3457
Sök

Problem med bromar - Byta?

173 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Halloj!

Har ett litet problem med min Golf. Den har rullat ca. 24000mil. Jag har ingen aning om när skivor eller bromsbelägg är bytta senast. Saken är den att när jag bromsar så skakar hela bilen, även ratten skakar så jag misstänker att det är skivorna som har blivit skeva då den ej kördes jätteflitigt några månader innan jag köpte den.

Vad tror ni kan vara fel? är det skivorna som är skeva som jag tror?

Om det nu är detta så tänkte jag byta skivorna på båda sidorna och alla beläggen. Är detta en bra ide?

Är biltema skivor och belägg något att ha? förstår att de inte håller jättebra kvalite, men det kanske duger?

Vad bör man tänka på när man byter skivor och belägg? far min har gjort det innan och kommer vara med, men jag vill gärna också ha lite kött på benen.

//Marcus

375 Inlägg
17 januari 2008
Kan mycket väl vara skeva skivor, kan också vara nåt som är slitet i framvagnen. Lyft upp bilen och kontrollera att inget är glappt och slitet.

att byta skivor och belägg är ingen dum ide annars heller så att man vet att det är schysst.
Det du ska tänka på är att beläggen ska löpa lätt. slipa anläggningsytorna och smörj med lite kopparpasta. Torka även av dom nya skivorna från oljan dom är insmorda med i förpackningen. Det är inget fel med biltemas grejer på en vanlig bruksbil, det hade jag köpt om jag vore du.

Lycka till

saab expert
248 Inlägg
17 januari 2008
beläggen köper du på mekonomen inte biltema skivor är bra kvalite på biltema men skiljer inte många kr att köpa på mekonomen biltema är inte så billiga längre som förr i tiden.
tar ca 1 timme att byta skivor å belägg om du inte gjort det förut mvh niklas

757 Inlägg
17 januari 2008
om jag inte missminner mig helt så lär du ha ett pressverktyg speciellt till vag bromsarna eftersom som kolvarna  ska skruvas in med tryck.

iaf var de så på bakbromsarna på passaten min.

visst man kan bonnköra med rörtång och tving men man skadar lätt kolvdamaskerna då.

ett litet tips bara
Senast redigerat av Lanjin (17 januari 2008)

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
17 januari 2008
Lanjin skrev:
om jag inte missminner mig helt så lär du ha ett pressverktyg speciellt till vag bromsarna eftersom som kolvarna  ska skruvas in med tryck.

visst man kan bonnköra med rörtång och tving men man skadar lätt kolvdamaskerna då.

ett litet tips bara

Har för mig detta fins för några tior på biltema...

173 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
v8rickard skrev:
Lanjin skrev:

ett litet tips bara

Har för mig detta fins för några tior på biltema...

skulle ju varit toppen om det fanns smile

tack för alla tips. Får hoppas att det är det som är felet. Får se när jag ska upp och hälsa på föräldrarna nästa gång, så då får de bli att man byter bromsarna samtidigt smile

173 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Hur är det med biltemas bromsbelägg? Får man 4st när man köper ett paket? eller är det bara styckpris?

kollar på denna:
Art nr 65-046

Tror det är den som ska passa min bil? Någon som vet?

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
23 januari 2008
marcusjj skrev:
Hur är det med biltemas bromsbelägg? Får man 4st när man köper ett paket? eller är det bara styckpris?

kollar på denna:
Art nr 65-046

Man köper per axel, funkar utmärkt till alla bilar jag har användt det på, dvs ganska många...

42 Inlägg
23 januari 2008
Bromsbeläggen från biltema är inget att ha, de "torkar" efter ett par månader och skriker som fan, bytte till mecas bromsbelägg blev stor skillnad.

173 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
v8rickard skrev:
marcusjj skrev:

kollar på denna:
Art nr 65-046

Man köper per axel, funkar utmärkt till alla bilar jag har användt det på, dvs ganska många...

Jättebra! då blev det ju rätt billigt trots allt smile

3 235 Inlägg
23 januari 2008
Ta av ett hjul och se hur skivorna och bromsklossarna mår.

Kan vara dåliga bussningar i framvagnen, ofta börjar bilen vibrera när de blir slitna.

Ingen ide att börja köpa in massa delar om du inte vet exakt var problemet ligger.

Biltemas bromsdelar är det inget fel på. Vissa har påstått att Biltemas bromsbelägg blir fort utmattade om man tvärrbromsar flera gånger. Jag har aldrig lagt märke till försämrad bromsverkad efter ett antal riktigt hårda inbromsningar.

Kontrollera framvagen innan du börjar byta nånting, annars riskerar du lägga ut en del pengar på nånting som kanske inte behöver bytas, plus att problemet kvarstår:(

375 Inlägg
23 januari 2008
Säger som många andra, kolla framvagnen först. Hissa upp en sida och ryck lite i hjulet, dvs placera händerna kl 21&15 och "vicka" det ska vara fast och inte glappa och sedan provar du kl 12&18, samma här.

Gällande bromsar och skivor från biltema så fungerar dem utmärkt.
Biltema och tillverkarna vet att detta är säkerhetsdetaljer så det är ingen skit dem beställer.
Dem håller för normal körning.
Har hänt mig att en broms legat ngn mil och det luktade riktigt brännt, men både skivor och klossar klarade sig bra. Fälgen blev så varm att hjulfettet "smälte"
Och Det var inte biltema bromsok!

Däremot så fick jag skrikande bromsar i bak efter ngn månad, men detta löser man med skrikplattor. Och detta är v ganska vanligt fel på bilar.

173 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
tack för tipsen!  Ska ta och kika på hur det är med glapp och så.

Vad är bussningar? roll

3 235 Inlägg
24 januari 2008
Kraftiga gummipackningar melan olika delar som dämpar vibrationer.
Du kommer att se på t ex länkarmen, vid fästena, där sitter det bussningar.

173 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
engolf skrev:
Kraftiga gummipackningar melan olika delar som dämpar vibrationer.
Du kommer att se på t ex länkarmen, vid fästena, där sitter det bussningar.

Ok, tack för svar! smile

3 235 Inlägg
24 januari 2008
Om du inte vet hur man byter, så rekommenderar jag att du drar till en verkstad.
Att byta bussningar i framvagnen kan vara från väldigt enkellt till väldigt komplicerat.
Jag trodde jag kunde byta sådana själv på min förra golf, men knäckte en bult, och då var det skära och svetsa...sadsad

Det skall inte kosta så mycket att ordna det på en mindre verkstad.

173 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
Liten update.

Jag kikade på bromsskivorna och beläggen och de visade sig att beläggen var nästan nya och skivorna var i fint skick. Kollade så det inte var klapp och det är inte bussningarna som är fel på heller.

Kan det ändå vara någon av skivorna som är skeva tro? det skakar dubbelt så fort i 100km/h som i 50km/h, så jag misstänker att det kan vara skivorna ändå sad

3 235 Inlägg
3 februari 2008
Ja, det kan vara skivorna som är skeva.

Eller om du kört bromsarna riktigt varma, och sen trampat ner bromsen hårt: då får skivorna avtryck av bromsklossarna, vilket leder till att det vibrerar vid inbromsning.
Om du bromsar någorlunda hårt några gånger, så borde det hjälpa.

Sök