2762
Sök

Erfarna volvomeckare

80 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#1
Jag skulle bara vilja veta om det finns några erfarna volvomeckare som skulle kunna hjälpa mig med att höja effektsiffran ytterligare på min volvo 740 glt 16v.. hittills har jag polerat insuget, planat toppen, tagit bort katten och kör 2.5 tums rör därifrån.

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...

Nyman Motorsport
57 Inlägg
25 januari 2008
#2
trim kammar vore väl något också.. big_smile

" Nyman Motorsport "

Bajsapa
316 Inlägg
25 januari 2008
#3
kolvar och stakar kanske också vore något. och borra lite kanske


216 Inlägg
25 januari 2008
#4
borra, värre kolvar,kammar. balansera veven extraktor

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

80 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#5
Jag funtade lite på ett lättat svänghjul.. men jag har hört många olika versioner av kammarna... typ att man ska köra med 16v kammarna ända upp till 300hk..
Men det där med borrning hajjar jag inte riktigt... sen kostar kolvar och vev så jävla mycket stålar.. jag har redan lagt ut mer än vad skiten kosta!

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...

158 Inlägg
25 januari 2008
#6
0rr3 skrev:
Jag funtade lite på ett lättat svänghjul.. men jag har hört många olika versioner av kammarna... typ att man ska köra med 16v kammarna ända upp till 300hk..
Men det där med borrning hajjar jag inte riktigt... sen kostar kolvar och vev så jävla mycket stålar.. jag har redan lagt ut mer än vad skiten kosta!

ja möjligt att dom pallar med 300hk,men du kommer ju aldrig upp i nåra 300 med polerat insug, planad topp, tagit bort katten och 2,5" ??...turbo konvertera istället smile ,men visst alltid roligt med "Drag" från början smile lycka till iaf!

"Objects in mirror tend to dissapear"

80 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#7
Men kruxet med turbokonvertering är att den inte kan sitta kvar på besiktningen... Det är lite trist:(
Men men.. Jag skulle vilja landa någonstans runt 180-200 häst utan turbo.. frågan är om det är möjligt utan löjligt överdimensionerade grejjer och en milförbrukning på typ 3 liter:o.. en fråga till förresten.. Gör chiptrimmning någon större skillnad på en vanlig 16 flåsare?

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...

342 Inlägg
25 januari 2008
#8
byt kammar ock sätt på ett extractorrör det gör en hel del.   att bara chipa ger väl kanske 10hp


216 Inlägg
25 januari 2008
#9
0rr3 skrev:
Men kruxet med turbokonvertering är att den inte kan sitta kvar på besiktningen... Det är lite trist:(
Men men.. Jag skulle vilja landa någonstans runt 180-200 häst utan turbo.. frågan är om det är möjligt utan löjligt överdimensionerade grejjer och en milförbrukning på typ 3 liter:o.. en fråga till förresten.. Gör chiptrimmning någon större skillnad på en vanlig 16 flåsare?

det finns ju chip till motorn men det ger 15hk(utan turbo med vet ja ej) å kostar runt 4000 men då måste du ha 2,5tum avgas å sportfilter. Vad är det du inte fattar med borrning?
Senast redigerat av Grantomta (25 januari 2008)

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

80 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#10
Ska man lämman in den på borrning eller kan man göra de själv? är rätt att nått blir fel... och sen vet jag fan inte hur många mm osv osv...

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...

Svartrök Performance
40 Inlägg
25 januari 2008
#11
gå in på www.savarturbo.se som nån annan medlem skrev, det som inte finns om gammla volvomotorer där är inte värt att veta smile

216 Inlägg
25 januari 2008
#12
0rr3 skrev:
Ska man lämman in den på borrning eller kan man göra de själv? är rätt att nått blir fel... och sen vet jag fan inte hur många mm osv osv...

det är nog bäst att lämna in...kolla på kg trimmning

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
25 januari 2008
#13
hmm.. Vet att de går å plocka ut 240 hk på motorn om man bara gräver i toppen!

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
25 januari 2008
#14
jag skulle nog köra på att porta toppen lite grann (tror det kan göra något iaf) andra kammar, sportfilter, extraktor, 2.5" hela vägen och kanske ett chip. dock gör ju intre chip så mkt på en sugis. men visst det kostar pengar med allt det men så jävlig är bilhobbyn tongue

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
25 januari 2008
#15
Sätt i Nya större ventiler + starkare/hårdare ventilfjädrar, porta själv (även fast det kanske inte blir proffs portning så får du bättre flöde) Nya kammar, Extraktor grenrör, sen planar du maximalt ifall du inte har gjort det redan, sen slänger du på dubbla weber 50:or istälet för insprutning då borde den gå som satan! borde kosta runt 20k ifall du gör det mesta själv

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "


Sök