3349
Sök

Trimmning

15 Inlägg
7 februari 2006
Trådstartare
#1
undrar vad det finns för olika saker jag kan göra med min motor för att få den att gå lite bättre. motorn är en 1995á volvo B230F 2.3 som sitter i en 940. jag är själv inte så erfaren så de mest avancerade trimmnings jobb vet jag nog inte hur man ska utföra.  tack på förhand.


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
7 februari 2006
#2
glöm och köp en turbobil...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

86 Inlägg
8 februari 2006
#3
Vi bör väl ge Bobbo ett lite mera uttömmande svar, även om TS_quattro har rätt i vad han skriver. Nyare bilar är ett helv..te att modifiera på ett enkelt sätt. Normalt petar man i en vassare kamaxel o höjer bränsletrycket med en ställbar regulator. Det bör ge 10-20hkr mera,  men det är ju inte någon "enkel" åtgärd. Dessutom kan bilen blir svår att besiktiga om avgasvärdena ändras för mycket, vilket kan hända vid trimmning.
Att i efterhand montera turbo är knöligt om man inte är van mek, dessutom krävs en regbesiktning + intyg från volvo om den ska gå igenom hos SBP.

36 Inlägg
8 februari 2006
#4
Bobbo om du sätter dit en 531 topp med en vx3 kam så hamnar hästarna på 136 sen kan du ju skaffa ett extraktor grenrör och 2.5" avgas och porta o plana toppen det är ju lite billigt sugmotor trim


15 Inlägg
8 februari 2006
Trådstartare
#5
Men detta är ju skit bra. tack för alla tips hitils hoppas det blir fler. Föresten det där med att plana toppen hur mycket vågar man ta?


86 Inlägg
9 februari 2006
#6
Det går inte att säga något generellt mått på planingen. Du måste veta vad du ska ha för kam och sedan mäta det minsta spelet som blir mellan kolv och ventiler. Vid för mycket planing finns risk att ventilerna tar i kolvtoppen. Kan dock säga att 2mm inte borde vara några problem. Dock kan du få byta kamremmen till en kortare (ford 2,0l) då inte spännaren räcker till.

10 287 Inlägg
9 februari 2006
#7
Samt vara uppmärksam på hur kammen ställer sig. Men mäter man in kamläget med indikatorklocka och ställbart kamdrev så är det inga problem.

/Göran

EbbeW skrev:
Det går inte att säga något generellt mått på planingen. Du måste veta vad du ska ha för kam och sedan mäta det minsta spelet som blir mellan kolv och ventiler. Vid för mycket planing finns risk att ventilerna tar i kolvtoppen. Kan dock säga att 2mm inte borde vara några problem. Dock kan du få byta kamremmen till en kortare (ford 2,0l) då inte spännaren räcker till.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

214 Inlägg
9 februari 2006
#8
EbbeW skrev:
Det går inte att säga något generellt mått på planingen. Du måste veta vad du ska ha för kam och sedan mäta det minsta spelet som blir mellan kolv och ventiler. Vid för mycket planing finns risk att ventilerna tar i kolvtoppen. Kan dock säga att 2mm inte borde vara några problem. Dock kan du få byta kamremmen till en kortare (ford 2,0l) då inte spännaren räcker till.

Det är över 10mm mellan ventil och kolv på en B23 med helt plana kolvar, så det finns ingen risk att det tar i.

Om inte kamremmen går av förstås.

Jag har planat 3,5mm men då blir kompen med helt plana kolvar 13,85:1

2mm går fint och du kan fortfarande köra med std kamrem.

10 287 Inlägg
9 februari 2006
#9
Jadå.  Men kamläget blir fel.
Flyttar du ner toppen 2 mm och har ett kamdrev som är 120mm i diameter så ändrar du teoretiskt kamläget med bra precis 2 grader.
Framåt eller bakåt beror på vart spännaren sitter

/Göran

900 Power skrev:
2mm går fint och du kan fortfarande köra med std kamrem.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

15 Inlägg
12 februari 2006
Trådstartare
#10
jag får ta och tacka för alla inlägg som ni gjort. de har vart till stor hjälp. tack smile



Sök