3291
Sök

Bil på kreditköp med återtaganderätt.

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Tjenare!

Happ, då trodde man att man blivit lurad idag då.. köpte ju min Volvo 740 i Augusti förra året, jag la märke till att det stod kreditköp på regbeviset o snackade med farsan om de.. Äsch de är ingen fara sa han(han brukar ha koll på läget) så jag tänkte inte mer på de. Köpte bilen, och så nu först idag tog jag tag i saken för jag tyckte att de kanske blir svårsålt, plus att jag tänkte att jag kanske blivit blåst, när de står kreditköp på vv.se när man ska sälja bilen.

Tog telefonen och ringde till bilfirman som hade bilen innan han jag köpte den av.. Då fick jag reda på tro det eller ej, han hade betalat den sista betalningen på bilen den 25 januari.. bara för några dagar sen tongue Sista betalningsdag var sista februari iår.. Snacka om att jag känner mej lyckosam nu.. Kunde vart hejdå 740in om han hade vart en lurendrejare. Hon sa också att hon tog bort kreditköp infon från vv register.. tycker det är skönt eftersom jag har bilen ute på annons o absolut inte vill framstå som någon lurendrejare.. för det är jag verkligen inte!

Så ett tips från coachen är att kolla upp sånt här innan, jag tänkte ju att jag skulle kolla upp de, men när farsan som levt 43 år sa att de var lugnt så lyssnade ju jag på honom tongue

Ha de gött me er! big_smile

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
31 januari 2008
Märkligt... normalt ska inte ett ägarbyte gå igenom hos vägverket om det står kreditköp.

Då brukar kreditgivaren kontaktas och sedan skrivs inte bilen över förrän krediten är löst på något vis.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

saabtok
1 306 Inlägg
31 januari 2008
Brukar alltid se till så lånen  blir lösta innan ja köper bilen, som tex när ja köpte 9-5án så  löste ja lånet o han fick resterande på konto .....

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

workoholic
146 Inlägg
31 januari 2008
ne kolla up så bilen inte e skuldsatt e ju lätt o ska ju göras innan man köper bil...han kan inte återta bilen när du är i god tro och men då ska du kunna påvisa att du inte skäligen kunde vetat att bilen va skuldsatt.

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
31 januari 2008
Trevligt att det gick bra Tall3n.

Haft kompisar som blivit blåsta och försöker lära mig av andras misstag.

Jag kollar alltid upp och minsta tveksamhet så blir det VV:s kundtjänst i luren. Lyckats sluppit bli lurad många ggr tack vare det, många försäljare är nog inte så ärliga rent generellt... tyvärr.
Men utgår man från att alla som säljer grejor skriver att det är guld och gröna skogar mot verkligheten, slipper man bli så besviken när det ofta är risigare och ibland inte ens på samma världskarta.

Folk är som folk är mest.
Se humorn i tillvaron och skratta åt alla puckon som försöker lura i potensiella köpare, tro att det de säljer är rena guldet, till värsta fyndpriset.
De som har talets gåva kan sälja skit i en påse och du kommer tro du gjort en bra affär, så var lite eftertänksam och ta reda på fakta innan möte exempelvis.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Jo jag läste också någonstans att köpet inte skulle gå igenom om de var kvar att betala på lånet.. men konstigt nog så gjorde de det tongue Men men nu äre ju lugnt, och i framtiden lär jag ju verkligen tänka mig för smile

Visst hade de väl kanske inte vart så jävla mkt pengar o betala in till bilfirman för en gammal 740.. men låt oss säga 5-6 tusen kvar och betala.. rätt mkt när man är student faktiskt tongue

Hade vart tråkigt och sälja bilen och sen bli anglagad för att vara en lurendrejare sad

Men tack för era svar cool

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
31 januari 2008
Om man vill köpa en bil som finns kredit på den, det är inget problem men enligt lagen, krediten följer med bilen, och det är inte förbjudet att sälja en bil som har kredit.

Finns många annonser på tidning med bilar som har kredit, flera ägare försöker att sälja sina bilar utan säga någonting.

Om en ägare har kredit på ex: 50.000:- på bilen, att han säljer den till dig ex 70.000:- kash utan säga att det är kredit på den, och bilen är värt på marknad 70.000:-, då bilen kostar dig 120.000:-

Det bästa du kan göra om du vill köpa en bil som har kredit är att gå till banken med ägare och lösa upp krediten och ger honom mellan skilnad.

Enligt lagen är du som köpare som har skyldighet att kolla upp om det inte finns kredit på bilen. cool

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
alain skrev:
Om man vill köpa en bil som finns kredit på den, det är inget problem men enligt lagen, krediten följer med bilen, och det är inte förbjudet att sälja en bil som har kredit.

Finns många annonser på tidning med bilar som har kredit, flera ägare försöker att sälja sina bilar utan säga någonting.

Om en ägare har kredit på ex: 50.000:- på bilen, att han säljer den till dig ex 70.000:- kash utan säga att det är kredit på den, och bilen är värt på marknad 70.000:-, då bilen kostar dig 120.000:-

Det bästa du kan göra om du vill köpa en bil som har kredit är att gå till banken med ägare och lösa upp krediten och ger honom mellan skilnad.

Enligt lagen är du som köpare som har skyldighet att kolla upp om det inte finns kredit på bilen. cool

Hehe jo ja vet ju de nu.. man lär av sina misstag så att säga! Hade jag köpt bilen helt själv så hade jag lätt kollat upp det där med krediten eftersom de verka misstänksamt, men nu var ju farsan med o köpte den och han har väl köpt och sålt bilar i ca. 25 års tid tongue Men när jag berättade att de stod kredit på reg.bev. så sa han att de inte var nån fara.. Men vart ett argt samtal till han igår kväll hehe.. Så nu vet han också lol

Sök