3567
Sök

Uppvärmning av villa/hus nån som är kunnig

137 Inlägg
31 januari 2008
Hade olja/el innan. Gjorde av med ca 2,5m3 olja på ett år. Bytade till värmebaronens panna o pellets brännare. Har snart kört i 2 år, gör av med 6 pallar (16 kg säckar) =ca 13000:- om året. Hela installationen gick på 42000:-
Har funkat klockrent, bara man inte glömmer att fylla på i förrådet!
Huset vi har är på 108m2, 1 1/2plan.

Har man inte ved lätt tillgängligt, tror jag man tröttnar.
Senast redigerat av FH16 (31 januari 2008)

Life is ours,we live it our way/James Hetfield

Norrlänning
1 453 Inlägg
31 januari 2008
Va du än gör kör inte med ved, bara ett massa jäkla eldande och bärande och massa onödigt jobb.. köp en riktigt luftvattebn värmepump så har du löst allt problem, de flesta nya hus byggs just med det, eftersom de är energisnåla och bekväma, Visst dom kostar ju runt en 30 - 60 tusen om du ska ha en bra, men det tjänar du in på några år, plus att värdet på huset stiger rejält om det sitter en värmepump av ett bra märke i den. Satsa på en Thermia, Nibe eller IVT, de ska vara de bästa märkena. Men min åsikt är att ved är ritkigt ute!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Fukttekniker
100 Inlägg
31 januari 2008
ghost_boy83 skrev:
Magnus9-3 skrev:
Vi har kört bergvärme i drygt två år, det är den bästa investering jag har gjort! 100% underhållsfritt=mer tid att putsa på bilen lol Var inne på pellets lite också, men det föll på att vårt pannrum är så litet. Men det är jag inte ledsen för idag smile
Men som alla andra har skrivit, har du tillgång till billig ved/egen skog så är det ju det bästa. Och har du "öppen planlösning" så kan man ju komplettera med en luft-luftvärmepump som håller värmen uppe när du inte är hemma och kan elda.

Lycka till med valet cool

va kostar de me bergverme då? hur funkar de

Vi gav ~130 kkr komplett färdigt. Priset är väldigt beroende av hur långt man har ner till berget, allt som är utöver det dom räknar med i offerten är svindyrt! ~1000 kr/meter.
Det enda jag behöde göra själv var att gräva kulverten mellan borrhålet och huset. Och laga undertaket där gamla skorstenen gick upp. Men som dom säger om skomakarns barn som går i trasiga skor... Inte "hunnit" fixa det än roll
Bergvärme fungerar på så vis att man utvinner värmen som finns nere i berget via köld-/värmebärare mellan värmepumpen och hålet. Har inte järnkoll, men enkelt förklarat funkar det så. Och alla som säger att det inte är nån "skön" värme av bergvärme vet inte vad dom pratar om! Här är så varmt o skönt så cool

Sök