3488
Sök

Turbo konvertera volvo 740

38 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#1
Jag undrar vad man behöver för att konvetera en volvo 740 -90 till turbo?
Motorn är en b230f med insprutning.

Mvh Mårten big_smile


alias_kladde
30 januari 2008
#2
byt direkt ut motorn till FT och bygg upp den på så sätt.. Då får du genast starkare stakar bättre kam och vassare motor i sig. Men annars turbo, större spridare, FT stakar. Bättre kam, Olje trågs flöde till turbon för kylningen, en IC. Större avgassystem helst 3" downpipe. Bland annat

Men som sagt var köp en 740 turbo direkt du har bättre utväxling i bakaxeln direkt då och du får mindre bekymmer på så sätt

38 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#3
Men hur blir det me elen då ?


alias_kladde
30 januari 2008
#4
turbo konverterar du kan du köra på samma kanske byta luftmassemätare till en turbo motors å lite smått å gott. men med turbo motor på gamla systmet borde det fungera för det är samma om jag inte minns fel det är bara om man har en b230a eller en b28e motor som det är skillnad.. även om det är volvos v8 också då.. men det ska funka..

10 287 Inlägg
30 januari 2008
#5
Mårten kanske vet detta redan men vi kopierar in det ändå:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64463

För bil som INTE är ombyggt fordon  finns numera inga formella regler utan bara Bilprovningens egna tolkningar. De säger i princip att 1976-88 kan man få stoppa i en motor med katalysator (som tidigare) utan avgasintyg. Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

38 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#6
Jo ja vet de men det går ju att köra endå.


Med.lem
3 759 Inlägg
30 januari 2008
#7
Hur länge ska det hålla? tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Avstängd
1 266 Inlägg
30 januari 2008
#8
det är bara att skatta den och färsäkra den..och köra den smile så gör jag...har blivit stannad 1 gång.och det var när jag sladdade framför näsanpå en civilare.. 1500 i böter tongue

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

40 Inlägg
1 februari 2008
#10
från 89och uppåt är det större stakar i b230 motorerna. om du ska plocka ur "300" hk så håller det.
köp 2 orginaltopplockspackningar och sänker komper till 8,77:1  i stället för 9,8:1. 
En FT har 8,7:1 i komp.
lägg på en packning på plats och sen lägger du på ett lager med linolja och sen den andra då drar dom ihop sig redigt.

Sen kör du på ett 940 grenrör med 13c på.
oljan till turbon tar du ifrån oljetryckskontakten.
oljereturen svetsar du i sumpen. se till att den hamnar över oljenivån annars får du blårök.
Röret som svetsas ska minst vara 12mm invändigt för att du inte ska få blårök ifrån det.
Köp en ställbar bränsletryckregulator och ställ upp trycket.
köp  v70t5 spridare och kör med.
E85 för att minska spikningsrisken.

Allt detta gör du på en dag.

_________________________________________
Varför köra rakt fram när man kan köra på tvären.
__________________________________________


Sök