2549
Sök

Rallystolar med 4-punktsbälte i personbil.

654 Inlägg
11 september 2007
Det har förklarats gällande vanlig gatreggad personbil vad gäller 4-punkts bälten.
Vad gäller stolar så skulle ja själv föredra FIA godtjända sådana av den enkla anledningen att dom håller kvalitet och inte orsakar mer skada än nytta den dagen man krockar och sitter i stolen.
Sen har ja även för mig (inte hundra säker) att bilprovningen nämnt nått till mig tidigare gällande fråga om byte av stolar.
Att nya stolarna inte får väga mindre än orginal stolarna och måste vara anpassade på sådant sätt att 3-punkts bälte inte är några problem.

1 059 Inlägg
12 september 2007
ang stolar så får du ha vilka du vill bara som sitter monterade på org stolsfästen om man ska följa reglerna .Bara för att  org stolsfästen är krockgodkända.
har ahft jättestrul med bes på mina rallystolar men nu är den reggad med rallystolar o helbur mm

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

406 Inlägg
13 september 2007
Mackan850 skrev:
Eisenhut skrev:
Reglerna i boken säger klart och tydligt att varje passagerarplats måste ha sitt säkerhetsbälte. Jag har länge kört runt utan baksäte men eftersom bilen är reggad för 3 passagerare så måste bältena sitta kvar. Nu är den omreggad med bur och för en passagerare och bältena bak är väck.

Sen är det stor skillnad på bilprovningen och Polisen. SBF skiter i om du använder bälte eller inte, men det måste sitta där. Polisen kommer däremot böta dig för att ha kört utan bälte om du kör med endast 4-punktsbältet, så är det bara.

Okej.. där fick jag ett väldigt bra svar. man måste ha vanliga bältet på sig, även om man har 4punktsbältet på sig.. då vet jag.. då är det ingen ide att köpa 4punkts bälte smile .. då får det räcka med stolarna smile

Där har du fel Eisenhut. Iaf angående böterna om du "bara" har 4 alt 6 punktsbälte på dig ute i trafik. Jag fick inga böter när dom stoppade mig. Jag fick dock ombesiktning för att jag saknade orginalbältena. Det kan ju bero på vilken polis du har att göra med också.
Men en polis som inte godtar säkrare bälte och ger dig böter, han är antingen blåst lr helt slut i huvet hehe

My way or the highway? I take both sideways

.......
2 655 Inlägg
13 september 2007
vet inte om ja missat de eller så men tror inte de.

men va säger bes om att sätta in 2st stolar ej fällbara i en 2 dörrars bil? gäller samma regler här som på åland? att den reggas som 2 sitts och baksätet måste bort?.

sen kan ja göra lite reklam här då åt www.h2m-racing.se här i östersund, dom har sjukt billiga stolar

köper själv dom här nu den 27:e från h2m. dom tar 3000kr för 2stolar och medförljer skena, helt klart värt de, dom har även fällbara för dom som vill ha de big_smile...
   http://www.imagewoof.com/view_thumb/a26f4410/stol.jpg
Senast redigerat av beemern (13 september 2007)

Master of the obvious
636 Inlägg
13 september 2007
så om jag har förståt rätt enda saken som behövs för att man ska få ha race/rally stolar är att man har orginal skenor eller?

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

406 Inlägg
13 september 2007
Marqus skrev:
så om jag har förståt rätt enda saken som behövs för att man ska få ha race/rally stolar är att man har orginal skenor eller?

Beror på bilmodell. Är den reggad för 3 passagerare och du har en 3 dörrarsbil då vet jag att stolen måste gå att fälla. Men det är ju lätt att regbesiktiga den till 1 passagerare så wink

My way or the highway? I take both sideways

Master of the obvious
636 Inlägg
13 september 2007
har en e36 3dr så måste jag ha hopfälbara då?

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

820 Inlägg
25 september 2007
Eisenhut skrev:
Reglerna i boken säger klart och tydligt att varje passagerarplats måste ha sitt säkerhetsbälte. Jag har länge kört runt utan baksäte men eftersom bilen är reggad för 3 passagerare så måste bältena sitta kvar. Nu är den omreggad med bur och för en passagerare och bältena bak är väck.

Sen är det stor skillnad på bilprovningen och Polisen. SBF skiter i om du använder bälte eller inte, men det måste sitta där. Polisen kommer däremot böta dig för att ha kört utan bälte om du kör med endast 4-punktsbältet, så är det bara.

Hur blev din bil reggad för 3 passagerare från början? smile
Är det anpassat för en extremt fet jävel där bak som ska använda två säkerhetsbälten?smile
Eller hur såg det ut orginal? finns väl iallafall 2 bälten där bak?

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
25 september 2007
wh0re skrev:
Eisenhut skrev:

Hur blev din bil reggad för 3 passagerare från början? smile
Är det anpassat för en extremt fet jävel där bak som ska använda två säkerhetsbälten?smile
Eller hur såg det ut orginal? finns väl iallafall 2 bälten där bak?

Föraren räknas inte som passagerare, alltså 2 passagerare bak och 1 fram tongue

16 197 Inlägg
25 september 2007
om bilen är 3 dörrars så MÅSTE stolarna gå å fälla. annars blir de en "2a"...  sen va gäller 4 punkts bälten så e de HELT galet å montera de om man ska åka me folk bak eftersom du måste montera dom över axelbanden i typ 90 grader ut från ryggen på stolen(fästes antingen i tvästaget bak på buren elle i överkant av hatthyllan om man förstärker plåten)  .. sätter du sdom övre banden nere i golvet bakom stolen så kommer du garanterat bryta ryggen om olyckan e framme..
Senast redigerat av evilaudio (25 september 2007)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

252 Inlägg
2 februari 2008
Hur funkar det med en bil som har sidokrock kuddar.
Vad jag vet så är det bara lag på förarkrockkudde på en 95a men jag måste ju kunna sätta i en rallystol om det nu funkar med bältet?

//Janne

.......
2 655 Inlägg
2 februari 2008
evilaudio skrev:
om bilen är 3 dörrars så MÅSTE stolarna gå å fälla. annars blir de en "2a"...  sen va gäller 4 punkts bälten så e de HELT galet å montera de om man ska åka me folk bak eftersom du måste montera dom över axelbanden i typ 90 grader ut från ryggen på stolen(fästes antingen i tvästaget bak på buren elle i överkant av hatthyllan om man förstärker plåten)  .. sätter du sdom övre banden nere i golvet bakom stolen så kommer du garanterat bryta ryggen om olyckan e framme..

enligt bes mannen jag har snackat me som kollade upp på sin dator så får ja montera ofällbara stolar i min bil, bara att dom ändrade i papprena till 2sittsig bil. va inte alls olovligt enligt han att regga om...

Bad decisions make good stories
86 Inlägg
2 februari 2008
ett annat tips när du fäster bältet är att inte dra de rakt ner till golvet bakom stolen. har hör att om man fäster de så kan man vid en krock trycka ihop hela stolen (inkulsive dig själv) med reultatet, bruten rygg. och det är inte så kul kanske. man ska ha så stor/liten (beror på hur man ser det) vinkel som möjligt på bältena mot stolen.  det är säkrast, men det kan ju se lite fult ut om man har baksäte och bältena fäster i hatthyllan bakom baksätet;)

Sök