2377
Sök

jag behöver ström, vart ifrån?

158 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Hej!

Jag håller på att sätta ihop en liten panel med - strömbrytare, en diod och en voltmätare.

Men jag har stött på ett problem, jag vet inte vart jag ska få min ström ifrån, jag vill helst inte dra en sladd ut till batteriet då jag redan har en strömkabel till min baslåda sittandes där, kan jag sno ström någonstanns? från stereon kanske?

Det som ska dras är mätare, 2 neon rör 9" stora och dioden. antar att det inte behövs allt för mycket ström för detta?

Jag har en SAAB 9000 CS -93

Mvh robin

4 554 Inlägg
31 januari 2008
cigg uttagagets baksida men tänk på att inte gå ner i kabelarea utan att säkra ner innan

158 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
loudness skrev:
cigg uttagagets baksida men tänk på att inte gå ner i kabelarea utan att säkra ner innan

okej, och hur kommer jag åt de då?tongue

vad menar du? "tänk på att inte gå ner i kabelarea utan att säkra ner" för en som inte är så haj på detta

mvh

1 058 Inlägg
31 januari 2008
han menar att kabeln du sätter till ciigguttaget måste vara lika grov eller grövre än den du tjuvar strömmen från, annars finns risk att kabeln brinner innan säkringen.. vilket inte är så bra

PoLoud =D

158 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
jaha okej, då är jag med.
Jag har tänkt att använda en 2,5mm kabel.

158 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
men hur ska jag koppla från cigg då? alltså jag måste ju på något sätt, typ skarva eller liknande, skulle det gå med en sån här? http://www.biltema.se/products/product. … emId=78436

1 050 Inlägg
31 januari 2008
iceman89 skrev:
men hur ska jag koppla från cigg då? alltså jag måste ju på något sätt, typ skarva eller liknande, skulle det gå med en sån här? http://www.biltema.se/products/product. … emId=78436

Den där kabeltjuven KLIPPER av kabeln, helt oduglig för ändamålet. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

158 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
okej, hur ska jag då bära mig åt? några ideer?

volvoraggare
4 776 Inlägg
31 januari 2008
jag skulle nog dra i från en ledig säkring jag

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

21 761 Inlägg
31 januari 2008
Du kan ju använda en "dubbelanslutning" för flatstiftskontakter: www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21903709  Artikelnummer 15-335.

158 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare

21 761 Inlägg
31 januari 2008
Den fungerar på samma sätt som den där skarvprylen från Biltema, den som du länkade till i inlägg #6. Skillnaden är att du inte sätter dit en kabelsko på den kabel som ska gå vidare till neonrören och de andra sakerna, istället kläms skarvprylen direkt på kabeln.

Visst ska de där skarvsakerna fungera, men risken för dålig kontakt eller avklippta kardeler finns där iaf. Jag personligen gillar inte såna där saker.
Senast redigerat av Drönirettab (31 januari 2008)

158 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
okej, men nu såg jag lite bättre vad de va du hade länkat till smile
nu förstår jag men det största problem kvarstår, vet ej vart jag ska ta strömmen ifrån.
är det en sladd som går in i cigguttaget? bara klippa av den sen skarva lite eller? någon annan lösning, fick iden om att dra en sladd direkt från "säkringsskåpet" som sitter i handsfacket - någon kommentar på de?

mvh

volvoraggare
4 776 Inlägg
1 februari 2008
det går jättefint att dra i från säkringsskåpet som sitter i handskfacket  på min 240 satt det ett extra cigguttag som var kopplad till säkringsskåpet

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

158 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
okej, jag får kolla upp det om jag kan lösa det så.

dARKiE
5 031 Inlägg
1 februari 2008
Jag hade tagit strömmen från kabeln det alltid är ström på till stereon.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Yellow bug!
1 640 Inlägg
1 februari 2008
Herregud, hur svårt kan det vara att ta en kabel från ex. stereon, med ström i.

Klippa av den med en avbitartång. Sen har vi två alternativ:

Oseriösa:
Ta ena halvan av den avklippta pluskabeln, skala den en liten bit. Nu tar du upp din nya kabel, som ska gå till typ neon eller whatever. Skalar av den en liten bit. Sen tvinnar du ihop dem båda. Och virar massa eltejp runt, dra åt hårt.

Seriösa:
Skippa eltejpen, köp skarvhylsor, och en kabelskotång. Sen trär du skarvhylsan över de ihoptvinnade kardelerna (trådarna i kabeln) och klämmer åt. Klart.

---------------

Så enkelt det kan vara..

Alt. drar du en liten kabel från batteriet (glöm för fan inte säkring), in i en sockerbit under instrumentpanelen. På den sockerbiten kan du ha flera anslutningar till olika saker.

-------

Alternativa strömkällor är ju då cigguttag, läslampor, säkringscentral, m.m m.m.

--------

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Sök