2788
Sök

Olja i 10-bultsaxel (diffad)

Meister
6 763 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
#1
Tja!
Ska hänga dit den andra bakaxeln idag med diffbroms och tänkte byta olja i den samtidigt. Det är en Cheva 10-bultsaxel med diffbroms från en Montecarlo. Vad ska jag ha för olja i den?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 januari 2008
#3
Om du har en lamellbroms så ska det nog vara nån typ av atf-olja tror jag. Kollade runt lite på detta när jag skulle byta olja i min bakaxel. Kom dock fram till att jag hade en slungspärr vilket gjorde att jag kunde använda vanlig 80-90 olja o därför inte forskade mer i detta. Var dock noga med om du nu har en lamellbroms att inte hälla i vanlig 80-90 olja då denna tydligen förstör lamellerna. Kan dock inte garantera vad du ska ha för olja bara att du inte ska ha "vanlig" bakaxelolja.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Meister
6 763 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
#4
henke_99 skrev:
Om du har en lamellbroms så ska det nog vara nån typ av atf-olja tror jag. Kollade runt lite på detta när jag skulle byta olja i min bakaxel. Kom dock fram till att jag hade en slungspärr vilket gjorde att jag kunde använda vanlig 80-90 olja o därför inte forskade mer i detta. Var dock noga med om du nu har en lamellbroms att inte hälla i vanlig 80-90 olja då denna tydligen förstör lamellerna. Kan dock inte garantera vad du ska ha för olja bara att du inte ska ha "vanlig" bakaxelolja.

Okej. Jag tror att de är en lamelldiff. Jag ska kolla lite när jag kommer bort dit. big_smile


1 311 Inlägg
19 januari 2008
#5
henke_99 skrev:
Om du har en lamellbroms så ska det nog vara nån typ av atf-olja tror jag. Kollade runt lite på detta när jag skulle byta olja i min bakaxel. Kom dock fram till att jag hade en slungspärr vilket gjorde att jag kunde använda vanlig 80-90 olja o därför inte forskade mer i detta. Var dock noga med om du nu har en lamellbroms att inte hälla i vanlig 80-90 olja då denna tydligen förstör lamellerna. Kan dock inte garantera vad du ska ha för olja bara att du inte ska ha "vanlig" bakaxelolja.

jag blev rek. just den oljan av sellholm till en lamelldiff... ingen motorolja då utan quaker state gear nåntiong... men 80-90 hette den!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

115 Inlägg
22 januari 2008
#6
camaro67 skrev:
Tja!
Ska hänga dit den andra bakaxeln idag med diffbroms och tänkte byta olja i den samtidigt. Det är en Cheva 10-bultsaxel med diffbroms från en Montecarlo. Vad ska jag ha för olja i den?

Hej!
Du ska använda en mineralbaserad bakaxelolja, helst 85W/140 avpassad för lamelldiff (står oftast på flaskan) men du kan även använda en vanlig 80W/90 olja men då bör du även använda en tillsatsolja så kallad "knäppolja"artikel nr. GM 1052358. Häller du i ATF olja då kommer din bakaxel inte hålla länge.

Mvh.


transportkonsult
284 Inlägg
22 januari 2008
#8
Nova-Jorgen skrev:
camaro67 skrev:
Tja!
Ska hänga dit den andra bakaxeln idag med diffbroms och tänkte byta olja i den samtidigt. Det är en Cheva 10-bultsaxel med diffbroms från en Montecarlo. Vad ska jag ha för olja i den?

Hej!
Du ska använda en mineralbaserad bakaxelolja, helst 85W/140 avpassad för lamelldiff (står oftast på flaskan) men du kan även använda en vanlig 80W/90 olja men då bör du även använda en tillsatsolja så kallad "knäppolja"artikel nr. GM 1052358. Häller du i ATF olja då kommer din bakaxel inte hålla länge.

Mvh.

Den där knäppoljan gör underverk för lamelldiffar. Har den som tillsats på min mustang. Den reagerar helt annorlunda nu och slut på enhjulsbörninsarna när man linear. wink

Bottles are for babys. Real men get blown.

17 Inlägg
1 februari 2008
#9
du ska ha QS 80-90LS och inget annat..dock absolut ingen nackdel att ha i "knäppolja"!!!


115 Inlägg
2 februari 2008
#11
"Knäppolja" är en tillsatsolja som gör att friktionen mellen lamellerna i diffbromsen blir jämnare. Ibland börjar lamellerna "hugga" när man svänger i lägre hastighet, det kan upplevas som att nå't håller på att gå sönder i bakaxeln. Då är det nödvändigt med så kallad "knäppolja" för att få bort problemet.

Nästan alla tillverkare av lamell eller kon-diffbromsar och dom flesta tillverkare av utväxlingar, rekomenderar mineralolja med viskositet 85w-140. Särskilt om man har en tung gasfot och mycket effekt. Q.S., Pennzoil, Unocal76 eller någon annan kvalitetsolja går precis lika bra.

Mvh.


1 311 Inlägg
2 februari 2008
#12
nån som vet om typ mekonomen har sån "knäppolja"? lät mkt intressant

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 februari 2008
#13
Corpze skrev:
nån som vet om typ mekonomen har sån "knäppolja"? lät mkt intressant

Kan hända att dom kan fixa sån. Bara o fråga ju... annars kan du gå till nån usabilsspecialist eller nåt. Men mekonomen borde om dom inte har kunna ta hem från hansen racing som jag antar har sånt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök