Alla fram till 70-talet

Bentley:
Arnage
Azure
Brooklands
Continental
Eight
Mulsanne
Turbo

Bmw:
1500
2002
1-serie
3- serie
5- serie
6-serie
7- serie
8-serie
z-modellerna

Cadillac:
CTS

Chevrolet:
Astro
Bel Air
Blazer
Camaro
Caprice
Chevelle
Corvette
El Camino
Impala
Monte Carlo
Nova
Suburban (Finns 4x4 med)
Tahoe
Trailblazer
Van

Chrysler:
300C
Crossfire
Muskelbilar från 60-talet
Town & Country 70-talet
Viper
Viper GTS

Daihatsu:
Charmant

DMC:
DeLorean

Dodge:
Aspen
Challanger
Charger
Coronet
Dart
Lancer
Magnum
Monaco
Polara
RAM
Viper

Fiat:
500 och 500 topolino
Argenta
Nuova 126
X1/9

Ford:
Capri
Consul
Crown Victoria
Fiesta (fram till 85)
Granada
LTD
Model A
Model T
Mustang
Scorpio
Sierra
Taunus
Transit

Honda:
NSX
S2000

Hyundai:
Pony
Starex
Stellar

Izuzu:
Piazza

Jaguar:
Daimler
Sovereign
S-Type
S-Type Executive
Super V8
Vanden Plas
XJ 12
XJ Executive
XJ R
XJ S
XJ Sovereign
XJ Sport
XJ-12
XJ6
XJ8
XJ8 Super
XJR
XJS
XJ-S
XK8
XKR
X-Type

Lada:
2104
2105
2107

Mercedes:
Alla modeller utom A-klassen, gamla VITO och V-klass

Mazda:
626 (tidiga 80, FWD mitten 80-tal)
929
B2000
MX-5
Rx-7
RX-8

Nissan:
180zx s12
240z
200sx (s13, s14, s15)
300zx
350z
KingCab fanns med bara RWD
Skyline (r32, r33, r34)

Opel:
Admiral
Ascona A, B
GT
Kadett A, B, C
Kapitän
Manta
Olympia
Omega
Rekord
Senator

Peugeot:
403
404
504
505
604

Pontiac:
BonneVille
Catalina
Fiero
Firebird
GTO
Le Mans
Streamline
Trans Am

Porsche:
Alla utom nyare turbomodeller
911
924
928
944
968
Boxter

Renault:
Alpine

Skoda:
105S, L
120 L, LS, GLS
130L
Rapid 130

Toyota:
Celica (Blev framhjulsdriven under mitten på 80-talet)
Corolla innan 84 och AE86 till 87
Mr2
Starlet (Innan -85)
Supra

Volkswagen:
Bubbla (Typ 1, Typ 2, Typ 3)

Volvo:
140
240
340
360
740
760
780
940
960
Amazon
P1800
P1900
PV4
PV6
PV 541
PV 444
PV 544
S90/V90
ÖV4

Jag kan inget om allt.


Sök