3622
Sök

Ni som har kondensator, kika in här!

10 287 Inlägg
6 februari 2006
#21
Linkan, menar du att det inte spelar nån roll vart man jordar kondingen?

Varför skulle induktansen i minusledningen till kondingen spela mindre roll än induktansen i plusledningen?

/Göran

linkan lindgren skrev:
Martin 9-3 skrev:
elsmurfo skrev:
Dessa batterier köps vart?
Billjud.nu hade rätt bra pris på dem nyligen men kanske blir till butikspriser om man inkl frakt mm.

En fråga till ämnet.

Spelar det roll vart man jordar kondningen? Jag tänkte ta i samma jordpunkt som jag har jordat steget i. bra/dåligt/spelar ingen roll?
det spelar ingen roll

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

494 Inlägg
6 februari 2006
#22
Sharky skrev:
Linkan, menar du att det inte spelar nån roll vart man jordar kondingen?

Varför skulle induktansen i minusledningen till kondingen spela mindre roll än induktansen i plusledningen?

/Göran

linkan lindgren skrev:
Martin 9-3 skrev:

Billjud.nu hade rätt bra pris på dem nyligen men kanske blir till butikspriser om man inkl frakt mm.

En fråga till ämnet.

Spelar det roll vart man jordar kondningen? Jag tänkte ta i samma jordpunkt som jag har jordat steget i. bra/dåligt/spelar ingen roll?
det spelar ingen roll
JORDEN KAN DU HA PÅ SAMMA STÄLLE SOM STEGET DET HAR JAG FUNKAR UTMAÄKT,   GOD LOOK

jag är hård som sten

IT-Tekniker
144 Inlägg
6 februari 2006
#23
NiKeMaN skrev:
Tudor Maxxima eller Optima Gul är att rekommendera......

Det finns fler batterier (typ northStar) osv.... Men De två jag nämde är två bra batterier!
Inte för jag sökt runt mycket på nätet om detta ännu men vilket är bäst av dem två? folk säger ju olika, är det smaken som är delad eller?


10 287 Inlägg
6 februari 2006
#24
Såvida du har kort anslutning mellan steg - jord så funkar det. Har du dock mer än måhända 30 cm till jordpunkten så är det ytterst tveksamt och då är definitivt en lösning där man drar jorden via kondingen att föredra.


/Göran

linkan lindgren skrev:
JORDEN KAN DU HA PÅ SAMMA STÄLLE SOM STEGET DET HAR JAG FUNKAR UTMAÄKT,   GOD LOOK

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Entreprenör
1 286 Inlägg
6 februari 2006
#25
dG skrev:
NiKeMaN skrev:
Tudor Maxxima eller Optima Gul är att rekommendera......

Det finns fler batterier (typ northStar) osv.... Men De två jag nämde är två bra batterier!
Inte för jag sökt runt mycket på nätet om detta ännu men vilket är bäst av dem två? folk säger ju olika, är det smaken som är delad eller?
Japp... Smaksak. Jag har testat bådeock och de ger samma funktion. Så det beror på vilket man hittar billigast smile

// Niklas Johansson

21 761 Inlägg
7 februari 2006
#26
Tänk bara på att Maxxima finns i två varianter.

Maxxima 900 och Optima RedTop är av samma typ, alltså startbatterier. Dessa är inte gjorda för att djupurladdas.

Maxxima Deepcycle och Optima YellowTop är djupcyklingsbatterier, de är alltså gjorda för att tåla djupurladdningar. Till skillnad mot många andra sorters djupcyklingsbatterier så har dessa en hög startström så att de passar även bra som vanliga startbatterier och kan starta stora motorer.

billackerare/bilbyggare
232 Inlägg
7 februari 2006
#27
1. dn-bilradio i hallabro

2.+från batteri,sen till steget,-från kaross,startström från sterio.

3. stor skillnad,mer ström mer kraft...men rekomenderar ett optima eller maxima batteri


108 Inlägg
8 februari 2006
#28
Håller med NiKeMaN till  100% folk tror så mycket på att en kondensator ger nått ..tror mer eller minde att dom ska sätta in en kondning sen så ska dom vara med i SPL tävlingar wink //Mvh


8 156 Inlägg
10 februari 2006
#29
Att lösa strömförsörjningsproblem med en kondensator känns som en temporär lösning för min del.

Kondensatorn hjälper ju till när man ligger på gränsen och under dom få stunder som slutsteget behöver lite mer ström än vad bilen kan ge för stunden. Men det hjälper ju inte någon längre stund. Fortsätter man kräma på så leder det bara till att batteriet tar slut. Dessutom måste ju kondensatorn laddas upp...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

IT-Tekniker
144 Inlägg
10 februari 2006
#30
haha man blir helt snurrig av att lyssna på alla... ikväll ska jag i alla fall hämta en DLS kondensator på 1 farad.. när jag kopplat in den ska jag även köpa ett optima batterie. Sen ska det testas vilket som igentligen ger bäst resultat så får jag bilda mig min egen uppfattning om man ska satsa på en 10 kondensatorer och nått batterie eller 10 batterier och ingen kondensator!!


21 761 Inlägg
10 februari 2006
#31
Ja,gör det. Ska bli väldigt intressant att veta hur du startar bilen med 10 kondingar och utan batteri i så fall, hehe.

IT-Tekniker
144 Inlägg
11 februari 2006
#32
haha helt utan ska jag ju inte va.. men ett par stycken max kanske smile Får väl testa mig fram.


412 Inlägg
12 februari 2006
Trådstartare
#33
dG När kommer detta att ske? ska bli kul att höra.

Vad tycker ni max gränsen på hur lång en jordkabel ska vara? Min är väll upp mot 1 meter om inte lite mer, är detta någonting jag ska korta ner på?

IT-Tekniker
144 Inlägg
12 februari 2006
#34
elsmurfo skrev:
dG När kommer detta att ske? ska bli kul att höra.

Vad tycker ni max gränsen på hur lång en jordkabel ska vara? Min är väll upp mot 1 meter om inte lite mer, är detta någonting jag ska korta ner på?
Det kommer dröja upp till två månader kanske pågrund av att bilen är avställd på ett ställe där jag inte kan greja nått med den, så blir först när jag får hem den igen.


Hewi
571 Inlägg
12 februari 2006
#35
elsmurfo skrev:
dG När kommer detta att ske? ska bli kul att höra.

Vad tycker ni max gränsen på hur lång en jordkabel ska vara? Min är väll upp mot 1 meter om inte lite mer, är detta någonting jag ska korta ner på?
Är jordkabeln dimensionerad efter förbrukningen på steget så kan den vara hur lång som helst.....men det är ju bara onödigt så man tar så långkabel man behöver för att nå den tilltänkta jordpunkten , mäter och sedan dimensionerar.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

21 761 Inlägg
12 februari 2006
#36
Om den sitter vid bakre bältesbulten så blir den väl ca 1 meter eller aningen längre, beror på vart steget sitter. Det är ju viktigare med jordkabeln än plusen. Om plusen är för klen så händer det inte så mycket annat än att det blir spänningsfall men om jorden är för klen så kan störningar uppstå också förutom spänningsfall.
Nödvändigheten med bra jord har ju diskuterats många gånger på forumet och tabeller finns ju på tex Nårdik så det är inga problem att få fram rekommendationer.


Sök